اپلیکیشن

تلفن همراه

October 20, 2022
16:21 پنجشنبه، 28ام مهرماه 1401
کد خبر: 139634

نزدیک‌به ۳۹ میلیارد بار دانلود؛ رکورد دانلود اپلیکیشن در فصل سوم ۲۰۲۲ شکسته شد

آمار دانلود اپلیکیشن در فصل سوم ۲۰۲۲ به ۳۸٫۷ میلیارد بار رسید تا رکورد جدیدی ثبت شود. کاربران موبایل به‌صورت هفتگی بیش از یک میلیارد بار بازی دانلود می‌کنند.
 
براساس گزارش فوربز به نقل از مؤسسه‌ی تحقیقاتی Data.ai، دارندگان گوشی‌های هوشمند در فصل سوم سال جاری میلادی ۳۸٫۷ میلیارد بار اپلیکیشن دانلود کردند تا رکورد جدیدی به ثبت برسد. در همین بازه‌ی زمانی، میزان هزینه‌کرد کاربران کمی کاهش یافت.
 
صاحبان گوشی هوشمند در فصل سوم ۲۰۲۲ مجموعا ۳۲٫۴ میلیارد دلار خرید درون‌برنامه‌ای انجام دادند. در بازه‌ی زمانی مشابه سال ۲۰۲۱ این عدد ۳۴ میلیارد دلار بود. تاکنون در هیچ بازه‌ی زمانی سه‌ماهه، رکورد ۳۴ میلیارد دلاری شکسته نشده است. با همه‌ی این‌ها هزینه‌کرد ۳۲٫۴ میلیارد دلاری ۴۰ درصد بیشتر از دوران قبل از همه‌گیری ویروس کرونا است.
 
در فصل سوم سال جاری میلادی اینستاگرام بالاتر از تیک تاک لقب پردانلود‌ترین اپلیکیشن را از آنِ خود کرد. از بین ۶ اپلیکیشن پردانلود برتر فصل سوم، چهار مورد و از بین ۱۰ اپلیکیشن پردانلود برتر پنج مورد متعلق‌به متا (فیسبوک سابق) بود. با همه‌ی این‌ها، ویژگی جدید و مهم تیک تاک، توانایی این شبکه‌ی اجتماعی در کسب درآمد از کاربرانش است. این موضوع باعث شد هزینه‌کرد کاربران تیک تاک بیشتر از سایر پلتفرم‌های اجتماعی باشد.
میزان نصب اپلیکیشن در فصل سوم سال جاری میلادی هشت درصد بالاتر از فصل سوم سال گذشته بود تا در اتفاقی قابل توجه، محبوبیت اپلیکیشن‌ها حتی پس از پایان محدودیت‌های اصلی کووید ۱۹ همچنان زیاد باشد.
 
محبوبیت اپلیکیشن‌ها بیشتر در پلتفرم اندروید دیده می‌شود، جایی که کاربران ۳۰ میلیارد بار اپلیکیشن ازطریق گوگل پلی دانلود کردند. این عدد برای اپ استور آیفون کمی کمتر از ۹ میلیارد بار بوده است.
آمار نشان می‌دهد بازارهای نوظهور نقش قابل توجهی در افزایش آمار دانلود اپلیکیشن داشته‌اند. هند و برزیل دو بازار بزرگ گوگل پلی در فصل سوم ۲۰۲۲ بودند. همچنین از لحاظ رشد فصلی، کشورهای هند و پاکستان و عراق بیشترین اثرگذاری را داشته‌اند. دررابطه‌با اپ استور، چین و ایالات متحده همچنان بزرگ‌ترین بازارهای دانلود اپلیکیشن به‌حساب می‌آیند. این دو بازار به همراه برزیل بیشترین اثرگذاری را بر رشد فصلی دانلود اپلیکیشن در اپ استور داشته‌اند.
 
همان‌طورکه می‌شد انتظار داشت، بخش اعظم آمار دانلود به بازی‌های موبایلی ارتباط دارد. در همین حین اپلیکیشن‌های سرگرمی و خدماتی نیز به محبوبیت قابل توجهی دست پیدا کردند. تحلیلگران می‌گویند که کاربران به‌صورت هفتگی بیش از یک میلیارد بار بازی دانلود می‌کنند.
 
بازی‌های موبایلی حدودا ۶۰ درصد از کل هزینه‌کرد را به خود اختصاص داده‌اند و هر هفته ۱٫۵۴ میلیارد دلار در آن‌ها پول خرج می‌شود. هزینه‌کرد کاربران در بازی‌ها نسبت‌به سال قبل کمی کمتر شده (که البته طبیعی است، چون ۲۰۲۱ اوج دوران کرونا بود)، اما نسبت‌به دوران قبل از کرونا یعنی سال ۲۰۱۹ به‌میزان ۲۵ درصد بیشتر است.
شاید شنیدن این جمله برای شما عجیب باشد، اما بازی Subway Surfers یک دهه پس از انتشار همچنان پردانلود‌ترین بازی موبایلی دنیا است. در رتبه‌ی دوم بازی Stumble Guys قرار دارد و Free Fire و Ludo King و Candy Crush Saga نیز در رتبه‌های بعدی هستند.
 
گیمرها بیشترین هزینه‌کرد را به بازی‌ Honor of Kings اختصاص دادند. از طرفی Roblox دارای بیشترین تعداد کاربر فعال ماهانه است. تحلیلگران می‌گویند که ممکن است درآمد سالانه‌ی بازی‌های ویدیویی به ۲۲۲ میلیارد دلار برسد و پیش‌بینی کرده‌اند که ۶۰ درصد از این درآمد مربوط به بازی‌های موبایلی باشد.
 
تقریباً نیمی از ۳۰ میلیارد دانلود در پلی استور به بازی‌های موبایلی اختصاص یافت، این در حالی است که در اپ استور یک‌چهارم کل دانلود‌ها مربوط به بازی بود. به همین ترتیب بازی‌های موبایلی دو سوم از درآمد ۱۱٫۴ میلیارد دلاری پلی استور در فصل سوم ۲۰۲۲ را از آنِ خود کردند، اما سهم بازی‌ها از درآمد ۲۱ میلیارد دلاری اپ استور کمی بیشتر از ۵۰ درصد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.