بیانیهی اپل در پاسخ به شکایتهای نقض حریم خصوصی علیه این شرکت، نشان میدهد سازندهی آیفون همچنان دادههای کاربران را جمعآوری میکند.
پیشازاین بارها شاهد انتشار گزارشهایی بودهایم که نشان میدهند حتی اگر کاربران آیفون گزینهی اشتراکگذاری اطلاعات مربوط به تجزیهوتحلیل دستگاه خود را بهطورکامل غیرفعال کنند، این شرکت همچنان برخی دادهها را از گوشی آنها جمعآوری میکند. در ماههای اخیر، حداقل ۱۲ شکایت دستهجمعی دربارهی این موضوع علیه اپل مطرح شده است. غول فناوری اهل کوپرتینو تا امروز سؤالات خبرنگاران و کارشناسان را نادیده گرفته بود؛ اما سرانجام با انتشار مقالهای در هالیوود ریپورتر سکوتش را شکست؛ مقالهای که بهنظر میرسد تناقضهای بسیار زیادی با ادعاهای قبلی سازندهی آیفون دارد.
اپل در بیانیهی خود گفت:
اطلاعات شناساییشدنی هرگز با شرکتهای دیگر بهاشتراک گذاشته نمیشود و ما از آنها برای ردیابی کاربران در برنامهها و وبسایتها استفاده نمیکنیم. همهی دادههایی که برای اهداف تبلیغاتی جمعآوری میشوند، از شناسههای شخصی مجزا هستند و پلتفرم تبلیغاتی اپل براساس دادههای شناسایینشده کار میکند.
– اپل
آزمایشهای محققان شرکت مایسک (Mysk) نشان میدهد تقریباً همهی ادعاهای اپل در بیانیهاش نادرست است.
تامی مایسک، یکی از محققان Mysk است که مشکل جمعآوری اطلاعات خصوصی کاربران اپل را شناسایی کرده است. وی میگوید:
بیانیهی اپل بسیار کوتاه و عمومی است و نمیتواند دقیق و کامل به یافتههای ما بپردازد.
– تامی مایسک
تنظیمات آیفون خود را باز کنید و روی Privacy & Security ضربه بزنید و سپس وارد بخش Analytics & Improvments شوید. در این قسمت، برچسبی با عنوان Share iPhone Analytics را مشاهده خواهید کرد که میتوان در آنجا هر تنظیمی را بهدلخواه فعال یا غیرفعال کنید. آزمایشهای Mysk نشان میدهد اپل دادههای تجزیهوتحلیل دستگاههای کاربرانش را جمعآوری میکند و مهم نیست شما چه تنظیماتی را برای اشتراکگذاری این اطلاعات انتخاب کرده باشید.
تحقیقات مایسک نشان میدهد اپل تقریباً هرکاری که برخی برنامههای این شرکت انجام میدهید، بهطورلحظهای جمعآوری میکند که ازجملهی آنها میتوان به آیکونهایی که روی آنها ضربه میزنید و جستوجوها و تبلیغاتی مشاهدهشده اشاره کرد. بهگفتهی مایسک، این اطلاعات همراه با شمارهی شناسهی منحصربهفردی موسوم به Device Services Identifier یا DSID ارسال میشود که بهطورمستقیم با حساب آیکلاد کاربر، نام، شمارهتلفن و ایمیل وی در سیستمهای اپل ارتباط دارد.
مایسک میگوید تا زمانیکه دادهها حاوی DSID باشند، باید آنها را شناساییشدنی در نظر گرفت؛ زیرا با هویت کاربران مرتبط هستند.
شین بائر، سخنگوی واحد حریم خصوصی اپل، اواسط ماه ژانویه مقالهای دربارهی روشهای متفاوت این شرکت برای ردیابی کاربران منتشر کرد. اکنون صحبتهای اپل در هالیوود ریپورتر با ادعاهای قبلی آن درزمینهی مشکلات حریم خصوصی تناقض دارد.
بهنوشتهی گیزمودو، بیانیهی اپل منعکسکنندهی نادرستیهای آشکار در سیاستهای حفظ حریم خصوصی است؛ جایی که این شرکت میگوید هیچیک از اطلاعات جمعآوریشده با هویت کاربر مرتبط نیست و آن را شناسایی نمیکند.
علاوهبراین، اپل در بسیاری از برنامههای خود مثل اپل تیوی، اپل موزیک، اپاستور، Stocks و Books دادههای مشابهی را همراه با DSID به سرورهای خود ارسال میکند. مایسک دراینباره گفت:
حتی در شرایطی که اپل اطلاعات شخصی کاربران خود را به شرکتهای دیگر نفروشد، میتواند آنها را در برنامههای خود ردیابی کند.
– مایسک
آزمایشها نشان میدهند دادههای تحلیلی و دادههای تبلیغاتی به سرور xp.apple.com ارسال میشوند. این امکان وجود دارد که دادههای مذکور در پشتصحنه برای حذف DSID پردازش شوند و شاید بین دادههای تجزیهوتحلیلی که اپل جمعآوری میکند و پایگاه دادههایی که DSID شما را به نام و اطلاعات تماس پیوند میدهد، محافظتهایی وجود داشته باشد. بههرحال، جزئیاتی دراینباره دردسترس نیست؛ زیرا اپل توضیحی دربارهی آن ارائه نمیدهد. شناسههای منحصربهفرد میتوانند در شناسایی شما حتی بهتر از نامتان عمل کنند و همین ویژگی یکی از دلایل مهمی است که شرکتها مشتریان خود را ردیابی میکنند.
بیانیهی مختصر اپل در پاسخ به مشکلات حریم خصوصی این شرکت بیشتر از آنکه موضوع را روشن کند، باعث ایجاد پرسشهای جدیدی شده است. درواقع، غول غناوری اهل کوپرتینو بزرگترین مشکل مربوط به جمعآوری دادههای تحلیلی از کاربران خود را نادیده میگیرد؛ موضوعی که در قالب ۱۲ پروندهی قضایی مختلف علیه این شرکت خودنمایی میکند.