فناوری اطلاعات

June 27, 2023
10:15 سه شنبه، 6ام تیرماه 1402
کد خبر: 146720

دستیار هوش مصنوعی نیسان برای تخمین تحلیل‌های آیرودینامیک خودروها معرفی شد

نیسان یکی از خودروسازانی است که قصد دارد از هوش مصنوعی در فرایندهای طراحی و تولید محصولات خود استفاده کند.
 
 
هوش مصنوعی این روزها در صدر اخبار است و بسیاری آینده را به آن گره‌خورده می‌دانند. به‌ همین جهت در کنار شرکت‌های نرم‌افزاری، خودروسازان نیز به‌دنبال بهره‌برداری از قابلیت‌های بسیار پیشرفته آن هستند. نیسان یکی از خودروسازانی است که قصد دارد از این تکنولوژی در فرایندهای طراحی و تولید محصولات خود استفاده کند.
 
نیسان مأموریت کشف پتانسیل‌های هوش مصنوعی در صنعت خودرو را به دپارتمان «یوکوهاما لب» محول کرده است. این کمپانی ژاپنی می‌گوید امکان استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف صنعت خودروسازی وجود دارد که تحقیق و توسعه، تولید و حتی طراحی، برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. از دید نیسان، این تکنولوژی به‌ویژه در مباحث مرتبط با آیرودینامیک می‌تواند به کمک مهندسان بیاید.
 
 
 
شاید بدانید درحال‌حاضر عملکرد یک خودرو از لحاظ آیرودینامیک با انجام تست‌های مکرر و پردازش داده‌ها توسط کامپیوترهای بسیار قدرتمند، ارزیابی می‌شود. هرچند این کامپیوترها عملکرد آیرودینامیکی خودرو در شرایط واقعی را پیش‌بینی می‌کنند، ولی برای دستیابی به نتایج دقیق‌تر در شبیه‌سازی‌ها، باید محاسبات خیلی گسترده‌ای انجام شود. از سوی دیگر، انجام این محاسبات حتی درصورت استفاده از صدها کامپیوتر قدرتمند، ممکن است چند روز طول بکشد. وقتی که طراحان یک تغییر ناگهانی کوچک را اعمال می‌کنند، این امر مشکل‌ساز می‌شود.
 
هوش مصنوعی و انجام فرایندهای چندروزه در چند ثانیه
همین فرایند زمان‌بر، نیسان را به فکر توسعه یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی انداخته است. این ابزار که البته چندان هم جدید نیست، در ابتدا ایراداتی داشت. اما با آموزش و تولید داده‌های مختلف برای مدل مربوطه، این ایرادات برطرف شدند. نکته جالب اینکه مدل نهایی حالا توانایی پردازش داده‌های مرتبط با معادلات دینامیک سیالات، سایر قوانین فیزیکی و حتی فرم طراحی بدنه را دارد.
 
براساس اطلاعیه رسمی نیسان، هوش مصنوعی با پردازش حجم بسیار بالایی از داده‌ها و یادگیری روابط موجود بین فرم اتاق و عملکرد آیرودینامیکی آن، زمان تست‌های شبیه‌سازی را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. این کمپانی تأکید دارد به‌واسطه هوش مصنوعی، می‌تواند به‌جای چند روز، در عرض تنها چند ثانیه عملکرد آیرودینامیکی قطعات و طراحی‌های مختلف را پیش‌بینی کند. علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، نیسان اعلام کرده است که استفاده از این تکنولوژی به خلق فرم‌های نوآورانه برای بدنه خودروها منجر می‌شود. از دید نیسان، این فرم‌ها تعادل بهتری بین طراحی و آیرودینامیک ایجاد می‌کنند.
 
 
همان‌گونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، نیسان تنها خودروسازی نیست که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. همین چند روز قبل بود که به اطلاعتان رساندیم ب ام و هم جزو در طراحی محصولات خود از این تکنولوژی نوین کمک می‌گیرد. آئودی هم از هوش مصنوعی اختصاصی خود با نام FelGAN در طراحی رینگ‌ها استفاده می‎‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.