اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 30, 2023
17:30 شنبه، 8ام مهرماه 1402
کد خبر: 149977

زاکربرگ در یک پادکست معروف قدرت متاورسی متا را به رخ کشید

 
 
 
مدیرعامل متا بالاخره توانست تصویر مطلوبی از تکنولوژی متاورسی خود را به نمایش بگذارد. زاکربرگ در آنچه «اولین مصاحبه متاورسی» می‌نامد با لکس فریدمن مکالمه‌ای بسیار طبیعی را با استفاده از هدست متا انجام دادند.
 
به گزارش پیوست به نقل از فیوچریزم، هردو طرف در این مصاحبه با آواتار‌های بسیار واقعی مقابل یکدیگر حضور یافتند و اینبار خبری از تصاویر کارتونی و نیم‌تنه پیشین، نبود.
 
گفتنی است که این VR واقع گرایانه حاصل اسکن‌های متعدد از تصویر صورت فرد و ایجاد یک مدل کامپیوتری است و تکنولوژی ساخت و استفاده از این تصاویر هنوز در اختیار کاربران معمولی نیست. پس از ساخت مدل کامپیوتری، هدست متا حالت‌های چهره فرد را تشخیص داده و تغییرات چهره را بر آواتار سه بعدی اعمال می‌کند.
 
 
به گفته زاکربرگ پس از ایجاد مدل سه بعدی و تشخیص حالت‌های چهره «نسخه کد‌گذاری شده‌ای از شکل و شمایل شما برای طرف مقابل ارسال می‌شود» که به ادعای او از پهن‌باند کمتری نسبت به ویدیو استفاده می‌کند و به لطف تکنولوژی VR حس حضور را به فرد مقابل القا خواهد کرد.
 
به گفته مدیرعامل متا، این کار نیازمند توان سخت‌افزاری بالایی است که کوئست پرو تجهیزات لازم برای انجام آن را دارد.
 
با این حال آنچه روز پنجشنبه در پادکست فریدمن شاهدش بودیم یک تکنولوژی در دست توسعه است و در صورت عرضه عمومی و امکان استفاده تمامی کاربران، تجربه واقعیت مجازی را متحول می‌کند.
 
از آنجایی که این تصاویر به لطف اسکن چندین ساعته با صدها دوربین گران‌قیمت ایجاد شده‌اند، کاربر معمولی هنوز امکان استفاده از آن را ندارد.
 
به گفته زاکربرگ، برنامه متا برای آینده این است که بتوانید «یک اسکن خیلی سریع» را تنها با استفاده از گوشی همراه انجام داده و آواتار خود را به واقعیت مجازی منتقل کنید.
 
او به فریدمن گفت: «کافی است گوشی خود را برداشته و چند دقیقه‌ای جلوی صورتتان حرکت دهید، چند جمله بگویید و حالت چهره را چندین بار تغییر دهید… حاصل آن چیزی در حد و اندازه امروز ما است.»
 
انتظار نمی‌رود آنچه زاکربرگ برای کاربران معمولی ترسیم کرده به زودی روانه بازار شود اما آنچه روز پنجشنبه شاهدش بودیم، بهترین خروجی پروژه متاورسی او به حساب می‌آید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.