5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

July 1, 2023
10:09 شنبه، 10ام تیرماه 1402
کد خبر: 146871

کمپین لابی‌گری وودافون و Three برای ادغام با تمرکز روی مزایای 5G آغاز می‌شود

Vodafone-Three-logo-770x285.jpg
 
 
ICTna.ir – وودافون انگلیس در تلاش برای متقاعد کردن مردم و رگولاتورها مبنی بر اینکه باید اجازه ادغام با اپراتور Three را داشته باشد، از پتانسیل تحول 5G استفاده می کند و میخواهد در گام اول روی مزایای شبکه 5G گسترده ناشی از این ادغام، تمرکز کند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، بر اساس نظرسنجی ای که روز چهارشنبه از سوی این کمپین لابی گری منتشر شد، بیش از نیمی از بزرگسالان بریتانیا بر این باورند که 5G بیشتر از سایر نوآوری‌های دیگر مانند هوش مصنوعی و هواپیماهای بدون سرنشین به زندگی روزمره آنها سود می‌رساند. مراقبت‌های بهداشتی، خدمات شهری و راه‌آهن در صدر فهرست بخش‌هایی هستند که پاسخ‌دهندگان بیشترین سود را از اتصال سریع و مطمئن 5G به آن نسبت داده اند.
 
با توجه به اینکه در این اعلامیه به ادغام پیشنهادی وودافون انگلیس با اپراتور Three اشاره شده، این نظرسنجی حتی به عنوان یک تلاش لابی گری شاید خیلی قابل اعتماد نباشد. این دو اپراتور، برای لابی گری در قالب کمپین های مشترک به منظور راضی کردن رگولاتورهای انگلیس و اروپا برای صدور مجوز ادغام، مدتی است که تعارف رو با یکدیگر و مخاطبین کنار گذاشته اند.
 
به عنوان مثال، مدیر عامل وودافون، احمد ایسام، راه‌اندازی تجاری اخیر شبکه فایوجی مستقل (SA) این شرکت مخابراتی را که با نام تجاری «5G Ultra» شناخته می‌شود، برجسته کرده و قول داد در ترکیب با Three حتی بهتر عمل کند.
 
او در بیانیه‌ای گفت: ترکیب پیشنهادی ما با اپراتور تری، وزن و توانی را به ما می‌دهد تا سرمایه‌گذاری در آینده دیجیتالی بریتانیا را تسریع کنیم. راه‌اندازی  وودافون 5G Ultra نشان می‌دهد که زندگی چگونه می‌تواند باشد. ما با تری، می‌توانیم نوآوری را بیشتر و سریع‌تر ارائه دهیم.
 
برای ارائه حسی کاملتر و وسوسه انگیزتر از این آینده احتمالی، وودافون برخی از مدل های اقتصادی را که از WPI Economics رهنمود داده را به اشتراک گذاشته و با آن همزاد پنداری کرده است:
 
در بخش مراقبت‌های بهداشتی، 5G می‌تواند چک‌آپ از راه دور و نظارت بر بیمار را در زمان واقعی با دستگاه‌های IoT ممکن کند و باری را از دوش پزشکان عمومی و بیمارستان‌ها کم کند. تغییر موازنه بیشتر به سمت مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه می تواند سالانه 1 میلیارد پوند در بودجه خدمات بهداشت ملی (NHS) صرفه جویی کند.
 
برای راه‌آهن، حسگرهای متصل به شبکه‌های 5G پتانسیل بهبود تعمیر و نگهداری مسیر را دارند که منجر به تاخیر و لغو حرکت قطارهای کمتری می‌شود. برای مسافران، این می تواند معادل 25 میلیون ساعت کار اضافی در طول 5 سال باشد، در حالی که اپراتورهای قطار می توانند 20 میلیون پوند در پرداخت غرامت در مدت مشابه صرفه جویی کنند. نه تنها این، بلکه ارتباطات سریع‌تر بین رانندگان قطار و کنترل‌کننده‌های شبکه می‌تواند باعث شود که فاصله بین قطارها تا 43 درصد کاهش یابد و ظرفیت برای اجرای خدمات بیشتر آزاد شود و ازدحام بیش از حد مسافرین در ایستگاهها، کاهش یابد.
 
مدل اقتصادی WPI نگاهی به روشنایی هوشمند خیابان ها دارد. نظارت در زمان واقعی می تواند مصرف انرژی را کاهش دهد، شوراهای شهرها 700 میلیون پوند در طول پنج سال صرفه جویی کنند، و انتشار CO2 را تا یک میلیون تن، معادل 250هزار خودروی بنزینی یا دیزلی، کاهش دهد.
 
زمانی که وودافون و Three برنامه‌های خود را برای ادغام اعلام کردند، گفتند که این ادغام آنها را قادر می‌سازد تا 11 میلیارد پوند در 10 سال آینده سرمایه‌گذاری کنند و تا سال 2034پوشش جمعیتی خئمات 5G SA را به 99 درصد برسانند. آنها همچنین ادعا کردند که ادغام آن‌ها منجر به یک نتیجه مشترک و قدرتمند خواهد شد و آن "ارزش افزوده 5 میلیارد پوندی در سال برای اقتصاد انگلیس تا سال 2030 خواهد بود".
 
نظرسنجی‌هایی مانند آنچه روز چهارشنبه منتشر شد، استدلال دیگری را برای منافع عمومی به نفع این معامله و ادغام ارائه می‌کند.
 
با این حال، اگر Threedafone (!) قرار است به واقعیت تبدیل شود، این "فرکانس" است که عملا موضوع اصلی معامله و ایجاد ارزش است. موضوعی که پرداختن به آن بسیار مهمتر از ارائه چشم اندازهای یک آرمانشهر دیجیتال فرضی است.
 
بر اساس گزارش منتشره از سوی آفکام، این شرکت ترکیبی در صورت ادغام و تشکیل، بیش از 525 مگاهرتز طیف فرکانسی انحصاری خواهد داشت که اپراتور EE را تحت الشعاع قرار می دهد، EE در حال حاضر بزرگترین دارنده طیف بریتانیا با 370 مگاهرتز پهنای باند فرکانسی است. دارایی های ترکیبی وودافون و Three – معادل بیش از 45 درصد از طیف موبایل زیر 6 گیگاهرتز بریتانیا، شامل 40 مگاهرتز طیف پیوسته 1400 مگاهرتز، 2 تکه 20.8 مگاهرتز طیف پیوسته 1800 مگاهرتز MHz 49، و 39 مگاهرتز در کنار طیف 3.8 گیگاهرتزی است.
 
هنگامی که ادغام اورنج و T-Mobile در بریتانیا در سال 2010 تصویب شد، این ادغام مشروط به واگذاری برخی از طیف ترکیبی 1800 مگاهرتز آنها بود که اتفاقاً در نهایت توسط Three در سال 2012 خریداری شد.
 
وقتی سه تلاش برای خرید O2 در سال 2015 به سرانجام نرسید، این دو متعهد شدند که طیفی را به Sky و ویرجین مدیا بفروشند تا به ناظران ضد انحصار بریتانیا و اتحادیه اروپا کمک کنند، فشار را از روی آنها بردارند.
 
خود اپراتورها که توسط گروه‌های صنعتی مانند GSMA و CTIA رهبری می‌شوند، اغلب از دسترسی به طیف به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در ارائه فناوری‌هایی مانند 5G یاد می‌کنند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.