بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 4, 2023
12:46 جمعه، 13ام مردادماه 1402
کد خبر: 148140

چرا جایگزینی کارت سوخت با کارت بانکی هنوز به نتیجه نرسیده است؟

طرح جایگزینی کارت سوخت با کارت بانکی، یکی از جدی‌ترین پروژه‌های مربوط به حوزه توزیع بنزین طی مدت اخیر است.
 
 
 
 
طرح جایگزینی کارت سوخت با کارت بانکی، یکی از جدی‌ترین پروژه‌های مربوط به حوزه بنزین طی مدت اخیر است. با این حال پروژه یاد شده هنوز به مراحل جدی نرسیده است. در این زمینه مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که انجام این کار و حذف کارت سوخت زمان‌بر خواهد بود. در سوی دیگر مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مقاومت شرکت پخش را عامل اصلی به نتیجه نرسیدن این طرح می‌داند.
 
مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده تهران در جریان یک توییت، این موضوع را رسانه‌ای کرد. او نوشت: «دوهفته قبل، در جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مختلف اجرایی و نظارتی، بحث انتقال سهمیه بنزین از کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی مبتنی بر کد ملی و بدون تغییر قیمت مطرح شد و مورد اجماع نسبی قرار گرفت. مقاومت‌هایی از درون شرکت پخش فرآورده‌های نفتی وجود دارد که عمدتاً ناشی از تعارض منافع است.»
 
واکنش مجری طرح جایگزینی کارت سوخت با کارت بانکی به اظهارات نماینده مجلس
علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پس از آن به گفته‌های نماینده مجلس واکنش نشان داد. او طی گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: برای جایگزینی کارت‌های بانکی به‌جای کارت هوشمند بنزین و گازوئیل اقداماتی انجام شده است و به نتایج خوبی رسیده‌ایم.
 
طرح جایگزینی کارت سوخت با عابر بانک افراد به صورت آزمایشی در یکی از جایگاه‌های سوخت اجرایی شده است. به گفته نژادعلی، دو راهکار برای این طرح وجود داشته است که هر دو راهکار در دستور کار این سازمان قرار دارند. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، این سازمان قصد داشته است تا پس از پایان پروژه مطالعاتی، اطلاع رسانی در این خصوص را انجام دهد.
 
بنابر اظهارات نژادعلی، استفاده از کارت بانکی در جایگاه‌های سوخت به معنای حذف کامل کارت سوخت نیست. زمان دقیق اجرای طرح جایگزینی کارت سوخت با کارت بانکی هنوز مشخص نیست و به نظر می‌رسد این کار زمان‌بر باشد. انتظار می‌رود تا این طرح رویه مشابهی با تخصیص سوخت به تاکسی‌های اینترنتی را در پیش بگیرد. تاکسی‌های اینترنتی براساس پیمایش ماهانه خود، مبلغ مابه‌التفاوت سوخت را در کارت بانکی خود دریافت می‌کنند. نکته جالب در خصوص طرح جایگزینی کارت سوخت، عدم استفاده از نظر عموم است. به راحتی و با توزیع یک پرسش‌نامه کوتاه در جایگاه‌های سوخت، می‌توان نظر عموم را در مورد طرح جایگزینی کارت سوخت با کارت بانکی جویا شد. بدیهی است که اگر طرحی مورد اقبال عموم نباشد، اجرای آن با شکست مواجه خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.