سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 25, 2023
15:25 یکشنبه، 4ام تیرماه 1402
کد خبر: 146628

اپل احتمالاً سال 2024 برای کاهش هزینه‌ها به سراغ فناوری متفاوتی برای ساخت A17 Bionic می‌رود

گفته می‌شود اپل سال آینده میلادی به‌ سراغ فرایند N3E شرکت TSMC می‌رود تا هزینه‌های تولید A17 Bionic را کاهش دهد.
 
 
 
 
اپل امسال در مدل‌های پرو آیفون 15 از تراشه A17 Bionic استفاده می‌کند که با لیتوگرافی 3 نانومتری به تولید می‌رسد. حالا طبق شایعه‌ای جدید، اپل برای ساخت همین چیپ سال آینده میلادی به سراغ فناوری متفاوتی می‌رود تا هزینه تولید آن کاهش یابد و از آن در مدل‌های استاندارد آیفون 16 استفاده کند.
 
انتظار می‌رود A17 Bionic اولین تراشه 3 نانومتری اپل باشد و با عملکرد و بهره‌وری انرژی بسیار بهتری نسبت به نسل‌های قبلی‌اش با لیتوگرافی 5 نانومتری از راه برسد. طبق گزارش‌ها، نسخه اولیه این تراشه با فرایند N3B شرکت TSMC به تولید می‌رسد، اما ظاهراً سال آینده میلادی همین چیپ با فرایند N3E ساخته می‌شود و بهره‌وری انرژی کمتری خواهد داشت.
 
احتمال استفاده از فرایند ارزان‌تر برای ساخت اپل A17 Bionic در 2024
 
 
 
فرایند N3B با همکاری TSMC با اپل توسعه یافته است. درمقابل، N3E یک فرایند ساده‌تر است که سایر مشتریان TSMC به آن دسترسی پیدا می‌کنند. فرایند N3E در مقابل N3B لایه‌های EUV و چگالی ترانزیستور کمتری دارد که نتیجه‌اش کاهش بهره‌وری انرژی خواهد بود. بااین‌حال عملکرد تراشه‌ها با N3E افزایش می‌یابد.
 
فرایند N3B به‌عنوان یک نود آزمایشی طراحی شده است و با فرایندهای پیشرفته‌تر N3X ،N3P و N3S شرکت TSMC سازگار نیست. بنابراین اپل برای بهره‌مندی از پیشرفت‌های TSMC، باید طراحی چیپ‌های آینده‌اش را تغییر دهد.
 
در ابتدا تصور می‌شد اپل از فرایند N3B برای تراشه A16 Bionic استفاده کند، اما کوپرتینویی‌ها همچنان به استفاده از فرایند N4 ادامه دادند. بااین‌حال از سال جاری میلادی آیفون‌های اپل به تراشه 3 نانومتری مجهز می‌شوند. البته امسال تنها مدل‌های پرو آیفون 15 چیپ 3 نانومتری خواهند داشت و مدل‌های استاندارد و پلاس با تراشه A16 Bionic از راه می‌رسند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.