فناوری اطلاعات

August 13, 2023
15:32 یکشنبه، 22ام مردادماه 1402
کد خبر: 148459

دهکده مجازی با ساکنان هوش مصنوعی، استنفورد و گوگل دنیای جدید خلق کردند

گروه تحقیقاتی استنفورد و گوگل یک دهکده مجازی ایجاد کرد‌ه‌اند. ساکنان این دهکده، ۲۵ نمونه از هوش مصنوعی هستندکه در این محیط زندگی می‌کنند و این فضا، نشان‌دهنده تصویری از زندگی مشابه انسان‌ها است. در این دهکده ربات‌ها دور هم جمع می‌شوند، با یکدیگر صحبت می‌کنند و برای برگزاری یک مهمانی برنامه‌ریزی انجام می‌دهند. محققان هدف از این مطالعه را باورپذیری و شبیه‌ کردن ربات‌ها به رفتار انسانی دانستند.
 
 
طی تحقیقات انجام شده، دهکده‌ای مجازی توسط گروه تحقیقاتی استنفورد و گوگل ایجاد شده است که در آن ربات‌ها مانند انسان‌ها مشغول زندگی هستند. ربات‌ها از خواب بیدار می‌شوند، با یکدیگر درباره آخرین شایعات و حواشی شهر صحبت می‌کنند و حتی برای رویدادهای مناسبتی مانند روز ولنتاین برنامه‌ریزی انجام می‌دهند.
 
در مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده است، محققان توضیح داده‌اند که چگونه این نمونه‌های ساخته شده بر اساس هوش مصنوعی می‌توانند به طور مستقل برای روزمره خود برنامه‌ریزی کنند، هنگام بحث درباره انتخابات پیش رو نظرات خود را در جمع مطرح کنند و در مناسبت‌هایی مانند ولنتاین کنار هم جمع شده و جشن برگزار کنند.
 
محققان هدف  این مطالعه را ایجاد هوش مصنوعی با قابلیت انجام رفتارهایی باورپذیر و شبیه به انسان دانستند.
 
در این دهکده مجازی چه می‌گذرد؟
همان‌طور که گفته شد در این دهکده مجازی، نمونه‌های تولید شده بر اساس هوش مصنوعی مانند ربات‌ها شبیه به انسان‌ها رفتار کرده و زندگی می‌کنند. برای مثال محققان، یکی از این ربات‌ها به نام Isabella را وادار کرد تا برای یک مهمانی برنامه‌ریزی کند، با این اقدام دیگر عوامل هوش مصنوعی در دهکده به صورت خودکار شروع به پخش دعوتنامه، تزئین محل برگزاری و فراهم آوردن شرایط برای آشنایی مهمانان با یکدگیر کردند. در فرآیند این مهمانی یکی از ربات‌ها به نام Maria ربات دیگری به نام Klaus را به این مهمانی دعوت کرد.
 
همچنین در نمونه‌ای دیگر، گفته می‌شود که این ربات‌ها گرد هم آمده و درباره انتخابات آینده با هم بحث کرده و نظرات خود را درباره نامزدهای احتمالی بیان می‌کنند. در موردی بیان شده که این دستاوردهای هوش مصنوعی درباره یک نامزد اختلاف نظر داشتند.
 
تلاش برای باورپذیری
هوش مصنوعی که در ماه‌های اخیر سرعت رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است، جامعه جهانی را با تغییر و تحولات فراوانی مواجه کرده است. از طراحی مدل‌های زبانی گرفته تا خلق دهکده مجازی همگی نمایان‌گر توسعه این فناوری است. با وجود همه این پیشرفت‌ها، موضوع مهمی که از ابتدای ورود این فناوری توجه‌ها را به خود جلب کرد و تبدیل به یک دغدغه شد، چگونگی رفتار یک ربات و عامل هوش مصنوعی به مانند انسان است. هر چقدر که ربات‌ها توانمند و قادر به انجام فعالیت‌ها مختلف باشند اما از لحاظ احساس و عاطفه هیچ شباهت و نزدیکی‌ای به انسان ندارند. خود این یک علت بزرگ و مهم در جهت جلوگیری از تعامل انسان با ربات‌ها در زندگی روزمره است. در این مطالعه انجام شده که هم اکنون با دهکده‌ای روبه رو هستیم که در آن محصولات هوش مصنوعی به مثابه انسان‌ها رفتار و زندگی می‌کند، حداقل آینده این دغدغه را دستخوش تغییراتی می‌کند. با توجه به این تحولات، امروزه هوش مصنوعی می‌تواند رفتارهای انسانی را به سرعت تقلید و اجرا کند. نویسندگان این مطالعه کلید دستیابی به رفتاری باورپذیر و شبیه به انسان را تجهیز ربات‌ها به توانایی جهت ذخیره خاطرات و تامل در آنها اعلام کرده‌اند. این توانایی، باعث می‌شود ربات‌ها از تجربیات گذشته برای اقدامات آینده بهره‌مند شوند.
 
بر اساس مطالعه انجام شده، این تعاملات توسط هوش مصنوعی مولد و پردازش زبان طبیعی(NLP) همان فناوری‌ای که ChatGPT براساس آن طراحی شده و اجرا می‌شود، ساخته شده است. این ابزارها به هوش مصنوعی کمک می‌کند مکالماتی را برقرار کنند که بازتابی از تعاملات انسانی باشد. 
 
در حال حاضر، محصولاتی که طبق هوش مصنوعی ساخته شده برای انسان‌ها جذاب و جدید بوده و در کنار تمام دغدغه‌های مربوط به آینده این فناوری، استفاده از آن فعلا با استقبال زیادی مواجه بوده است. اما در مواردی نیز به‌کارگیری این فناوری نتایج مطلوبی را به همراه نداشته. استفاده از چت‌بات‌های هوش مصنوعی در مک‌‌دونالد مثالی است که منجر به ایجاد ناهماهنگی شد در ساز و کار دریافت سفارشات شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.