سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

July 15, 2023
15:31 شنبه، 24ام تیرماه 1402
کد خبر: 147543

مدیرعامل AMD: هوش مصنوعی بر صنعت طراحی تراشه تسلط پیدا خواهد کرد

«لیزا سو» با حضور در کنفرانس جهانی هوش مصنو‌عی (WAIC) سال 2023 درباره میزان تسلط هوش مصنوعی بر صنعت تراشه صحبت کرد.
 
 
 
«لیزا سو»، مدیرعامل شرکت AMD، در مصاحبه جدیدی ادعا کرده است که درنهایت ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی بر صنعت طراحی تراشه غالب خواهند شد؛ زیرا پیچیدگی پردازنده‌های مدرن به‌صورت تصاعدی درحال افزایش است.
 
سو در کنفرانس جهانی هوش مصنو‌عی (WAIC) سال 2023 که در شانگهای برگزار شد، گفت که هوش مصنوعی بر بخش‌های خاصی از طراحی تراشه تسلط پیدا خواهد کرد. به گزارش دیجی‌تایمز، او همچنین تأکید داشت که برای ایجاد امکانات بهتر در زمینه طراحی سخت‌افزار باید همکاری‌های بین‌رشته‌ای زیادی انجام شود.
 
AMD هم‌اکنون نیز از هوش مصنو‌عی در طراحی، آزمایش و تأیید نیمه‌هادی‌ها استفاده می‌کند. غول طراحی تراشه آمریکایی که ماه گذشته از تراشه هو‌ش مصنوعی رقیب انویدیا یعنی MI300X با 192 گیگابایت حافظه رونمایی کرد، همچنین قصد دارد از هوش مصنوعی مولد به‌طورگسترده‌تری در برنامه‌های آینده خود استفاده کند.
 
تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت تراشه
پیش از این نیز «جنسن هوانگ»، مدیرعامل انویدیا، شرکتی که به‌لطف هوش مصنوعی به جمع شرکت‌های تریلیون دلاری پیوسته است و «مارک پیپرمستر»، مدیر ارشد فناوری AMD نیز به این موضوع اشاره کرده بودند که هوش مصنوعی به‌خوبی می‌تواند در توسعه تراشه مورد استفاده قرار بگیرد.
 
پیپرمستر در گذشته به Tom's Hardware گفته بود:
 
«هم‌اکنون در AMD از هوش مصنوعی در طراحی تراشه و به‌ویژه مرحله «مکان و مسیر» استفاده می‌شود، جایی‌که بلوک‌های فرعی تراشه قرار می‌گیرند و برای عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتر بهینه می‌شوند.»
 
از هوش مصنو‌عی همچنین در بخش تحقیق‌وتوسعه به کار گرفته می‌شود تا زمان موردنیاز برای شناسایی باگ‌ها در طول فرآیند توسعه تراشه کاهش پیدا کند. علاوه‌براین، هو‌ش مصنوعی به تولید الگوهای آزمایشی نیز کمک می‌کند.
 
شرکت‌های تراشه‌سازی تلاش کرده‌اند تا از هوش مصنو‌عی در زمینه نرم‌افزار نیز استفاده کنند. به‌عنوان مثال، انویدیا ماه گذشته از هوش ‌مصنوعی Neuralangelo برای خلق مدل‌های سه‌بعدی از ویدیوهای دوبعدی رونمایی کرد. مدل هو‌ش مصنوعی جدید انویدیا ظاهراً حتی از روی ویدیوهایی که با موبایل ضبط شده باشند هم قادر به ساخت اشیای سه‌بعدی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.