فناوری اطلاعات

June 30, 2023
10:08 جمعه، 9ام تیرماه 1402
کد خبر: 146828

مدیرعامل گرین‌پلاس در الکامپ: در مسیر همکاری با شرکت‌های جهانی مثل علی‌بابا هستیم

این شرکت جزو گروه گرین‌وب است و توانسته در عمر کوتاه چهار-پنج ساله خود، به بیش از ۱۵ هزار مشتری در کشور دست پیدا کند.
 
گرین پلاس (Green Plus) ارائه‌دهنده پیشرو راه‌حل‌های ابری است که به رشد کارآمدتر کسب‌وکارها کمک می‌کند. این شرکت جزو گروه گرین وب است و توانسته در عمر کوتاه چهار-پنج ساله خود، به بیش از ۱۵ هزار مشتری در کشور دست پیدا کند. آن‌ها قصد ورود به بازارهای جهانی و همکاری با شرکت‌های بزرگی چون گروه علی‌بابا را هم دارند و در راستای توسعه محصول خود، تفاهم‌نامه‌ای با گروه دواپس‌یار نیز در الکامپ امسال امضا کردند. در حاشیه این مراسم، با «احسان جاویدی»، مدیرعامل گرین‌پلاس، به گفت‌وگو نشستیم تا درباره خدمات این شرکت بیشتر بدانیم.
 
در ابتدا تاریخچه‌ای را از فعالیت شرکت خود بگویید.
گرین وب با نام ابتدایی «سبز رایانه» سال 1369 توسط «حسن هاشمی»، رئیس فعلی سازمان نصر کشور، تأسیس شد. فعالیت شرکت در ابتدای راه، واردات و توزیع سخت‌افزار در ایران بوده است.
 
در ابتدای دهه 80 که جذابیت حوزه «هاستینگ» بسیار زیاد بود، گرین‌وب تصمیم گرفت تا وارد حوزه نرم‌افزاری و هاستینگ شود و برند «ایران سرور» متولد شد.
 
ایران سرور اولین سرویس هاستینگ کشور در آن زمان بود و پس از آن، «هاست»های دیگری از دل ایران سرور بیرون آمدند.
 
ما سال 1396 و پس از حضور در برخی همایش های بین المللی مثل"CloudFest" آلمان و جیتکس امارات، تصمیم گرفتیم تا در ایران وارد حوزه ابری شویم و استارت این حوزه را در سال 1397 در گرین‌وب زدیم که گرین پلاس با ماموریت فروش B2B متولد شد.
 
سرویس CDN اولین سرویسی بود که در آن سال راه‌اندازی کردیم و افتتاح نسخه دوم CDN ما هم‌زمان شد با محدودیت‌‌های اینترنتی در سال ۱۳۹۸.
 
در همان سال سرویس laas را نیز راه‌اندازی کردیم و طی تفاهمی با ایران سرور، سرویس‌های CDN و laas را به آنها ارائه کردیم. در همین راستا ایران سرور از زیرساخت‌های سنتی خود به زیرساخت‌های ابری مهاجرت کرد که کمک شایانی به آنها در پشتیبانی، نگهداری و عملکرد سرویس‌هایش شد.
 
ما اولین تأمین کننده سرویس بلاکچین خصوصی در کشور و غرب آسیا هستیم. در حال حاضر تنها سه پروایدر بلاکچین خصوصی در دنیا فعال است که از جمله آنها می‌توان به "IBM" و "Alibaba Cloud" اشاره کرد. ما در کنار این شرکت‌ها، سرویس یاد شده را راه‌اندازی کردیم و در این حوزه ادعا داریم که به هر شرکت داخلی یا خارجی که قصد فعالیت در حوزه بلاکچین خصوصی را دارد، خدمات ارائه کنیم.
 
محصولات ما که در حال حاضر در دسترس هستند، iaas، Kubernetes، بلاکچین و وردپرس هستند. در حوزه‌های دیگر مثل دیتابیس، SSO و… نیز کار می‌کنیم. سعی کرده‌ایم سبدمحصول پرکاربردی برای مشتریانمان تدارک ببینیم. ما مشتریان داخل کشور را اول هدف‌گذاری کرده‌ایم و در دراز مدت نیز سعی در جذب مشتریان بین‌المللی داریم.
 
سهم بازار شما چگونه است؟
در حال حاضر بیش از 15هزار مشتری در کشور داریم و دومین تأمین کننده CDN در کشور هستیم که ابرآروان رقیب جدی ماست. خوشحالیم از اینکه بقیه شرکت‌ها نیز به سمت CDN حرکت می‌کنند و از انحصار در این زمینه خارج شدیم.
 
