سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 25, 2023
12:31 دوشنبه، 3ام مهرماه 1402
کد خبر: 149842

بنویسید اسنپدراگون 7s نسل ۲، بخوانید اسنپدراگون ۶ نسل ۱

ظاهراً کوالکام تراشه‌ی Snapdragon 6 Gen 1 را با تغییر نام مخفیانه به‌عنوان سیستم-روی-چیپ جدید Snapdragon 7s Gen 2 عرضه می‌کند.
 
 
پس‌ از اینکه مدیاتک تصمیم گرفت سال ۲۰۲۳ تغییراتی در پردازنده‌های خود اعمال کند، به‌نظر می‌رسد کوالکام نیز در حال ورود به مسیری مشابه برای تغییر نام تجاری تراشه‌های خود باشد. ظاهراً سیستم-روی-چیپ Snapdragon 7s Gen 2 که اخیراً معرفی شده، درواقع نسخه‌ی تغییرنام‌یافته‌ی Snapdragon 6 Gen 1 سال قبل است و ساختار هسته‌ها و پردازنده گرافیکی آن‌ها دقیقاً یکسان است و با فرایند ۴ نانومتری سامسونگ تولید شده‌اند.
 
برای درک بهتر شباهت اساسی مشخصات Snapdragon 7s Gen 2 و Snapdragon 6 Gen 1، در جدول زیر ویژگی‌های این دو پردازنده مقایسه شده‌اند.
 
 

مشخصات

Snapdragon 7s Gen 2

Snapdragon 6 Gen1

تاریخ عرضه

سپتامبر ۲۰۲۳

سپتامبر ۲۰۲۲

هسته‌های پرفورمنس

چهار هسته‌ی ARM Cortex A78 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز

چهار هسته‌ی ARM Cortex A78 با فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز

هسته‌های کم‌مصرف

چهار هسته‌ی ARM Cortex A55 با فرکانس ۱٫۹۵ گیگاهرتز

چهار هسته‌ی ARM Cortex A55 با فرکانس ۱٫۸۸ گیگاهرتز

پردازنده‌ی گرافیکی

آدرینو ۷۱۰

آدرینو ۷۱۰

مودم

اسنپدراگون X62 5G

اسنپدراگون X62 5G

اتصالات

FastConnect 6700 Mobile Connectivity System

FastConnect 6700 Mobile Connectivity System

پشتیبانی از رم

LPDDR5 – فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز

LPDDR5 – فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز

فرایند تولید

۴ نانومتری سامسونگ

۴ نانومتری سامسونگ

امتیاز در آنتوتو

۶۰۶,۴۲۰

۵۷۴,۲۷۹

 
باتوجه‌به مشخصات Snapdragon 7s Gen 2 و Snapdragon 6 Gen 1، متوجه می‌شویم هر دو تراشه از پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 710 و مودم اسنپدراگون X62 5G و استانداردهای ارتباطی کاملاً مشابه بهره می‌برند. علاوه‌براین، هر دو سیستم-روی-چیپ مذکور با فرایند ۴ نانومتری سامسونگ تولید شده‌اند و حتی امتیاز بنچمارک آنتوتو آن‌ها بسیار با یکدیگر شباهت دارد.
 
به‌هرحال، Snapdragon 7s Gen 2 به‌عنوان تراشه‌ی سری اسنپدراگون ۷ عرضه می‌شود؛ درحالی‌که Snapdragon 6 Gen 1 به‌عنوان تراشه‌ی سری اسنپدراگون ۶ روانه‌ی بازار شد. درواقع، پردازنده‌ی اول نسخه‌ی ۲۰۲۳ پردازنده‌ی دوم محسوب می‌شود و فقط فرکانس هسته‌های آن کمی افزایش یافته و حتی استاندارد بلوتوث ۵٫۲ و وای‌فای 6E در این دو تراشه کاملاً مشابه است. بدین‌ترتیب، به‌نظر می‌رسد کوالکام با معرفی تراشه‌ی جدیدتر، سعی کرده است تا به‌طور مخفیانه همان تراشه‌ی سال گذشته را با ارتقای بسیار جزئی روانه‌ی بازار کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.