فناوری اطلاعات

July 29, 2023
9:52 شنبه، 7ام مردادماه 1402
کد خبر: 147994

گوگل از مدل هوش مصنوعی RT-2 برای حرف زدن با ربات‌ها رونمایی کرد

هدف RT-2 کاهش شکاف بین واقعیت و تخیل است با اطمینان از اینکه ربات‌ها به‌طور کامل بتوانند دنیای اطراف خود را درک کنند.
 
 
 
 
چت‌بات‌های هوش مصنوعی که از مدل‌های زبان بزرگ (LLM) تشکیل شده‌اند، مانند ChatGPT و Bard در چند وقت گذشته مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته‌اند و حوزه رباتیک نیز سال‌هاست که به‌طور فعال در حال بررسی بوده است. حالا گوگل با یک مدل هوش مصنوعی جدید از پیشرفت دیگری در این حوزه خبر داده است.
 
گوگل از مدل هوش مصنوعی جدیدی با نام Robotics Transformer 2 (RT-2) رونمایی کرده که هدف بسیار خاصی دارد: برقراری ارتباط با یک ربات. مدل غول فناوری برای رسیدن به هدف خود از تکنیک‌های جدیدی استفاده می‌کند که توسط یک عمل بصری-زبان (VLA) منحصر‌به‌فرد طراحی شده که گوگل مدعی شده در نوع خود اولین است.
 
هدف RT-2 کاهش شکاف بین واقعیت و تخیل است با اطمینان از اینکه ربات‌ها به‌طور کامل بتوانند دنیای اطراف خود را درک کنند. در اصل، عملکرد این مدل بسیار شبیه به LLM است و از یک مدل مبتنی بر ترانسفورماتور استفاده می‌کند تا بتواند اطلاعات متنی و بصری موجود در وب جهان را درک کند و سپس آن‌ها را به فعالیت‌های رباتیک تبدیل کنند، حتی در مواردی که آموزش داده نشده است.
 
قابلیت‌های هوش مصنوعی RT-2
گوگل درباره موارد استفاده از قابلیت RT-2 به چند مورد اشاره کرده است.
 
 
به‌عنوان مثال، اگر از یک ربات مجهز به RT-2 بخواهید زباله‌ها را در سطل زباله بیندازد، به‌راحتی می‌تواند بفهمد زباله چیست، چگونه آن را از سایر اشیاء تشخیص دهد و چگونه آن را در سطل بیندازد، بدون اینکه در مورد هر یک از این فعالیت‌ها آموزش دیده باشد.
 
آزمایش‌های غول فناوری همچنین نتایج نسبتاً چشمگیری به همراه داشته است.
 
به گفته گوگل، RT-2 در بیش از 6000 تست خود ثابت کرد که در کارهای مربوط به «دیدن» به اندازه نمونه قبلی خود توانا است. جالب‌تر اینکه در فعالیت‌های دیگر، مدل جدید امتیاز 62 را کسب کرده است که در مقایسه با RT-1 با امتیاز 32، تقریباً دو برابر شاهد بهبود عملکرد بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.