فناوری اطلاعات

November 7, 2022
13:02 دوشنبه، 16ام آبانماه 1401
کد خبر: 140132

اپل با کارمند سابق خود که به سرقت اسرار تجاری متهم شده بود، توافق کرد

سایمون لنکستر، کارمند سابق اپل که به درز اطلاعات محرمانه متهم شده بود، با پرداخت مبلغ نامشخصی، با کوپرتینویی‌ها به توافق رسید.
 
اپل بالاخره با «سایمون لنکستر»، کارمند سابق خود به توافق رسید. آقای لنکستر به سرقت اسرار تجاری و محرمانه اپل و ارائه آن به یک خبرنگار حوزه فناوری متهم شده بود.
 
طبق گزارش ورج، کارمند سابق اپل طی این توافق، میزان نامشخصی پول به اپل می‌پردازد و دیگر درباره دیتاهای مهندسی، اطلاعات محرمانه تجاری و همچنین اطلاعات مربوط به محصولات معرفی نشده صحبت نخواهد کرد.
 
پرونده لنکستر از اوایل 2021 در جریان بود
برای اولین بار اپل در مارس 2021 شکایتی علیه لنکستر تنظیم کرد. در آن زمان کوپرتینویی‌ها متوجه شدند که لنکستر بخشی از اطلاعات محرمانه شرکت را در اختیار یک خبرنگار دنیای تکنولوژی قرار داده و این خبرنگار با استفاده از همین اطلاعات، مقالات مختلفی نوشته است.
 
لنکستر به مدت بیش از یک دهه کارمند اپل بود و در زمان سرقت اطلاعات، به عنوان طراح محصول و مدیر بخش مواد پیشرفته در این شرکت فعالیت داشت. از آنجایی که لنکستر مسئول ارزیابی مواد و همچنین تولید نمونه‌های اولیه نوآوری‌ها برای نسل‌های بعدی محصولات سخت‌افزاری بود، به اطلاعات محرمانه دسترسی داشت.
سایمون لنکستر
به گفته اپل، کارمند سابقش بخاطر مقام بالایی که داشته، در جلسات داخلی حضور پیدا می‌کرده و اطلاعاتی که مربوط به مسئولیت شغلی‌اش نبوده را بدست می‌آورده است.
 
لنکستر از اواخر 2018 شروع به افشای اطلاعات به یک واسط رسانه‌ای می‌کند و در مقابل، خواستار پوشش مناسب و مثبت از یک استارتاپ می‌شود؛ استارتاپی که خودش در آن سرمایه‌گذاری کرده بود.
 
در نهایت لنکستر پیش از اینکه اپل را ترک کند، حجم بالایی از اسناد محرمانه این کمپانی را دانلود می‌کند که در آن‌ها، اطلاعات مربوط به محصولات معرفی نشده اپل هم وجود داشت. در میان آن‌ها محصولی وجود داشت که اپل از آن به عنوان پروژه ایکس (Project X) یاد می‌کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.