اپراتورها

تلفن همراه

April 13, 2023
13:51 پنجشنبه، 24ام فروردینماه 1402
کد خبر: 144586

دلیل غیر قابل استفاده شدن سیم کارت چیست؟

اشتباه وارد کردن کد PUK یا تعلل در پرداخت بدهی قبض موبایل از جمله دلایلی هستند که می‌توانند سیم کارت را برای مدتی غیرقابل استفاده کنند.
 
به گزارش ایسنا، شاید شما به راحتی بتوانید برای ساعاتی تلفن همراه خود را خاموش یا از دسترس تماس خارج کنید، اما اینکه سیم‌کارت شما لحظه‌ای دچار اختلال شده و امکان برقراری ارتباط نداشته باشید، بسیار سخت است. سیم‌کارت­ ها به دلایل مختلف ممکن است دچار اشکال شده و از حالت سرویس‌دهی خارج شوند؛ این دلایل می‌توانند شامل نپرداختن قبض یا وارد کردن اشتباه پین­ کد و به دنبال آن puk  باشد.
 
سیم‌کارت یکی از انواع کارت‌های هوشمند (SMART CARD) است که به عنوان شناسه‌ اصلی مشترک در شبکه‌ GSM به ‌کار می‌رود، به عبارت دیگر پروسه‌ شناسایی هویت و تفکیک بین مشترکین مجاز و غیرمجاز توسط سیم‌کارت امکان‌پذیر است. سیم‌کارت علاوه بر این نقش، حاوی اطلاعات شخصی مشترک مانند پیام‌های کوتاه و دفترچه تلفن و نیز اطلاعات موقعیتی مشترک است که در سرویس‌دهی به مشترک به ویژه در حال حرکت نقش اساسی ایفا می‌کند.  
 
پس از خاموش شدن گوشی و روشن کردن دوباره، در صورتی که پین‌کد سیم‌کارتتان فعال باشد، از شما می‌خواهد آن را وارد کنید. در صورتی که مشترک بر اثر فراموشی، پین‌کد خود را سه بار اشتباه وارد کند، سیم‌کارت قفل می‌شود. برای فعال‌سازی مجدد نیز به وارد کردن کد هشت رقمی PUK یا(Personal Unblocking Key)  نیاز است که اگر کد PUK  نیز ۱۰ مرتبه اشتباه وارد شود، سیم‌کارت سوخته و غیرقابل‌ استفاده خواهد شد.
 
شماره PUK درج‌شده روی بدنه سیم‌کارت، کد محرمانه سیم‌کارت بوده و قابل تغییر نیست و درصورت مفقود شدن تنها به مالک سیم‌کارت قابل ارائه است. بنابراین در صورتی که با وارد کردن PUK اشتباه، سیم‌کارت از دسترس خارج شده و اصطلاحا بسوزد، مشترکین سیم‌کارت می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی مورد نیاز به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی اپراتور مورد نظر خود مراجعه کرده و درصورت عدم منع قانونی، تعویض سیم‌کارت را تقاضا کرده و سیم‌کارت جدید دریافت کنند.
 
یکی دیگر از دلایل غیرفعال شدن سیم­‌کارت، قطع از HLR به دلیل نپرداختن قبض مشترک یا دریافت شکایت است. در این صورت، پیغامی مبنی بر اینکه شماره‌گیری برای شما مقدور نیست پخش می‌شود. هر یک از اپراتورها با توجه به مقررات خود، زمان معینی را برای پرداخت قبض مشترکان در نظر می­­ گیرند. در صورتی که کاربر در زمان مقرر بدهی خود را پرداخت نکند، اپراتور بر اساس مصوبه ۲۰۷ رگولاتوری مجاز به سلب امتیاز مالکیت از خط شده و سپس وصول مبلغ بدهی از طریق مجاری قانونی پیگیری می­‌شود.
 
البته اگر مشترک یا وکیل قانونی به پرداخت دیون خود اقدام کند و تقاضای برقراری مجدد تلفن همراه سلب امتیاز شده را داشته باشد، در صورتی که شماره مشترک به کسی واگذار نشده باشد، با دریافت هزینه دائری مجدد در اولویت واگذاری قرار خواهد گرفت.  
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.