لبه تکنولوژی

July 2, 2022
17:12 شنبه، 11ام تیرماه 1401
کد خبر: 137178

ربات های شناگر برای کشف اقیانوس های فضایی

اقیانوس‌ های زیرسطحی در قمرها امیدوارکننده ‌ترین مکان ‌برای جستجوی حیات فرازمینی هستند. ناسا اکنون پروژه ای را در جهت توسعه دسته ای از ربات های شناگر کوچک آغاز کرده که این اقیانوس های بیگانه را برای یافتن نشانه هایی از حیات فرازمینی کاوش می کنند.
قمر مشتری به نام اروپا و قمر زحل به نام انسلادوس اساساً کره های یخی بزرگی هستند که اقیانوس‌ های عظیمی در زیر پوسته بیرونی منجمد ضخیم دارند. دانشمندان مدت ‌ها فرضیه‌ ای را مطرح کرده ‌اند که شرایط موجود در آن آب ‌ها می‌ تواند بهترین گزینه برای پناه دادن به حیات بیگانه باشد، به طوری که ماموریت اروپا کلیپر قرار است در دهه ۲۰۳۰ مجموعه‌ ای از پروازهای نزدیک را انجام دهد تا شواهدی در این مورد جستجو کند.
 
اما اکنون، یک مفهوم جدید می تواند با استفاده از ناوگانی از ربات های شناگر در اندازه گوشی های هوشمند، از نزدیک این موضوع را بررسی کند. ناسا بودجه ای را برای توسعه این پروژه اعطا کرده است که به عنوان بخشی از برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا (NIAC) شناخته می شود. 
 
این ماموریت پیشنهادی یک ماموریت جذاب خواهد بود. ابتدا یک فرودگر روی پوسته یخی یکی از این قمرها فرود می ‌آید و سپس کاوشگری را به کار می‌ گیرد که از گرمای باتری هسته ‌ای خود برای ذوب تونلی از میان یخ به اقیانوس زیرین استفاده می‌ کند. به محض رسیدن، کاوشگر حدود ۵۰ ربات شناگر را آزاد می کند تا به طور مستقل کاوش در آب های سرد را آغاز کند.
 
این ربات های شناگر گوه ای شکل بوده و حدود ۱۲ سانتی متر طول دارند و مجهز به سیستم پیشرانه، کامپیوتر داخلی، ارتباطات فراصوت و مجموعه ای از سنسورهای دما، سنجش شوری، اسیدیته، فشار و مواد شیمیایی هستند.
این روبات ‌ها می‌ توانند مانند یک ماهی در آب حرکت کرده و داده‌هایی را برای جستجوی نشانگرهای زیستی زندگی جمع ‌آوری کنند. جالب اینجاست که آنها می ‌توانند میزان متغیرهایی مانند دما یا شوری را در سطوح و عمق های مختلف اندازه گیری و مقایسه کنند.
 
گروه ربات های شناگر با قطعه فرودگر که روی سطح مستقر است ارتباط برقرار می کند که به عنوان یک رله عمل کرده و داده ها را از روبات ها به زمین و بالعکس دستورالعمل های جدید ماموریتی را به روبات ها ارسال می کند.
 
به گفته ناسا، ربات‌ های شناگر دیگری برای کاوش اقیانوس‌های فرازمینی پیشنهاد شده ‌اند، از جمله یک مریخ‌ نورد شبیه ماهی مرکب یا یک زیردریایی برای مطالعه دریاچه‌ های متان مایع قمر تیتان در زحل. 
 
گفتنی است که این ایده جذاب در حال حاضر یک مفهوم باقی مانده است و ممکن است هرگز محقق نشود. اما این شانس وجود دارد که ناسا از این طراحی اولیه، نمونه ‌های اولیه ربات ‌ها را در دو سال آینده ساخته و آزمایش کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.