فناوری اطلاعات

September 8, 2023
17:29 جمعه، 17ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149444

سهم بخش ارتباطات از اقتصاد کشور در سال‌های اخیر کاهش یافته است

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد سهم بخش اطلاعات و ارتباطات از اقتصاد کشور در سال‌های اخیر رو به کاهش بوده و از ۱.۱ درصد در سال ۹۹ به ۰.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ و ۰.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. همچنین با وجود اینکه رشد در این بخش ادامه دارد شیب این رشد، کاهشی بوده است.
 
ertegh.PNG
 
آن‌طور که بانک مرکزی در گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران اعلام کرده، بخش اطلاعات و ارتباطات در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۰.۱ درصد رشد کرده است. رشد این بخش در فصل بهار ۱۱.۱ درصد بوده اما روند آن در فصل‌های تابستان و پاییز کاهشی دنبال شده و به ترتیب ارقام ۶.۹ درصد و ۶.۸ درصد برای این دو فصل به ثبت رسیده است. رشد این بخش در فصل زمستان نیز ۱۵.۶ درصد بوده است.
 
این رشد در سال ۱۴۰۰ عدد ۱۳.۱ درصد را نشان می‌دهد و در سال پیش از آن یعنی ۹۹ رشد بخش ارتباطات ۳۴.۱ درصد بوده است که می‌توان آن را به همه‌گیری کرونا مرتبط دانست.
 
 
با وجود این، نگاهی به گروه‌های دیگر محاسبه‌شده در رشد اقتصادی مشخص می‌کند گروه اطلاعات و ارتباطات در سال گذشته پس از گروه «فعالیت‌های مربوط به تامین جا و غذا» با رشد ۲۲.۸ درصدی، بیشترین رشد را داشته است.
 
سهم این بخش در کل رشد اقتصادی البته کاهش پیدا کرده است. در حالی که در سال ۱۴۰۰،‌ ۰.۴ درصد رشد اقتصادی به بخش ارتباطات اختصاص داشت، این میزان در سال پیش ۰.۵ درصد بوده است. البته سال ۱۴۰۰ رشد تولید ناخالص داخلی ۴.۴ درصد بوده اما سال پیش، عدد ۴ درصد را نشان می‌دهد.
 
ارزش واقعی این بخش در اقتصاد در سال ۱۴۰۱ به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ نیز ۶۸ هزار و ۳۶۲ میلیارد تومان بوده است، عددی که در سال ۱۴۰۰، ۶۲ هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان را نشان می‌دهد.
 
همه اینها در شرایطی رخ داده است که سهم بخش ارتباطات از کل GDP کاهش یافته و از ۰.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۰.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. روند طی‌شده در این شاخص نشان از روند نزولی در سال‌های گذشته دارد، به طوری که در سال ۹۹ سهم بخش ارتباطات از تولید ناخالص داخلی ۱.۱ درصد بوده است.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.