شخصاً اعتقاد دارم اجتماع (community) ابری نباید شبیه به جامعه هاستینگ در کشور شود. یکی از مشکلات بزرگ اجتماع هاستینگ همین وجود اختلافات بسیار بین هاستینگ‌هاست. در حوزه کلاد ما درکنار رقابت سعی کردیم دوست خوبی باشیم و می‌خواهیم به اجتماع کمک کنیم. هرچقدر بتوانیم سرویس پایدارتر ارائه دهیم، اقتصاد دیجیتال‌مان را فعال‌تر کردیم.
 
من اعتقاد دارم به زودی جلوی اختلال‌های اینترنتی گرفته می‌شود و حس می‌کنم وضعیت رو به بهبود است.
 
آیا سرویس بلاکچین خصوصی در ایران مشتری دارد؟
در ایران مشتری پروداکشن زیربار نداریم و در حال حاضر محیط استیج مناسبی برای ازمایشگاه هایی مثل آزمایشگاه آپای دانشگاه فردوسی مشهد شده است. با این وجود بیشتر مشتریان ما بین‌المللی هستند، کسانی که از IBM استفاده کرده و در همایش‌های مختلف با ما آشنا شده‌اند. جدیداً همکاری با Alibaba Cloud آغاز کرده‌ایم تا دقیقاً همین سرویس‌ها را روی زیرساخت‌های علی‌بابا ارائه کنیم، بازاریابی خارج از کشور ما نیز با این مجموعه است.
 
پیشنهاد همکاری با گروه علی‌بابا از سوی شما بود؟
خیر، علی‌بابا برای همکاری سمت ما آمد. این شرکت در حوزه اینترپرایز و B2B فعالیت می‌کند و در CloudFest امسال دنبال پلتفرم و برندینگ در حوزه B2C بود. ما به آنها پیشنهاد WordPress as a service دادیم. این پلتفرم قابلیت‌های بسیاری دارد که از سرویس‌های laas و kubernetes ما که به صورت Auto Scale منابع را مدیریت میکند، استفاده می‌کند و کاملا با سرویس cdn یکپارچه شده است. مشابه این سرویس در دنیا با این قابلیت ها بسیار محدود است و ما به این موضوع افتخار میکنیم.
 
استانداردی که ما در سرویس‌هایمان رعایت می‌کنیم مثل سایر پروایدرهای خارجی این است که همه سرویس‌هایمان را باهم یکپارچه کنیم، هر سرویس جدیدی که اضافه می کنیم نیز به این یکپارچگی افزوده می‌شود تا سبدمحصول ارائه شده کاملا موثر و کارامد باشد.
 
در عید امسال با علی‌بابا مذاکره داشتیم و مرداد ماه پنل مدیریتی سرویس ها قرار است در اختیار این مجموعه قرار گیرد. سرویس وردپرس و بلاکچین، پلتفرم‌هایی هستند که قرار است در اختیار علی بابا قرار گیرند و با آنها مشارکت کنیم.
 
شکل‌گیری این همکاری به نوبه خود کم نظیر است چرا که علی‌بابا حتی در خارج از کشور، معمولاً همکاری با شرکت‌های دیگر ندارد.
 
تفکری وجود دارد که شرکت‌های ابری به اختلال و فیلترینگ کمک می‌کنند؛ آیا این دیدگاه درست است؟
در حال حاضر 70 درصد داده محتوایی مربوط به اقتصاد دیجیتال ما خارج از کشور است، یعنی به طور مثال 70 درصد سرورهای هاستینگ ها خارج از کشور است. وقتی یک سرویس CDN داریم می‌توانیم به مواردی همچون کاهش سرعت دسترسی به وبسایت (latency) و افزایش امنیت کمک کنیم که به وبسایتی که توسط مشتری دیده می‌شود، کمک می‌کند.
 
اگر امکان حضور CDN بین‌المللی در کشور هم وجود داشت، آنها تبدیل به رقیب ما می‌شدند و این تفکر که موجب تعطیلی کسب‌وکار ما می‌شد، درست نیست. ما از حضور آنها استقبال هم می‌کنیم چون به لینک‌های ارتباطی ما کمک کرده و سرعت اینترنت بهتر می‌شود. همچنین ما تلاش می‌کنیم تا خودمان را بیشتر ارتقا دهیم. الان AWS قصد خدمات‌دهی در بحرین و عراق را دارد، چرا آنها نتوانند در ایران هم فعالیت کنند؟ چرا باید از دیتاسنتری با استاندارد AWS محروم شویم؟ وقتی یک سرویس دهنده دیتاسنتری همچون AWS در ایران باشد، کیفیت سرویس ابری‌مان به مراتب بالاتر می‌رود.
 
