فناوری اطلاعات

September 13, 2023
10:57 چهارشنبه، 22ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149616

آیا ChatGPT از آب ساخته شده است؟ گزارش جدیدی از جزئیات روند ساخت این چت‌بات

روند پیشرفت و تکامل تکنولوژی دو سویه متفاوت دارد. در یک سو شاهد تحول بخش‌های مختلف و تسریع روند رشد و نوآوری هستیم. اما روی دیگر این سکه، مصرف منابع طبیعی است. ماجرای اوپن‌ای‌آی، سازنده چت‌بات محبوب ChatGPT، نیز اینگونه است. این شرکت برای پردازش اطلاعات مورد نیاز این تکنولوژی، حجم زیادی آب را در ایالت آیووا مصرف کرده است. قدرتChatGPT را یک مدل زبانی بزرگ با قابلیت تولید متون انسان‌مانند تامین می‌کند و این مدل با مصرف حجم زیادی آب در ایالت آیووا آموزش دیده است.
 
 
به گزارش فایننشال‌اکسپرس، شرکت ‌مایکروسافت، یکی از سهام‌داران بزرگ اوپن‌ای‌آی، در تازه‌ترین گزارش محیط‌زیستی خود می‌گوید مصرف آب جهان از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ سی و چهار درصد بیشتر شده  که افزایشی چشمگیر در مقایسه با سال‌های قبل است. به گفته اوپن‌ای‌آی (به نقل از خبرگزاری AP)، این شرکت برای آموزش مدل زبانی خود چندین دیتاسنتر در شهر وست دس موینز ایالت آیووا را به کار گرفته است.
 
این دیتاسنترها مصرف آب زیادی دارند و تنها در ماه جولای ۲۰۲۲، یعنی یک ماه پس از اتمام آموزش GPT-4، حدود ۴۳.۵ میلیون لیتر آب مصرف کرده‌اند.
 
این مقدار آب معادل ۶ درصد آب مصرفی شهر وست دس موینز است که آب شرب شهروندان خود را تامین می‌کند.
 
از این آب برای کاهش دمای ابرکامپیوتر‌هایی استفاده شده که وظیفه آموزش ChatGPT را برعهده دارند. این ابرکامپیوتر‌ها هنگام پردازش اطلاعات زیادی که برای آموزش مدل‌های زبانی نیاز است، حرارت زیادی تولید می‌کنند.
 
سازمان آب این شهر طی بیانیه‌ای در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد، دولت تنها در صورتی پروژه‌های دیتاسنتری مایکروسافت را در آینده بررسی می‌کند که مصرف آب آنها با استفاده از تکنولوژی کاهش یافته و از اوج مصرف فعلی فاصله بگیرد. گفته می‌شود که شرکت مایکروسافت در حال بررسی راه‌حل‌ها است.
 
نگرانی درمورد مصرف آب پروژه‌های هوش مصنوعی رو به افزایش است. با پیشرفت روزافزون این تکنولوژی، مصرف آب هم بیشتر می‌شود. از این رو به گام‌های بیشتری در راستای کاهش مصرف آب، استفاده از منابع انرژی تجدید‌پذیر و برررسی تاثیرات محیط‌زیستی هوش مصنوعی نیاز است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.