تلفن همراه

گوشی

April 13, 2022
14:33 چهارشنبه، 24ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135029

شیائومی و سامسونگ محبوب‌ترین‌ برند‌های موبایل در بازار ایران هستند

 
تازه‌ترین آمار منتشرشده درباره گوشی‌های موبایل فعال در بازار ایران، از رشد سهم گوشی‌های هوشمند شیائومی، سامسونگ و اپل و کاهش سهم برندهای هواوی و نوکیا در این بازار خبر می‌دهد.
 
بنر ایرانی کارت
به گزارش زومیت، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم در کانال شخصی خود با اشاره به این آمار و در یک تحلیل ضمنی نوشته است که این آمار حاکی از افزایش سهم گوشی‌های هوشمند (کاهش سهم نوکیا و افزایش سهم مابقی) در شبکه است. اتفاقی که به باور او مثبت است.
 
جهرمی با توجه به این آمار گفته که: «هزینه مردم برای گوشی هم افزایش داشته است، هرچند این افزایش در دل خود نشان‌دهنده‌ی رشد تلخ نابرابری اقتصادی بین مردم است؛ گوشی گران‌قیمت اپل و ارزان‌قیمت شیائومی بیشترین نرخ رشدها را داشته‌اند.» به باور جهرمی در مجموع این آمار نشان‌دهنده رشد بازار دیجیتال کشور است.
 
با توجه به آماری که جهرمی در کانال خود به آن‌ها اشاره کرده تغییرات قابل‌توجهی در آمار استفاده از ۱۰ برند برتر در بازار گوشی‌های تلفن همراه در ۶ ماه گذشته رخ داده است. سامسونگ در شهریور ۱۴۰۰ با ۴۹ درصد محبوب‌ترین برند موبایل در بازار ایران بوده و در فروردین ۱۴۰۱ این برند با رشد ۶ درصدی نسبت به قبل، همچنان محبوبیت خود را در بین کاربران ایرانی حفظ کرده است.

گوشی‌های اپل با وجود افزایش قیمت در بازار به‌دنبال نواسانات نرخ ارز‌ در ۶ ماه گذشته، یک درصد بیشتر خریداری شده‌اند و سهم این برند از ۴ درصد در سال گذشته به ۵ درصد در فروردین ماه سال جاری رسیده است. شیائومی دیگر برندی است که در این مدت رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. درحالی‌که در شهریور ۱۴۰۰، این برند چینی با سهم ۱۰ درصدی در بازار تلفن همراه ایران در رتبه چهارم محبوب‌ترین برندها قرار داشته، درحال‌حاضر با ۱۶ درصد مصرف در کشور، بعد از سامسونگ بیشترین میزان خرید را در بین برندهای تلفن همراه داشته است.
 
در میان ۱۰ برند برتر تلفن همراه در ایران، نوکیا و هواوی در رقابت با سایر برندها، به‌ویژه شیائومی، موفق نبوده‌اند. نوکیا که تا شهریور سال گذشته، ۱۵ درصد از بازار موبایل کشور را به خود اختصاص داده بود و در دومین برند محبوب میان ایرانیان بود، در آغاز سال ۱۴۰۱ به رتبه چهارم سقوط کرده و تنها ۷ درصد از بازار را دراختیار دارد.
 
هواوی نیز ۴ درصد کمتر از ۶ ماه گذشته توسط ایرانیان خریداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برند چینی حالا با دراختیار داشتن ۸ درصد از بازار تلفن همراه ایران، بعد از سامسونگ و شیائومی سومین برند محبوب ایرانی‌ها است، این در حالی است که هواوی در شهریور ۱۴۰۰ پس از نوکیا در رتبه چهارم قرار داشت.
 
طبق آمار ، سایر برندها که کمتر شناخته‌شده‌اند تا شهرویور سال ۱۴۰۰، ۹ درصد بازار را دراختیار داشته‌اند و همین برندهای ناشناخته تا فروردین سال ۱۴۰۱، ۸ درصد بازار را به دست آورده‌اند. همچنین برند ال‌جی هم در سال ۱۴۰۰ و هم تا فروردین سال ۱۴۰۱ تنها ۱ درصد از بازار موبایل کشور را دراختیار داشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.