لبه تکنولوژی

July 6, 2022
12:17 چهارشنبه، 15ام تیرماه 1401
کد خبر: 137304

قطع ارتباط ناسا با فضاپیمای 32 میلیون دلاری

ناسا در روز سه‌شنبه اعلام کرد که ارتباطش با فضاپیمای ۳۲.۷ میلیون دلاری "کپستون" که برای آزمایش مداری در ماه به فضا پرتاب شده بود، قطع شده است، اما مهندسان این آژانس فضایی امیدوارند بتوانند مشکل را حل کنند.
به گزارش فیز، پس از یک ارتباط موفق و ارتباط جزئی دیگری در روز دوشنبه، این آژانس فضایی اعلام کرد که دیگر نمی‌تواند با فضاپیمای خود موسوم به "کپستون"(Capstone) ارتباط برقرار کند. سارا فریزر(Sarah Frazier)، سخنگوی ناسا در روز سه‌شنبه گفت که مهندسان در تلاش برای یافتن علت قطع این ارتباط هستند و خوشبینانه امیدوارند بتوان آن را برطرف کرد.
 
فریزر گفت، این فضاپیما که در روز ۲۸ ژوئن(هفتم تیر) از پایگاهی در نیوزیلند به فضا پرتاب شد، نزدیک به یک هفته را در مدار زمین گذراند و سپس از موشک حامل جدا و با موفقیت در مسیر خود به سوی ماه حرکت کرد اما در این زمان ارتباط با آن قطع شد. قرار است این تاسواره در روز ۱۳ نوامبر(۲۲ آبان) به مدار ماه برسد.  
 
این ماهواره مکعبی کوچک ۵۵ پوندی(۲۵ کیلوگرمی) که اندازه‌ای مشابه یک مایکروویو دارد، اولین فضاپیمایی خواهد بود که به مداری خاص در ماه می‌رود تا آن را برای ماموریت‌های بعدی مورد بررسی قرار دهد. ناسا می‌خواهد در آینده پایگاه دروازه ماه خود را در این مدار مستقر کند. دروازه ماه به عنوان اقامتگاهی برای فضانوردان پیش از فرود بر سطح ماه عمل خواهد کرد.
 
این مدارِ پیچیده طی یک بازه زمانی هفت روزه برخی مواقع ماهواره را به ماه نزدیک و برخی مواقع از آن دور می‌کند. و مسیری بسیار مقرون به صرفه‌تر نسبت به سایر مسیرها برای سفر به نزدیکترین همسایه زمین است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.