اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 30, 2023
18:39 شنبه، 8ام مهرماه 1402
کد خبر: 149989

معامله ناکام خرید موتور جستجوی بینگ توسط اپل

اپل قصد خرید موتور جستجوی بینگ را داشت تا آن را به صورت پیش‌فرض روی آیفون‌ها نصب کند.
 
وبسایت بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده که در سال ۲۰۲۰ مسئولین ارشد مایکروسافت قراردادی با اپل امضا کردند تا وبسایت Bing را به اپل بفروشند. اگر این قرارداد به طور کامل انجام می‌شد، اپل احتمالا قرارداد خود مبنی بر نگه داشتن گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض روی دستگاه‌های خود را تجدید نمی‌کرد.
 
اما بر اساس شواهد، گفتگوها بر سر این معامله بی‌نتیجه ماند که جای تعجبی هم ندارد. سهام وبسایت بینگ در بازار خواهان زیادی ندارد. از طرفی، اپل در همان دوران، بدون هیچ دردسری هر ساله ۱۹ میلیارد دلار از شرکت مادر گوگل-آلفابت- دریافت می‌کرده است تا موتور جستجوی خود را، گوگل نگه دارد.
 
در هر صورت خرید بینگ، معامله به صرفه‌ای به نظر نمی‌رسید و به همین دلیل مذاکرات این معامله هرگز به مراحل دیگر نرسید.
 
وبسایت بینگ در سال ۲۰۰۹ توسط مایکروسافت معرفی شد. هدف این وبسایت این بود که تمرکز اینترنت و کاربران آن نسبت به گوگل کمتر شود. اوایل دوران معرفی، موتور جستجوی بینگ تقریبا هیچ کاربری را راضی نگه نداشت زیرا نتوانست کیفیت قابل قبولی در نتایج جستجوی خود به کاربران ارائه دهد. با گذشت زمان این موتور جستجو ارتقا پیدا کرد اما اولین تاثیر، همیشه مهم‌ترین تاثیر است و زمان نیز همین را ثابت کرد.
 
بینگ، دومین موتور جستجو در دنیا محسوب می‌شود اما فاصله‌ای که بین اولین و دومین موتور جستجو در دنیای اینترنت وجود، خود به تنهایی یک دنیاست. در آگوست ۲۰۲۳، StatCounter اعلام کرد که گوگل  ۹۱.۸۵ درصد از بازار موتور جستجو را از آن خود دارد در حالیکه سهم بینگ از این بازار، تنها ۳.۰۲ درصد بوده است.
 
رئیس بخش تبلیغات مایکروسافت – میخائیل پاراخین، در مصاحبه‌ای ادعا کرده بود که اپل این امکان را داشت که از بینگ استفاده کرده و در مقایسه با شرکت آلفابت، بهره بیشتری از این موتور جستجو ببرد زیرا تنها کافی بود این موتور جستجو، به صورت دیفالت به روی دستگاه‌های ساخت اپل، از جمله ۱.۶۵ میلیارد آیفون، نصب گردد.
 
نکته جالب اینجاست که اگر شرکت بزرگی مانند مایکروسافت نمی‌تواند با گوگل رقابت کند، موتورهای جستجوی کوچک‌تر مانند DuckDuckGo چطور می‌تواند این کار بکند؟
 
از طرف دیگر این خبر نشان می‌دهد که رقابت در این بازار تا چه حد کم است زیرا برای اینکه موتور جستجوی شماره ۲ در دنیا بتواند کمی خود را در این بازار ابراز کند،  باید از یک شرکت بزرگ ی مانند اپل کمک بگیرد!
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.