فناوری اطلاعات

September 9, 2023
7:23 شنبه، 18ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149459

لیست شرکت‌ها و سرویس‌هایی که باید از قانون بازارهای دیجیتال اروپا پیروی کنند اعلام شد

آلفابت، آمازون، اپل، ByteDance، متا و مایکروسافت و 22 سرویس ارائه شده توسط آن‌ها باید تا مارس سال 2024 از قوانین DMA پیروی کنند.
 
 
کمیسیون اروپا رسماً اعلام کرد که کدام شرکت‌های فناوری و کدام یک از سرویس‌های آن‌ها در قانون جدید بازارهای دیجیتال (DMA) «دروازه‌دار» محسوب می‌شوند. در واقع با این قانونِ طرفدار رقابت، تلاش می‌شود تا قدرت بازار این شرکت‌ها که شامل آلفابت، آمازون، اپل، ByteDance، متا و مایکروسافت می‌شوند مهار شود.
 
شرکت‌هایی که نام آن‌ها در فهرست کمیسیون اروپا مطرح شده بیشتر شامل غول‌های فناوری آمریکایی هستند. آلفابت، آمازون، اپل، متا، و مایکروسافت از ایالات متحده و شرکت چینی ByteDance در این لیست حضور دارند که 22 سرویس ارائه شده توسط آن‌ها باید تا مارس سال 2024 با تعهدات DMA مطابقت داشته باشند.
 
 
به‌طور کلی، اتحادیه اروپا با قانون DMA تلاش می‌کند تا قدرت بازار غول‌های فناوری را مهار کند که این امر باعث می‌شود آن‌ها فقط براساس شایستگی محصولات و خدمات خود به رقابت بپردازند. به‌عنوان مثال، سیستم‌عامل‌ها مانند iOS باید طوری طراحی شوند که استورهای برنامه شخص ثالث را اجرا کنند و به توسعه‌دهندگان نیز اجازه استفاده از گزینه‌های پرداخت درون برنامه‌ای ارائه شود.
 
لیست کامل پلتفرم‌هایی که باید با قوانین کمیسیون اروپا مطابقت داشته باشند به شرح زیر است:
 
شبکه‌های اجتماعی: تیک‌تاک، فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین
سرویس‌های پیام‌رسان: واتس‌اپ و مسنجر
برنامه‌های واسطه: گوگل مپس، گوگل پلی، گوگل شاپینگ، آمازون
مارکت‌پلیس: اپ استور، مارکت‌پلیس متا
سرویس‌های اشتراک‌گذاری ویدیو: یوتوب
سرویس‌های تبلیغاتی: گوگل، آمازون و متا
مرورگرهای وب: کروم و سفاری
موتورهای جستجو: گوگل
سیستم‌عامل: اندروید، iOS و ویندوز
 
 
سامسونگ که در گزارش‌های قبلی پیش‌بینی شده در این لیست حضور خواهد داشت، استدلال کرده که با مرورگر اینترنت خود نمی‌تواند انتظارات قانون DMA را برآورده کند.
 
به همین ترتیب موتور جستجوی بینگ، مرورگر اج و سرویس تبلیغاتی مایکروسافت نیز در این لیست دیده نمی‌شوند، اما کمیسیون اعلام کرده که تحقیقات دیگری را برای بررسی وضعیت آن‌ها آغاز خواهد کرد. سرویس iMessage اپل نیز دیگر غایب قابل‌توجه فهرست بالا است.
 
برای مشخص کردن دروازه‌داران DMA از چندین معیار مختلف استفاده می‌شود. از جمله اینکه آیا گردش مالی سالانه یک شرکت بیش از 7.5 میلیارد یورو در اروپا بوده یا خیر. تعداد کاربران فعال ماهانه سرویس‌ها در اتحادیه اروپا نیز معیار مهم دیگری است که اگر یکی از آن‌ها دارای بیش از 45 میلیون کاربر فعال ماهانه باشد، در فهرست کمیسیون اروپا قرار می‌گیرد.
 
واکنش غول‌های فناوری به قانون بازارهای دیجیتال (DMA)
قرار گرفتن در این فهرست محدودیت‌هایی را برای شرکت‌های فناوری به همراه خواهد داشت و طبیعتاً آن‌ها به انتقاد از قانون DMA پرداخته‌اند. اپل در بیانیه‌ای که به رویترز ارائه شده، نگرانی خود در مورد تأثیر DMA بر حریم خصوصی و امنیت سرویس‌هایش اشاره کرده است. با این حال، سخنگوی این شرکت گفت که اپل قصد دارد تأثیرات را کاهش دهد و بهترین محصولات و سرویس‌های خود را به مشتریان اروپایی ارائه کند.
 
متا در بیانیه خود اعلام کرد که در حال ارزیابی انتخاب کمیسیون است، در حالی که مایکروسافت آن را پذیرفته و از انجام تحقیقات در مورد اینکه آیا موتور جستجو، مرورگر و سرویس تبلیغاتی آن باید مطابق این قوانین باشند، استقبال کرده است. گوگل و آمازون نیز موافقت خود با این برنامه را اعلام کرده‌اند.
 
با این وجود، شرکت چینی ByteDance از این تصمیم انتقاد کرده و «کارولین گریر»، رئیس سیاست عمومی تیک تاک در بروکسل گفت که این شرکت اساساً با این تصمیم مخالف است.
 
در صورتی که این شرکت‌ها از قوانین DMA پیروی نکنند، کمیسیون می‌تواند جریمه‌هایی به اندازه 10 درصد از کل گردش مالی یک شرکت در سراسر جهان اعمال کند. همچنین کمیسیون می‌تواند فروش بخش‌های مختلف این شرکت‌ها را متوقف کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.