شرکت مخابرات ایران با وجود برخی بیمهریها، به دنبال توسعه همهجانبه حوزه ارتباطات در کشور است.
در پاسخ به مطلب منتشر شده با عنوان «شورای رقابت: چرا وزارت ارتباطات از شفافسازی صورتهای مالی این شرکت حمایت نمیکند؟ بار ضعف مدیریت مخابرات بر دوش مردم!» در تاریخ ۰۸/ ۱۱/ ۱۴۰۱ در روزنامه دنیای اقتصاد به اطلاع میرساند:
برخی از مسوولان مرتبط با حوزه مخابراتی در کشور به جای کمک به توسعه ارتباطات، بهطور آگاهانه یا ناآگاهانه، با ارائه مطالب سطحی و بدون استدلال منطقی به دنبال مانعتراشی در این مسیر هستند. امیدواریم با آگاهی منطقی در مورد شرکت مخابرات ایران که تمام صورتهای مالی آن به دلیل خصوصی بودن و همچنین حضور در بورس، شفاف و قابل ارائه است، راه کمک به توسعه را هموار کنند تا صنعت ارتباطات در کشور احیا شود.با توجه به تصویب و ابلاغ دستورالعمل حداقل هزینه ماهانه خدمات صوتی که در شهریور ماه سال جاری اجرا شد و حمایت مجموعه وزارت ارتباطات از موضع قانونی شرکت مخابرات و مجموعههای تامینکننده تجهیزات داخلی مخابراتی و نظر مثبت مردم درافزایش کیفیت خدمات زیرساختی ارتباطی، حیات دوباره و آینده روشنی در بازار اقتصاد دیجیتال و حوزه پیشران ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور مشاهده میشود.
تمام متخصصان ارتباطات و به ویژه اصحاب رسانه میدانند که زیرساخت مخابرات به عنوان تلفن ثابت از سال ۸۲ یعنی حدود ۲۰ سال پیش توسعه آن چنانی نیافته و این در حالی است که به عنوان مثال در خصوص افزایش تورم و نرخ ارز، از حدود هزار تومان به بالاتر از ۴۰هزار تومان کنونی رسیده است.
در حال حاضر به صورت میانگین ۱۱ هزار تومان از هر خط برای هزینه نگهداری مخابرات که برای هر خط حدود ۵۰هزار تومان است، گرفته میشود که حدود یکپنجم هزینه تمامشده مخابرات برای هر خط تلفن ثابت است. شرکت مخابرات ایران هیچگاه بهطور خودسرانه و بدون مصوبههای قانونی تعرفه یا هزینه نگهداری را تغییر نداده، بلکه به صورت کاملا قانونی و بر اساس دستورالعمل ارسال شده شورای رقابت و مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ستاد تنظیم بازار عمل کرده است.
حتی قابل ذکر است، با توجه به اهمیت موضوع اگر شورایرقابت مصوبهای را که مربوط به سال گذشته بود همان موقع ابلاغ و منوط به سال ۱۴۰۱ نمیکرد، اکنون شرکت مخابرات کمتر با این چالشها مواجه بود و ارتباطات کشور به سمت توسعه بهتری رفته بود.
لازم به ذکر است خود این مبلغ نیز پس از یک دهه سرکوب تعرفهای، تصویب شده و اکنون تقریبا افکار عمومی به صورت کامل و مستدل آگاهی دارد که هر خط تلفن ثابت دایر، چه استفاده بشود یا خیر، هزینه نگهداری بر آن مترتب است و این هزینه حداقلی با هماندیشیهای مستمر نهادهای مختلف و مسوول، مصوب شده است تا ضمن امکان ادامه استفاده بهینه مردم از زیرساخت تلفن ثابت، بخش مهمی از هزینهکردها در حوزه تلفن ثابت برای مشتریان رایگان شود.
همچنین اینکه میگویند خدمات مخابرات انحصاری است، یک جمله غیرمنطقی است چرا پرسیده نمیشود که شرکتهایی (۱۷شرکت) که در فاصله زمانی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴، از سوی سازمان تنظیم مقررات مجوز واگذاری تلفن ثابت گرفتند هیچ یک در زمینه خدمات تلفن ثابت فعالیت نداشتند؟
تمام فعالان حوزه آیسیتی چه در حوزه ثابت و چه همراه، ۹۵درصد از زیرساختهای خود را از شرکت مخابرات تامین میکنند و این نشاندهنده نبود انحصارگرایی در شرکت مخابرات است. بنابراین در اینکه این مجموعهها به شبکهسازی و ارائه خدمات ارتباطی به صورت فراگیر تمایل ندارند، جای تامل دارد.
همچنین، بر اساس تصریح وزارت ارتباطات، شرکت مخابرات موظف است بخش اصلی سرمایهگذاری را به سمت توسعه زیرساختها برده و شبکه انتقال در استانها را ارتقا دهد. این تحول با سیاستگذاریهای منطقی و همکاری تمامی ذینفعان این حوزه و دستگاهها مرتبط امکانپذیر بوده و همان مسالهای است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش در گفتوگو با رسانهها به آن اشاره داشت، یعنی اگر برای مخابرات منابع تامین نشود، عملا ورشکست خواهد شد و از آنجاکه اپراتورهای دیگر نیز از مخابرات سرویس دریافت میکنند با مشکل ارتباطی لاینحل در سراسر کشور روبهرو خواهند شد.
با توجه به نقش شرکت مخابرات ایران در پیادهسازی الزامات توسعهای و رشد اقتصادی کشور، باید زیرساختهای این شرکت با کمک دولت و نهادهای مرتبط در این حوزه به صورت اساسی متحول شده و با ارائه خدمات متنوع و باکیفیت، هم مشتریان مخابرات در حوزههای مختلف منتفع شوند و هم چرخ کارخانهها و صنایع مخابراتی داخلی در سراسر کشور به حرکت درآید.