فناوری اطلاعات

June 16, 2023
14:06 جمعه، 26ام خردادماه 1402
کد خبر: 146362

پردرآمدترین کسب و کار گوگل در خطر تجزیه قرار گرفت

گوگل از سوی رگولاتورهای ضد انحصارطلبی اتحادیه اروپا متهم شده است از شیوه‌های ضد رقابتی در کسب و کار تبلیغات دیجیتالی خود استفاده می کند و ممکن است مجبور شود بخشی از این کسب و کار را برای رفع نگرانی آنها، بفروشد.
 
در جدیدترین درگیری با رگولاتورهای اروپایی در خصوص بزرگترین منبع درآمدش، ریسک بالایی برای گوگل وجود دارد. کسب و کار تبلیغات دیجیتالی سهم ۷۹ درصدی در کل درآمد گوگل در سال ۲۰۲۲ داشت.
 
درآمد تبلیغاتی سال ۲۰۲۲ گوگل شامل خدمات جستجو، جی میل، گوگل پلی، گوگل مپس، تبلیغات یوتیوب، گوگل اَد منیجر، اَد ماب و اَد سنس، به ۲۲۴.۵ میلیارد دلار بالغ شد.
 
کمیسیون اروپا دو سال پس از گشایش تحقیقات، اتهامات خود علیه گوگل را در یک بیانیه اعتراضی اعلام کرد.
 
مارگارت وستاگر، کمیسیونر ضد انحصارطلبی اتحادیه اروپا گفت: گوگل ممکن است بخشی از کسب و کار تبلیغات دیجیتالی خود را بفروشد زیرا یک راه‌کار رفتاری، بعید است در متوقف کردن شیوه‌های ضد انحصارطلبی این شرکت موثر واقع شود.
 
این مقام اروپایی گفت: البته می‌دانم که این یک بیانیه قوی است اما منعکس کننده ماهیت بازارها و نحوه کارکرد آنهاست و به همین دلیل، به نظر می‌رسد تعهد رفتاری، جای بحث ندارد. وی افزود: اتحادیه اروپا همکاری نزدیکی با مقامات ضد انحصارطلبی در آمریکا و انگلیس داشته است.
 
کمیسیون اعلام کرد که با رفتار گوگل که به خدمات فناوری تبلیغات آنلاین خود به ضرر فراهم کنندگان رقیب خدمات فناوری تبلیغاتی، اولویت می‌دهد، مشکل دارد. گوگل از سال ۲۰۱۴ از نفوذ خود سوءاستفاده کرده است.
 
طبق اعلام شرکت تحقیقات بازار اینسایدر ایتلیجنس، گوگل برترین پلتفرم تبلیغات دیجیتالی جهان بوده و ۲۸ درصد سهم از درآمد تبلیغات جهانی دارد.
 
بر اساس گزارش رویترز، یک منبع آگاه گفت: گوگل سه ماه پس از گشوده شدن این پرونده تحقیقات، تلاش کرد این قضیه را حل  وفصل کند اما رگولاتورها از روند آهسته و عدم امتیازات قابل توجه، عصبانی شدند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.