دستاوردهای دیگر شما برای 1402 چیست؟
در نمایشگاه اینوتکس با تعداد بیشتری از فعالین DevOps آشنا شدیم که اجتماع خوبی از متخصصین این حوزه ایجاد کرده‌اند. برای مهاجرت و فعالیت به حوزه ابری نیاز به متخصص DevOps نیز وجود دارد. این متخصصین ضمن ارائه پشتیبانی، سرویس ها را از هاست سنتی به سرویس های ابری منتقل می‌کنند.
 
ما به فعالین DevOps گفته‌ایم تا گزینه آلترناتیو ابری دیگری نیز داشته باشند ولی سعی ما این است که استاندارد مورد نیاز آنها را چه در ایران و چه در خارج از کشور، تأمین کنیم. به نظرم این آشنایی بیشتر با فعالین DevOps اتفاق خوبی برای کامیونیتی بود. برای همین هم با گروه دوآپس‌یار یک تفاهمنامه در همین نمایشگاه امضا کردیم تا استارت خوبی برای شکلگیری کامیونیتی devops با شرکت های حوزه کلاد شکل بگیرد.
 
با توجه به اینکه تیم شما در مشهد ساکن است، آیا به علت عدم حضور در پایتخت با چالشی روبه رو شده‌اید؟
ما کلاً چالش بسیار داریم. گرین پلاس اولین دیتاسنتر خارج از تهران را راه‌اندازی کرد.ما با دوره پیشین وزارت ارتباطات مذاکره کردیم تا دیتاسنتری که در خارج از تهران دارند را به ما بدهند و رک‌هایشان را colocate کنیم.
 
اولین دیتاسنتری که در خارج از تهران توانستیم سرویس دهیم، دیتاسنتر تبریز بود که متعلق به وزارت ارتباطات بود، اما دردسرهای بسیاری برایمان داشت. چرا که آدم‌های متخصص وزارت ارتباطات در تهران هستند، باید با آنها ارتباطات برقرار می‌کردیم و موانع دیگر موجب شد تا راه‌اندازی دیتاسنتر تبریز حدود یک سال زمان برد. فرایندی که اگر ساکن تهران بودیم شاید در کمتر از یک ماه اجرایی می‌شد.
 
ما 400 شاسی سرور در 10 رک در تبریز نصب کردیم و زیر بار است. در سال 1400 هم قرارداد شیراز را بستیم و دقیقاً همین تعداد شاسی سرور در این شهر داریم. 
 
تمام داده کشور از طریق تهران منتشر می‌شود، یعنی یک مرحله داده را می‌بریم تبریز و یک مرحله داده را به تهران می‌بریم. با وزارت ارتباطات در تعامل هستیم تا دیتا در همان تبریز منتشر شود و نیاز به انتقال به تهران نباشد.
 
استدلال وزارت ارتباطات در این موضوع چیست؟
بیشتر مباحث فنی مطرح است. Ispهای بالادستی در تهران هستند و اگر به طور مثال از مبنا تلکام برای انتقال داده استفاده می‌کنیم، این شرکت باید روت کند و به تهران بیاورد تا سایر ixpها آن را برداشته و استفاده کنند.
 
ما هنوز هم چالش‌های بسیاری داریم. به طور مثال اگر قصد برگزاری جلسه با وزارت ارتباطات داریم باید به تهران بیاییم. به همین خاطر دفتر کسب‌وکارمان را به تهران منتقل کردیم تا بتوانیم جلسات و ارتباطاتمان را مدیریت کنیم.
 
حتی برای حضور کامل در تهران و بهره‌مندی از معافیت مالیاتی به ما پیشنهاداتی شده است، اما اینکه بخواهیم به تهران بیایم اتفاق خوشایندی نیست. ما این امکانات را در شهرستان‌ها نداریم و جذابیت کوچکی وجود دارد.
 
آینده گرین پلاس را چطور می‌بینید؟
آینده را خیلی روشن می‌بینم. ما یک دید صادرات سرویس به خارج از کشور داریم که امسال یک حرکت‌های جدی در این زمینه داشتیم. شرکت‌های بین‌المللی را داریم قانع میکنیم تا با ما همکاری کنند. پارتنرشیپ با علی‌بابا می‌تواند سکوی پرتابی برای ما باشد بالاخص در حوزه خلیج فارس به ما کمک خواهد کرد.
 
امیدواریم که در یک محیط بسیار دوستانه بتوانیم به اجتماع ابری کشور کمک کنیم، هرچقدر این کامیونیتی را قوی کنیم به نفع همه است. اینگونه حتی آن کسی که سرویس کوچک ابری هم داشته باشد دیگر نیازش برطرف شده و نیاز به هزینه دلاری ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.