فناوری اطلاعات

July 5, 2023
9:38 چهارشنبه، 14ام تیرماه 1402
کد خبر: 147125

گوگل از تمام اطلاعات عمومی شما برای تولید مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند

گوگل با تغییر سیاست‌های خود رسماً اعلام کرده است که از تمام اطلاعات عمومی شما استفاده می‌کند تا برای خودش مدل‌های هوش مصنوعی بسازد.
 
 
گوگل سیاست‌های حریم خصوصی خود را به‌روز و صراحتاً اعلام کرده است که این حق را برای خودش محفوظ می‌دارد تا از تمام اطلاعات عمومی موجود در فضای اینترنت برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی خود بهره بگیرد. به‌ عبارت دیگر، اگر زمانی محتوایی را در فضای آنلاین منتشر کرده‌اید، حالا باید انتظار داشته باشید تا آن محتوا را درون یکی از چت‌بات‌های این شرکت ببینید.
 
غول فناوری ماونتین ویو در وب‌سایت خود درباره سیاست‌های جدیدش نوشته است: «گوگل برای بهبود سرویس‌ها و توسعه محصولات، قابلیت‌ها و فناوری‌های جدیدی که برای کاربران و عموم مفیدند، از اطلاعات استفاده می‌کند. برای مثال، ما از اطلاعاتی که به‌طور عمومی در دسترس‌اند برای کمک به آموزش مدل‌های هوش مصنوعی گوگل و ساخت محصولات و ویژگی‌هایی مثل گوگل ترنسلیت، بارد و قابلیت‌های هوش مصنوعی در فضای ابری استفاده می‌کنیم.»
 
خوشبختانه گوگل وب‌سایتی دارد که تاریخچه تغییر سیاست‌های این شرکت را نشان می‌دهد؛ بنابراین می‌توانیم ببینیم که تغییر این سیاست‌ها شامل جایگزین‌شدن عبارت «مدل‌های هوش مصنوعی» به‌جای «مدل‌های زبانی» است و حالا به ساخت محصولات جدید و توسعه گوگل ترنسلیت، بارد و ابزارهای هوش مصنوعی ابری اشاره می‌کند.
 
گوگل صراحتاً به استفاده احتمالی از اطلاعات شما اذعان کرده است
در هر صورت اما این اشاره مستقیم به سیاست گردآوری اطلاعات توسط گوگل کمی غیرمعمول است. شرکت‌های فناوری معمولاً به گردآوری اطلاعاتی می‌پردازند که روی سرویس‌های آن‌ها قرار می‌دهید، اما غول ماونتین ویو عملاً خودش را مالک تمام داده‌هایی می‌داند که در فضای وب عمومی وجود دارند.
 
کاربران احتمالاً در گذشته می‌دانستند که انتشار عمومی یک محتوا واقعاً به‌معنای عمومی‌شدن آن است. اما حالا دیگر سؤال فقط این نیست که چه کسانی می‌توانند محتواها را ببینند، بلکه باید بپرسیم چگونه از این محتواها استفاده خواهد شد.
 
با ظهور چت‌بات‌های هوش مصنوعی بحث کپی‌رایت هم داغ شده است و مشخص نیست که تکلیف مالکیت اطلاعات عمومی چه می‌شود. اگر گوگل تصویر نقاشی‌های شما را به مدل هوش مصنوعی خود بدهد و از آن‌ها برای ساخت یک نقاشی شبیه به سبک کاری شما استفاده کند، آیا شما هم می‌توانید نسبت به آن اثر ادعایی داشته باشید؟
 
گفتنی است که ایلان ماسک اخیراً با ادعای مقابله با همین استخراج داده‌ها از اینترنت، محدودیتی را روی توییتر اعمال کرد تا دسترسی به توییت‌ها تنها با ورود به حساب‌های کاربری ممکن باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.