فناوری اطلاعات

February 15, 2023
14:30 چهارشنبه، 26ام بهمنماه 1401
کد خبر: 143148

مدیر حوزه ریاست پژوهشگاه ICT تأکید کرد؛ لزوم رصد و توجه به فناوری های آینده برای حضور قدرتمند زیست بوم تولید تار نوری کشور در بازار جهانی

غزنوی در رویداد تبیین ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های تولید تار نوری اظهار کرد: اگر از نگاه فناورانه جدید غافل گردیم در تأمین نیازهای کشور موفق نمی شویم و در آینده هم جایی در بازار جهانی نخواهیم داشت.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ احمدرضا غزنوی، مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در رویداد تبیین ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های تولید تار نوری کشور که با حضور شرکت‌های فعال عضو اتحادیه سندیکای صنعت مخابرات ایران در محل سالن همایش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، برگزار شد با اشاره به سوابق پژوهشگاه در حوزه تولید تار نوری، بیان کرد: هسته اولیه فعالیت های بومی در حوزه تولید تار نوری در کشور به دهه شصت باز می گردد و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در آن سال ها به عنوان مرکز تحقیقات مخابرات ایران فعالیت می کرد، جایگاه استقرار این هسته بود.
 
غزنوی در ادامه افزود: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۶۷ موضوع تولید تار نوری را در دستورکار قرار داد و در این پژوهشگاه، تجهیزات تولید بومی تار مستقر شده بود و دستاوردهای مهمی برای اولین بار حاصل شد اما در آن زمان زیست بوم تجاری سازی مانند امروز در کشور شکل نگرفته بود و این موضوع تداوم چرخه بلوغ فناوری و تجاری سازی را با مشکل مواجه کرد. وی تأکید کرد که امیدواریم با ظرفیت بالای کنونی و  وجود این زیست بوم مهم و با نگاه آینده نگرانه، در سال های آتی دستاوردها و محصولات بومی رقابت پذیر در حوزه تار نوری در کشور توسعه یافته و ضمن تأمین نیازهای کشور بتوانیم در بازار جهانی هم حضور چشمگیر داشته باشیم.
 
غزنوی در پایان اشاره کرد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان بازوی مشورتی وزارت ارتباطات، در حوزه نیازسنجی و تدوین مشخصات فنی وزارت مذکور به عنوان یک ذینفع کلان تار نوری در کشور نقش آفرینی بسیار مهمی داشته و می تواند نقشه راه دقیقی را برای فعالان بومی و تجاری سازی در این بخش ترسیم و همزمان ملاحظات این بخش را در همکاری های خود با نهادهای استانداردسازی ملی و جهانی دنبال نماید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.