فناوری اطلاعات

February 21, 2023
18:23 سه شنبه، 2ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143322

این بازوی رباتیک هوش مصنوعی برای ایجاد نقاشی‌های منحصربه‌فرد با انسان همکاری می‌کند

FRIDA یک ربات مبتنی‌بر هوش مصنوعی است که با دریافت دستورالعمل متنی، صوتی یا تصویری، به انسان‌ها کمک می‌کند نقاشی‌های خارق‌العاده بکشند.
یک ربات مبتنی‌بر هوش مصنوعی جدید، با هدف کشیدن نقاشی‌های جذاب طراحی شده است. FRIDA یک بازی رباتیک است که در دانشکده‌ی علوم کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون ساخته شده و جدیدترین افزونه‌ی دنیای هنر دانشگاه مذکور است.
 
آرون اوپرلی، مدیر ارشد روابط رسانه‌ای دانشگاه کارنگی ملون در گفت‌وگو با وب‌سایت گیزمودو گفت:
 
بازوی رباتیک هوش مصنوعی FRIDA با الهام از کالو، نقاش برجسته‌ی مکزیکی، نام‌گذاری شده است و می‌تواند در خلق آثار هنری جذاب به انسان‌ها کمک کند.
– آرون اوپرلی
پیتر شالدنبراند، دانشجوی دکتری دانشکده‌ی علوم کامپیوتر کارنگی ملون به‌همراه اعضای هیئت علمی ژان اوه و جیم مک‌کان، وظیفه‌ی ساخت FRIDA را برعهده داشتند. در ادامه مراحل کار این ربات را به‌طور خلاصه مرور می‌کنیم.
 
FRIDA برای شروع یک نقاشی، قلم‌موی خود را آماده می‌کند
حدود یک ساعت زمان نیاز است تا FRIDA فرایند یادگیری روش استفاده از قلم‌مو و حرکات خاص آن برای کشیدن نقاشی را کامل کند. این مرحله با نیروی انسانی انجام می‌شود و توضیحات متنی دراختیار هوش مصنوعی قرار می‌گیرد. علاوه‌براین امکان دارد کاربر عکسی را در اختیار این ربات قرار دهد تا برای کشیدن نقاشی از آن الهام بگیرد. شالدنبراند و سایر اعضای تیم سازنده‌ی این بازوی رباتیک، از موسیقی نیز به‌عنوان یک دستورالعمل استفاده کردند تا اثر آن را روی نتیجه‌ی کار بررسی کنند.
 
اگرچه FRIDA می‌تواند ‌آثار چشم‌گیری طراحی کند اما شالدنبراند در بیانیه‌ی خود اعلام کرد این پروژه یک سیستم نقاشی رباتیک است اما نمی‌توان FRIDA را هنرمند در نظر گرفت. او در بخشی از توضیحات خود گفت:
 
FRIDA برای برقراری ارتباط، ایده‌پردازی نمی‌کند. این ربات، سیستمی است که هنرمندان می‌توانند با آن همکاری داشته باشند. هنرمند می‌تواند اهداف سطح‌ بالایی را برای بازوی رباتیک تعیین و سپس FRIDA آن‌ها را اجرا کند.
– شالدنبراند
 
دو سینی در جلوی پالت رنگ پیشنهادی FRIDA قرار دارد
هنگامی‌ که FRIDA کار راه‌اندازی قلم‌مو را انجام داد و دستورالعمل‌های موردنظر برای سبک نقاشی را دریافت کرد، یک پالت رنگی برای انسان آماده می‌کند.
 
Jiaying Wei، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشکده‌ی معماری با Eunsu Kang، عضو هیئت علمی درحال توسعه‌ی روشی برای مخلوط کردن خودکار رنگ با استفاده از FRIDA هستند.
 
FRIDA نقاشی می‌کشد
مراحل کشیدن نقاشی برای FRIDA چند ساعت طول می‌کشد و گاهی با استفاده از دوربینی که از نمای بالا از نقاشی او فیلم می‌گیرد، برای اطلاع از نحوه‌ی ادامه‌ی کار یا نیاز به تغییر بهره می‌برد.
 
تیم سازنده‌ی FRIDA می‌گوید:
 
هدف ما جایگزین کردن ربات به‌جای هنرمندان نیست. ما قصد داریم با این‌ کار، خلاقیت انسان‌ها ارتقا دهیم.
– تیم سازنده‌ی FRIDA
 
مجموعه‌ای از نقاشی‌های FRIDA
FRIDA تاکنون ده‌ها نقاشی را تکمیل کرده است. این آثار همگی براساس دستورالعمل‌های متنی، تصویری یا صوتی ارائه‌شده به بازوی رباتیک، تولید شده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.