دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری معتقد است بازیهای رایانهای در بخش حکمرانی دچار اختلال شناختی هستند
بازیهای رایانهای در بعد کلان مورد توجه قرار نگرفته است. این جملهای است که دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری در نشست خبری خود مطرح کرد. به اعتقاد او بازیهای رایانهای در بخش حکمرانی دچار اختلال شناختی هستند و باید مسئله بازی رایانهای در نقشه کلان حاکمیتی دیده شود. زیرا به فعالان این اکوسیستم توجه نشده و این استعدادها مغفول باقی ماندهاند.
نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر با همکاری بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی فناوری اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنایع خلاق برگزار میشود.
مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت بازیهای رایانهای در کشور گفت: از جهت گردش مالی، تعداد مخاطبان و هویتبخشی، بازیهای رایانهای بسیار اهمیت دارند. در سطح کلان و حاکمیت این حوزه دچار اختلال شناختی شده است زیرا باوجود ظرفیتها بازیهای رایانهای به خوبی رشد نکرده است.
تبدیل شبکه به اجتماع اصلیترین کارکرد جشنواره بازیهای رایانهای
حسنلو تاکید کرد که اصلیترین هدف ایجاد بستر مالی مناسب برای بازیسازان است؛ او ادامه داد: استقلال در زیرساخت مالی میتواند باعث رشد و توسعه این حوزه شود. ما سعی میکنیم در این جشنواره با تسهیلات و سرمایهگذاری به شکلگیری و رشد کسبوکارها کمک کنیم. بخش زیادی از منابع مالی در دست بانکها است و این موضوع سبب دوری کسبوکارها از سرمایه میشود. ما درحال تقویت اکوسیستم از طریق جشنواره هستیم. تبدیل شبکه به اجتماع اصلیترین کارکرد جشنوار فجر است.
محمد امین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره اهمیت این جشنواره در کشور گفت: در کشور بیش از ۱۰۰ بازی در سال تولید میشود که بخشی از این بازیها در مجامع بینالملل مخاطب دارد. در این چند سال خیلی از بازیها و فعالیتها دیده نشده است و از طرفی بسیاری از بازیسازان شهرستانها به به برقرای ارتباط با سایر بازیسازان در تهران و سرمایهگذاران علاقهمند هستند. تا الان اتصال چشمگیری بین بازیگران اکوسیستم وجود نداشت؛ به همین دلیل با هدف ارتباط و شبکهسازی بین فعالان زیستبوم به برگزاری یک رویداد ملی پرداختیم.
رشد هویت ایرانی اسلامی با توسعه بازی رایانهای
او با اشاره به اهمیت بازیهای یارانهای در حوزه فرهنگسازی گفت: بازیهای رایانهای به اعتلای فرهنگی و رشد هویت ایرانی اسلامی کمک میکند و باعث فرهنگسازی میان مردم میشود. از آنجایی که ۵۰ بازی بالای یک میلیون بار در فروشگاههای داخلی نصب میشود باید از این ظرفیت استفاده شود. بنیاد در ۲ جنبه علمی و تجربی فعالیت دارد به همین دلیل به درخواست بازیسازان این رویداد را بعد از چهار سال وقفه بهصورت ملی برگزار میکنیم.
حاجیهاشمی با تاکید بر افزایش سن مخاطبان بازی ادامه داد: بازیهای رایانهای نه تنها برای کودکان بلکه بین جوانان و نوجوانان بسیار رایج است. ما بهصورت کلی ۳۴ میلیون بازیکن داریم که میانگین روزی ۹۵ دقیقه بازی میکنند. متوسط سن این افراد ۲۳ سال است. این رسانه بین شهروندان استفاده اساسی دارد. این در شرایطی است که تعداد مخاطبان و میانگین سنی بازیکنان رو به افزایش است.
حاجیهاشمی گفت که به دلیل اهمیت سرمایه در بازیسازی این جشنواره با سرمایهگذاری مالی برای بازیسازان به اهدای جوایز اقتصاد فرهنگ در کنار جوایز فرهنگی هنری میپردازد.
نهمین جشنواره بازیهای رایانهای با هدف بازنمایی پیشرفتهای متنوع زیستبوم بازیهای رایانهای و ارتقای محتوایی و ساختاری تولیدات در حوزههای متنوع برگزار میشود. مهلت ارسال آثار ۱۷ مهر تا ۲۲ آبان و زمان اجرای اختتامیه دی ماه ۱۴۰۲ است. گفتنی است در فاز اول ۱۰ میلیارد تومان به برنده اهدا میشود.