لبه تکنولوژی

May 10, 2023
10:55 چهارشنبه، 20ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 145246

این پهپاد قدرتمند با طراحی آیرودینامیکی که دارد، می‌تواند با غلبه بر باد پرواز کند

این پهپاد حتی می‌تواند از بادها به نفع خود استفاده کند.
 
 
مولتی‌کوپترها و پهپادهای بال ثابت در مواجهه با باد انرژی زیادی مصرف می‌کنند. ولی پهپاد جدید Morpho VTOL با استفاده از بال‌هایی که می‌توانند مقاومت در برابر باد را پایین بیاورند، این مشکل را حل کرده است. درواقع این پهپاد حتی می‌تواند از باد به نفع حرکت خود استفاده کند.
 
به گزارش نیواطلس، پهپاد Morpho که توسط استارتاپ سوئیسی Elythor توسعه یافته است، بدنه‌ای شبیه به گلوله‌های آیرودینامیک دارد و از چهار بازوی پیشران کوادکوپتری به‌همراه چهار بال بهره می‌برد. هر بال می‌تواند به‌صورت مستقل از بدنه بچرخد.
 
این پرنده زمانی که روی زمین است، به شکل افقی قرار می‌گیرد و بال‌هایش به‌سمت پایین است (با ظاهری شبیه به یک سه‌پایه که البته چهار پا دارد). اما در هنگام برخاستن شبیه به یک کوادکوپتر عمل می‌کند. Morpho با کمک بازخورد حسگرهای خود زاویه هر بال را تنظیم می‌کند تا با کمترین مقاومت باد روبه‌رو شود.
 
پهپاد Morpho می‌تواند از بادها برای حرکت خود کمک بگیرد
بااین‌حال، اگر این پهپاد مجبور به حرکت در مسیر باد باشد، بال‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که از باد برای حرکت کمک بگیرد. این سازوکار مانند استفاده از باد در بادبان کشتی‌هاست.
 
از طرف دیگر، هنگامی که زمان ورود به حالت حرکت به جلو با بال ثابت فرارسیده باشد، پهپاد جهت افقی پیدا می‌کند و بال‌هایش را به شکل هواپیماهای دارای دو بال درمی‌آورد. همچنین اگر هواپیما در این شرایط با بادی زاویه‌دار به‌سمت خود مواجه شود، می‌تواند بال‌هایش را به‌صورتی نامتقارن قرار دهد تا مقاومت نیروی باد از موقعیت خارج از مرکز جبران شود.
 
 
«نیتن مولر»، هم‌بنیان‌گذار Elythor می‌گوید: «این کنترلر به‌طور خودکار انتخاب می‌کند که در مقابل باد، با توجه به مسیر پهپاد، سرعت مؤثر حرکت و تغییراتی که در جهت باد به‌وجود می‌آید، بال‌ها را در موقعیتی ثابت نگه دارد یا به حرکت آزادانه‌شان اجازه دهد. وضعیت سطح بال‌ها هم بسته به جهت باد می‌تواند به‌صورت متقارن یا نامتقارن تنظیم شود.»
 
Elythor امیدوار است که از این پهپادها در عملیات‌های مربوط به خطوط انتقال انرژی، نیروگاه‌ها، توربین‌های بادی و سکوهای نفتی استفاده کند. «هری وورت‌سیس»، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت اضافه می‌کند: «پهپادهای بال‌دار از مزیت انجام پروازهای طولانی‌تر برخوردارند، درحالی‌که کوادکوپترها مانورپذیری بالاتری دارند. ما این دو دسته را با هم ترکیب کردیم و سیستم بال تطبیقی را به آن اضافه نمودیم تا نیاز به مصرف انرژی را در پهپادمان کاهش دهیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.