اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

July 2, 2023
6:52 یکشنبه، 11ام تیرماه 1402
کد خبر: 146946

افزایش عودت خطوط تلفن ثابت در خراسان رضوی

ایرنای مشهد: شاید از پیامدهای ظهور فناوری‌های جدید است که با آمدن هر محصول جدید،‌ عرصه بر فناوری‌ قدیم‌تر تنگ شده و به‌تدریج به خاطره‌ای در یادها بدل شود و امروز گویا تلفن‌ ثابت نیز در این ورطه گرفتار آمده و پذیرفته است که کم‌کم باید میدان را برای رقیبی که روزگاری "همراهش" بود،‌ خالی کند.
 
به گزارش ایرنا و بنا بر آمارهای شرکت مخابرات، استفاده خانگی از تلفن ثابت، چند سالی است که دیگر رونق سابق را ندارد و همچون گذشته مورد اقبال شهروندان نیست و در ترکتازی تلفن‌های همراه، کار با آن دیگر به فراموشی سپرده شده است.
 
امروز حدود ۱۵۰ سال از اختراع تلفن، به عنوان یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر در حوزه ارتباطات می‌گذرد، اختراعی که بعدها پایه‌گذار بسیاری از اتفاقات اعجاب انگیز در عرصه ارتباطات و فناوری شد.
 
این وسیله ارتباط جمعی با تمام مزایا و ویژگی های منحصر به فرد، طی دهه اخیر به دلیل ورود فناورهای های جدید و همچنین برخی محدودیت ها در به‌کارگیری آن، با کاهش رغبت مخاطبان، روبه رو شده است.
 
تلفن ثابت در غبار فراموشی
 
یکی از شهروندان مشهدی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:‌ ما در منزل سالها است که از تلفن ثابت استفاده نمی کنیم و تلفن خود را به عنوان وسیله ای بلااستفاده در گوشه خانه رها کرده ایم.
 
محمد لاهوری در خصوص دلایل عدم استفاده از تلفن ثابت اظهار داشت: با توسعه شبکه های تلفن سیار و پوشش کامل خطوط تلفن، استفاده از دستگاه تلفن ثابت دیگر مانند قدیم توجیهی ندارد.
 
این جوان ۳۵ ساله خاطرنشان کرد: هرچند تلفن در ابتدا کارگشای بسیاری از مشکلات حوزه ارتباطی شد اما با گذشت زمان به دلیل محدودیت در امکانات دیگر پاسخگوی نیازها نیست و از دیگر سو باتوجه به آمدن گوشی های هوشمند همراه، جذابیت فعالیت با آنها به مراتب بیشتر از تلفن ثابتی است که فقط امکان برقراری تماس را دارد.
 
لاهوری، هزینه های تلفن ثابت را هم غیرمنطقی دانست و عنوان کرد: با تعرفه های جدید مخابرات، اگر مشترک هیچگونه مکالمه ای نیز با تلفن ثابت نداشته باشد، باید حداقل ماهانه ۱۷ هزار تومان هزینه پرداخت کند که این شیوه تعرفه گذاری برای خطوط همراه وجود ندارد.
 
یکی دیگر از شهروندان مشهدی نیز در خصوص دلایل کاهش رغبت مردم به استفاده از تلفن ثابت به خبرنگار ایرنا گفت: زیرساخت‌های تلفن ثابت فیزیکی است و مدام به سرقت می‌رود،. کابل خط تلفن ثابت منزل ما در بازه زمانی یکساله، ۲ بار به سرقت رفت که هر بار اتصال مجدد آن حدود یک ماه زمان برد.
 
خداحافظ تلفن! 
 
الهام یزدان خواه ادامه داد: مدیریت هزینه یکی دیگر از دلایل بی رغبتی در استفاده از تلفن ثابت است، استفاده اعضای خانواده از یک خط تلفن، امکان مدیریت هزینه مصرفی را کاهش می دهد اما استفاده از تلفن همراه موجب می شود هر فرد به اندازه استفاده خودش هزینه پرداخت کند.
 
این خانم ۴۸ ساله عنوان کرد: وابستگی به تلفن همراه نیز نقش مهمی در کاهش جذابیت استفاده از تلفن ثابت داشته است. در واقع تلفن همراه امکانات رفاهی، سرگرمی و آموزشی متنوعی دارد در عین حالی که همیشه در نزدیکی ماست.
 
افزایش عودت خطوط تلفن ثابت در خراسان رضوی
 
سال ۱۲۹۸ نخستین مرکز تلفن مغناطیسی استان خراسان رضوی با نصب ۷۰ شماره تلفن در مشهد تاسیس شد. نصب این خطوط از همان دهه های نخست مورد تقاضای مردم قرار گرفت که در دهه ۸۰ به اوج خود رسید.
 
با ورود به دهه ۹۰ شمسی، بر اساس اطلاعات رگولاتوری، نفوذ تلفن ثابت هر سال در خراسان رضوی کاهش یافت و به همین نسبت تعداد کسانی که از تلفن ثابت استفاده می‌کنند هر سال کمتر شد، به طوری که روند عودت خطوط تلفن به مخابرات در سالیان اخیر با یک شیب تند همراه بوده است.
 
افزایش عودت خطوط تلفن ثابت نسبت به گذشته شیب تندی داشته است
 
مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:‌ تعداد خطوط عودت داده شده در سال ۱۴۰۰ تنها ۶۲ خط بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ به هزار و ۲۸۴ خط رسید و آمار عودت خطوط تلفن ثابت در شهر مشهد به مراتب بیشتر از دیگر نقاط استان بوده است.
 
حسن اروجی با بیان این‌که اکنون در استان ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار مشترک از خدمات تلفن ثابت استفاده می کنند، عنوان کرد: در سه ماهه نخست سال جاری، ۶۶۰ خط تلفن از سوی مشترکان عودت داده شده است که نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته، افزایش ۳۰ درصدی داشته است.
 
وی ادامه داد: در سه ماهه نخست سال جاری هفت هزار و ۶۶۱ مورد درخواست دایری تلفن ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش تقاضا را نشان می دهد.
 
مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی با بیان این‌که ۸۵ درصد تلفن های دایر در مناطق روستایی مستقر هستند، اظهار داشت: در سال های گذشته شرایط خلاف این موضوع بود و عمده مراکز تلفن در نقاط شهری برقرار بود.
 
اروجی خاطرنشان کرد: بیشترین استفاده کنونی مشترکان از تلفن ثابت در زمینه اینترنت پرسرعت است، چرا که خطوط تلفن ثابت به لحاظ سرویس دهی در این زمینه از تلفن همراه کیفیت بیشتری دارد.
 
وی با اشاره به کاهش استفاده از تلفن های ثابت خانگی، گفت: پیشرفت های فناوری تلفن همراه و نیز توسعه زیرساختهای آن، موجب کاهش مکالمات تلفن ثابت شده است اما این شبکه مخابراتی همچنان مورد استفاده شهروندان است.
 
مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی در خصوص افزایش تعرفه های مخابراتی و دوری مردم از تلفن ثابت، گفت: افزایش تعرفه ای وجود ندارد، فقط نرخ گذاری جدیدی تعیین شده است. البته ممکن است این نرخ گذاری در کاهش استفاده مردم از تلفن ثابت تاثیرگذار بوده باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.