رمز ارز

فناوری اطلاعات

July 19, 2023
15:17 چهارشنبه، 28ام تیرماه 1402
کد خبر: 147736

«ویژن‌ایکس» برای پیگیری حقوق از دست‌رفته کاربران صرافی‌های متمرکز راه‌اندازی می‌شود

مالباختگان ایرانی صرافی بیترکس می‌توانند از طریق ویژن ایکس پیگیر حقوق از دست رفته‌ی خود باشند.
 
 
 
 
پس آنکه خبر راه‌ افتادن پویش حقوقی برای پیگیری حقوق مالباختگان صرافی‌های متمرکز منتشر شده و توجه کاربران ایرانی صرافی ورشکسته «بیترکس» را جلب کرده بود، حالا جزییات تازه‌ای از این حرکت جمعی و تیم هدایت‌کننده آن منتشر شده است.
 
«یونیدف» که یک مجموعه بین‌المللی فعال در زمینه توانمندسازی غیرمتمرکز در فناوری کریپتوکارنسی و بلاک‌چین است، با انتشار بیانیه خبری اعلام کرده که قرار است این پویش را در قالب راه‌اندازی یک بنیاد حقوقی غیرانتفاعی با عنوان «VisionX Foundation» پیش ببرد. طبق آنچه یونیدف اظهار کرده، این مؤسسه با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران کریپتو (رمز ارز) در برابر آسیب‌های حاصل از تخلف پلتفرم‌های صرافی متمرکز تأسیس شده و قرار است مالباختگان این صرافی‌ها را در مسیر جبران خسارت‌ها یاری کند.
 
خبر به راه افتادن یک پویش بین‌المللی برای بازپس‌گیری حقوق مالباختگان صرافی‌های متمرکز رمز ارز و دعوت از مالباختگان برای پیوستن به این پویش، طی چند روز اخیر توجه مالباختگان ایرانی صرافی ورشکسته بیترکس را به خود جلب کرده بود.
 
یونیدف در بیانیه‌ای که با هدف تشریح فعالیت این مؤسسه غیرانتفاعی منتشر کرده آورده است: «ماموریت VisionX Foundation، مبارزه با کلاهبرداری و فریب در دنیای پلتفرم‌های متمرکز است تا آن‌ها را در برابر مردم خود پاسخگو نگه دارد. این مؤسسه از رشد یک جامعه غیر متمرکز از طریق تحقیق، وکالت، دادخواهی استراتژیک و آموزش، حمایت خواهد کرد. در واقع مؤسسان این بنیاد قصد دارند با ارائه مشاوره‌ها و همراهی کاربران در پیشبرد اقدامات قانونی از طریق یک پویش غیرانتفاعی، آنها را در بازپس گرفتن دارایی‌های خود یاری کنند.»
 
با وجود توضیحاتی که پیرامون محور اصلی فعالیت این بنیاد در دست تأسیس اعلام شده، گویا در گام اول قرار است توجه بنیان‌گذاران این مؤسسه غیرانتفاعی، بر بازپس‌گیری مطالبات کاربران یک صرافی آمریکایی مشخص متمرکز باشد که از سال ۲۰۱۷ با مسدود شدن حساب‌ها، امکان دسترسی به اموال خود را از دست داده‌اند.
 
ظاهرا راه‌اندازی مؤسسه ویژن ایکس، بخشی از مسئولیت اجتماعی یونیدف در اکوسیستم بلاک‌چین است. یونیدف در بیانیه‌های خبری خود اعلام کرده است که تعداد زیادی از کاربران متضرر از ورشکستگی صرافی مورد نظر، برای بازیابی دارایی‌های خود در وضعیت بلاتکلیفی معلق هستند. حالا VisionX Foundation که در واقع یک بنیاد حقوقی غیرانتفاعی به حساب می‌آید، قرار است نخستین گام را برای حمایت از فرهنگ اقتصاد غیرمتمرکز در اکوسیستم رمزارز بردارد.
 
یونیدف انگیزه‌های خود از تأسیس این مؤسسه غیرانتفاعی و به راه انداختن پویش حقوقی را اینگونه بیان کرده است: «ما باید متحد شویم تا از کسانی که از اقدامات این پلتفرم‌های رمزارزی متمرکز آسیب دیده‌اند، حمایت کنیم. این اقدامات تنها برای بازیابی دارایی‌ها یا دریافت خسارات نیست؛ بلکه یک فعالیت هدفمند برای آینده غیرمتمرکزی است که ما از آن دفاع می‌کنیم. مأموریت ما تسهیل تغییر جهان به آینده‌ای غیرمتمرکز در زمینه فناوری است و ما می‌خواهیم افراد را قادر کنیم تا کنترل کامل بر امور مالی، هویت و داده‌های خود داشته باشند.»
 
یونیدف با اشاره بر اینکه رویکرد تمرکزگرایی تا امروز زیان قابل‌توجهی را به گروه‌هایی از سرمایه‌گذاران رمزارز تحمیل کرده، تأکید کرده است: «پلتفرم‌های متمرکز می‌توانند به هر بهانه‌ای حساب‌های کاربری را غیرفعال کنند و این مسئله اساساً به دلیل ماهیت پُرنَوسان دارایی‌های کریپتو منجر به زیان‌های قابل توجهی می‌شود.»
 
یونیدف در فراخوان منتشر شده خود، از افراد مختلف درخواست کرده است تا چنانچه شواهد و مدارکی مرتبط با آسیب‌های ناشی از پلتفرم‌های صرافی رمز‌ارز متمرکز مثل بیترکس یا اپراتورهای آن دارند، از طریق ایمیل Investigative Division: investigation@visionx.foundation با بنیاد مربوطه ارتباط برقرار کرده و این گروه را در پیشبرد بهتر و سریع‌تر این پروژه غیرانتفاعی همراهی کنند.
 
اکنون که در سراسر جهان به ویژه در ایران و بعضی کشورهای‌ منطقه، بسیاری از کاربرانِ متضرر از دریافت وجوه خود محروم شده‌اند، به نظر می‌رسد راه‌اندازی چنین پویش‌هایی امید به اصلاح اوضاع اکوسیستم رمزارزی را بهبود ببخشد.
 
کارشناسان معتقدند که با آغاز فعالیت‌ مؤسساتی مشابه «VisionX Foundation»، فرهنگ گرایش به دارایی‌های غیرمتمرکز در زمینه ارزهای دیجیتال توسعه پیدا خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.