فناوری اطلاعات

August 14, 2023
9:46 دوشنبه، 23ام مردادماه 1402
کد خبر: 148475

چطور محتوای تولیدی توسط هوش مصنوعی را بشناسیم

گسترش و توسعه هوش مصنوعی و تأثیراتی که این فناوری بر آینده بشر می‌گذارد سبب شده شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات به دنبال روش‌هایی برای تشخیص محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی از محتواهای واقعی و انسان‌ساز باشند.
 
تاریخچه توسعه هوش مصنوعی پر از فراز و نشیب بوده و در برهه‌هایی از زمان‌ علاقه و بودجه اختصاص داده شده به آن کاهش یافته است و بدون پافشاری دانشمندان، این فناوری هیچ‌گاه در وضعیت کنونی قرار نمی‌گرفت و بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی روزمره ما نمی‌شد.
 
هوش مصنوعی به آسان‌تر شدن پیشرفت‌های علمی کمک کرده و به نظر می‌رسد توانایی‌های هوش مصنوعی محدود به قوه تخیل ما و قدرت رایانه‌ها است؛ در حالی که مزایای هوش مصنوعی واضح و روشن است، اختلاف نظرهایی نیز پیرامون این فناوری وجود دارد اما با همه این تفاسیر هوش مصنوعی می‌تواند تأثیراتی بر آینده هم داشته باشد. به طور مثال می‌توان به خودروی خودران اشاره کرد.
 
اما ممکن است سوال مطرح شود آیا پیشرفت در هوش مصنوعی تأثیر منفی بر انسان خواهد داشت؟ در این زمینه گفته شده که فاکتور انسانی همیشه مهم‌تر از فناوری خواهد بود؛ از سوی دیگر نگرانی برای ماشین هایی که وظایف انسان ها را بر عهده میگیرند وجود ندارد بلکه موضوع غرق شدن در باتلاقی از ماشین هایی است که کامل نیستند.
 
نکته قابل توجه این است بر اساس گزارش مدیکال نت محققان سه راه را توصیف کردند که هوش مصنوعی می‌تواند موجودیت انسان را تهدید کند؛ اول، هوش مصنوعی می‌تواند فرصت‌هایی را برای دستکاری افراد افزایش دهد. در چین و ۷۵ کشور دیگر، دولت در حال گسترش نظارت مبتنی بر هوش مصنوعی است.
 
هوش مصنوعی به سرعت حجم عظیمی از داده‌های شخصی از جمله محتوای ویدیویی گرفته شده توسط دوربین‌های مستقر در مکان‌های عمومی را پاکسازی، سازماندهی و تجزیه و تحلیل می‌کند در حالی که این مورد می‌تواند به مقابله با اقدامات تروریستی کمک کند که کاربرد مفیدی است اما از جنبه منفی، این داده‌ها می‌تواند به افزایش قطبی شدن و دیدگاه‌های افراطی کمک کند.
 
بنابراین با گسترش و توسعه روزافزون این فناوری، باعث شده شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات به دنبال روش‌هایی برای تشخیص محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی از محتواهای واقعی و انسان ساز باشند. به گونه‌ای که به تازگی  یک شبکه اجتماعی خارجی هم در این زمینه فعال شده و تصمیم دارد تشخیص عکس‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را برای کاربران خود ممکن کند.
 
با اضافه شدن این ویژگی جدید این عکس‌ها با برچسب گذاری قابل تشخیص خواهند بود و تحلیل گران معتقدند تأثیر مهمی بر تجربه کاربر دارد؛ همچنین به جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست در این شبکه اجتماعی کمک خواهد کرد.
 
نکته قابل توجه این است پیش از این گوگل هم اقدامات مهمی انجاد داده تا به کاربران کمک کند محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را بشناسند و حتی تا جایی پیش رفته که سایت‌هایی را که با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی محتوا تولید می‌کنند، جریمه می‌کند چون با گسترش روزافزون محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی تشخیص اینکه چه محتوایی توسط هوش مصنوعی تولید شده و چه محتوایی توسط انسان تولید شده، دشوار است.
 
چندی پیش هم شرکت متا پلتفرم برای حفظ کاربران، آماده عرضه چت‌بات‌های هوش مصنوعی تا سپتامبر، می‌شود. روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از منابع آگاه، گزارش کرد که شرکت متا برای تقویت تعامل کاربران در پلتفرم‌های شبکه اجتماعی خود، سرگرم طراحی نمونه‌های اولیه چت‌بات‌هایی بوده که می‌توانند مکالمات انسانی با کاربران داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.