لبه تکنولوژی

May 21, 2022
11:26 شنبه، 31ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135985

ساخت “متاورس” اختصاصی توسط ارتش آمریکا

به نظر می‌رسد ارتش ایالات متحده سال‌ها است که در حال ساخت متاورس خود است.
 
در حالی که غول‌های فناوری، مؤسسات مالی و شرکت‌های فناور مشتاق هستند که بخشی از انقلاب اینترنتی به نام "متاورس"(metaverse) باشند، به نظر می‌رسد ارتش ایالات متحده از مدت‌ها پیش در حال ساختن نسخه‌ای از این دنیای دیجیتال برای خود است.
وقتی کسی در مورد متاورس صحبت می‌کند، معمولاً تصویری در ذهن ترسیم می‌شود که در آن مردم در دنیای دیجیتال همانطور که "مارک زاکربرگ" مؤسس شرکت "فیسبوک" که اکنون به "متا" تغییر نام داده است، می‌گوید، با هم ملاقات می‌کنند.
 
"مارک زاکربرگ" با اعلام قصد خود برای ایجاد این قلمروی دیجیتالی توانست توجه جهانی را به خود جلب کند و تعداد زیادی از شرکت‌های دیگر را به این دنیای کاملاً جدید علاقه‌مند کند.
 
آیا این یک دنیای کاملاً جدید است؟
 
کسب‌ و کارهای بزرگ و کوچک عجله دارند تا بخشی از متاورس باشند و زمین‌های مجازی را با قیمت چند میلیون دلاری تصاحب کنند. اما با نگاهی فراتر از زرق و برق این دنیای جدید متوجه می‌شویم که اجزای سازنده آن چندان جدید نیستند. محیط‌های واقعیت افزوده و مجازی، نمایشگرهای روی هدست‌ها و شبیه‌سازی‌های سه‌بعدی مدت‌هاست که در مجموعه‌های نظامی وجود داشته‌اند.
 
فناوری واقعیت مجازی(VR) در دهه گذشته بخشی جدایی‌ناپذیر از آموزش خلبانان و ملوانان در ارتش ایالات متحده بوده است. با توجه به هزینه‌های میلیون‌ها دلاری روی هر قطعه از تجهیزات نظامی، نیروهای دفاعی همواره برای آموزش پرسنل خود به محیط‌های شبیه‌سازی شده متکی بوده‌اند. این فناوری همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد که تجهیزات را تا حد ممکن آزمایش کنند و برای بهبود مهارت‌های انسانی به شکل بی‌وقفه تلاش کنند.
 
ارتش آمریکا در حالی که از واقعیت مجازی برای آماده کردن پرسنل خود برای میدان نبرد استفاده می‌کند، بیمارستان‌های نظامی نیز از این فناوری برای کمک به سربازان برای دور شدن از شرایط وحشتناکی که در جنگ تجربه کرده‌اند و مبارزه با استرس پس از سانحه استفاده کرده‌اند.
 
بخش دفاعی شرکت "بوئینگ" از واقعیت افزوده(AR) برای آموزش مکانیک‌های خود ساعت‌ها قبل از تماس با هواپیمای جنگی روی ناوها و برای اهداف تعمیر و نگهداری آنها استفاده می‌کند، در حالی که ارتش ایالات متحده قراردادی نزدیک به ۲۲ میلیون دلاری با شرکت "مایکروسافت" برای تحویل بیش از ۱۲۰ هزار هدست "هولولنز" امضا کرده است. این در حالی است که این قرارداد خیلی قبل از اینکه "فیسبوک" به "متا" تبدیل شود، منعقد شده است.
 
اسباب بازی‌های جدید ارتش ایالات متحده برای تحقق متاورس
 
این که ارتش ایالات متحده در صدر توسعه دنیای متاورس باقی مانده است، در پروژه‌های جدید آن که از دستیاران هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، مشهود است؛ پروژه‌هایی که به سربازان از طریق صداها، گفتار و گرافیک بر اساس مکان و عملکردشان مشاوره ارائه می‌دهند.
 
خلبانان جنگنده با استفاده از آنها مهارت کسب می‌کنند و سلاح‌های مختلف در این فضا از فرآیند آزمون و خطا و برای کسب مهارت و مانور انسانی می‌گذرند.
 
برای کسانی که در پی کسب اطلاع از چشم‌انداز "زاکربرگ" نسبت به متاورس هستند، می‌توان گفت که در ماه دسامبر سال گذشته، نیروی هوایی ارتش ایالات متحده جلسه‌ای در سطح بالا در یک محیط مجازی برگزار کرد که بیش از ۲۵۰ نفر از مناطق مختلف در جهان به آن ملحق شدند.
 
قابل ذکر است که ارتش ایالات متحده مجبور نیست متاورس خود را به "متا" یا "مایکروسافت" واگذار کند، چرا که دنیای متاورس ارتش آمریکا با مجموع قطعات اختصاصی آن ساخته شده است و در حال حاضر بسیار بیشتر از آنچه ما می‌دانیم، عملیاتی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.