یک کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه گفت: در همه جای دنیا سرویسدهنده و سرویسگیرنده در فضای مجازی ملزم به رعایت قوانین حاکم بر جغرافیای ارائه سرویس هستند.
پوریا هادیپور کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص قوانین فعالیت پلتفرمهای بینالمللی در کشورهای مختلف اظهار کرد: ابتداییترین و مهمترین موضوعی که در همه جای دنیا سرویسدهنده و سرویسگیرنده در فضای مجازی باید ملزم به آن باشند، رعایت قوانین حاکم بر جغرافیای ارائه سرویس است. به عنوان مثال پلتفرم واتس اپ و کاربران استفادهکننده از این پلتفرم مثلاً در کشوری مثل ترکیه باید تابع قوانین این کشور باشند.
هادیپور افزود: مشکلی که در کشور ما وجود دارد، این است که مردم از قوانین استفاده از پلتفرمها در دنیا بیاطلاع هستند و استفاده بدون چارچوب از این فضا باعث شده این تصور در آنها ایجاد شود که نیازی نیست یک سری از قوانین را رعایت کنند. به همین دلیل هر موقع صحبت از قانونگذاری در این فضا میشود، مردم واکنش منفی نشان میدهند.
این کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه تصریح کرد: اقدام درست این است که قبل از آنکه یک پلتفرمی وارد کشور شود، برای آن پلتفرم و کاربرانش قوانین لازم ایجاد و به سرویسدهنده و سرویسگیرنده اطلاع داده شود و آنها در صورت پذیرش قوانین، فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین سرویسدهنده و سرویسگیرنده باید مسائل فرهنگی و اقتضائات جامعه را رعایت کنند و در صورت نقض این موضوع باید با آنها برخورد شود.
وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا این طور نیست که هر کس هر مطلبی که میخواهد در فضای مجازی منتشر کند و در معرض افکار عمومی قرار دهد. انتشار بسیاری از محتواها توسط اشخاص شناختهشده یا عادی بازتاب زیادی در فضای مجازی و همچنین در جامعه دارد و گاه منجر به واکنشهای متفاوت و حوادثی در جامعه میشود؛ لذا افراد باید در قبال فعالیت خود در فضای مجازی پاسخگو باشند.
هادیپور درباره نبود قانونی برای تنظیمگری فضای مجازی در کشور ما اظهار کرد: متأسفانه ما در کشورمان هیچ قانونی برای تنظیمگری و نظارت فضای مجازی نداریم. هر فناوری جدیدی نیاز به فرهنگسازی و قانونگذاری دارد و اگر اینها نباشند منجر به آسیبزا بودن آن فناوری میشود. نمونه بارز این موضوع سیمکارت است؛ در هیچ جای دنیا ما نمیبینیم که سیمکارت با قیمتهای چند میلیاردی خرید و فروش شود اما در کشور ما چون فرهنگسازی و قانونگذاری به موقع نکردیم، دچار چنین آسیبهایی شدیم.
این کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه ادامه داد: در موضوع پلتفرمهای بینالمللی مانند اینستاگرام هم همینطور است؛ ما باید در بدو ورود این نرمافزارها به کشور برای آنها فکری میکردیم و در خصوص نوع مواجهه با آنها قانونگذاری میکردیم. ما متأسفانه ابتدا اجازه دادیم اینستاگرام همهگیر شود و بسیاری از مردم زندگی روزمره و کسبوکار خود را به این فضا منتقل کنند و حالا بعد از سالها تازه به این فکر افتادیم که به شرکت متا نامه ارسال و از آنها تقاضای همکاری کنیم.
وی تصریح کرد: شاید در کشورهای مختلف نوع تنظیمگری فضای مجازی متفاوت باشد اما همه کشورها قوانین مکتوب و مشخصی برای تنظیمگری فضای مجازی دارند و ما در هیچ جای دنیا شاهد فضای مجازی رها نیستیم؛ اما متأسفانه در کشور ما شاهد یک نوع ولنگاری در فضای مجازی هستیم و عملاً هیچ قانون مشخصی برای مدیریت این فضا در ایران وجود ندارد. حتی در خصوص جرایم رایانهای هم قانونی که ما داریم مربوط به سالها پیش بوده و بسیاری از جرایم جدید در آن نیامده است که این امر باعث میشود دستگاه انتظامی و قضائی ما نتوانند به طور مطلوب با جرایم فضای مجازی را پیگیری کنند.