فناوری اطلاعات

October 4, 2023
8:37 چهارشنبه، 12ام مهرماه 1402
کد خبر: 150073

مدیرعامل مایکروسافت گوگل را دروغگو خواند

ساتیا نادلا در دادگاه گفت که برخلاف ادعای گوگل، تغییر موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض در گوشی‌های هوشمند ساده نیست.
 
 
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، می‌گوید که ادعای گوگل مبنی‌بر ساده‌بودن تغییر موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض در گوشی و کامپیوتر «دروغین» است. او سخنانش را در دادگاه پرحاشیه‌ای مطرح کرد که با محوریت شکایت وزارت دادگستری آمریکا از گوگل برگزار می‌شود.
 
به‌گزارش رویترز، نادلا در دادگاه گفت که مایکروسافت در تلاش بوده است تا بینگ را به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض آیفون تبدیل کند؛ اما اپل با این درخواست موافقت نکرد.
 
وکیل گوگل در دادگاه گفت که مایکروسافت با امضای قرارداد توانسته است بینگ را به موتور پیش‌فرض برخی از محصولات تبدیل کند؛ اما هربار کاربران ترجیح دادند سراغ گوگل بروند. به‌گفته‌ی او، شرایط امروزی بینگ نتیجه‌ی برخی از اشتباه‌های استراتژیک مایکروسافت است.
 
وکیل گوگل می‌گوید که وضعیت امروز موتور جست‌و‌جوی بینگ نتیجه‌ی اشتباه‌های استراتژیک مایکروسافت است
 
مایکروسافت در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ توانسته بود بینگ را به موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض شماری از گوشی‌های ورایزن و بلک‌بری و نوکیا تبدیل کند؛ با‌این‌حال، کاربران ترجیح دادند با بی‌توجهی به بینگ، جست‌و‌جوی خودشان را ازطریق گوگل انجام دهند.
 
ساتیا نادلا اعلام کرد که در حوزه‌ی لپ‌ تاپ، بینگ موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض است و سهمش در بازار به کمتر از ۲۰ درصد می‌رسد. اکثر لپ‌تاپ‌های امروزی از ویندوز استفاده می‌کنند و مایکروسافت همواره در حال ترغیب کاربران ویندوز به استفاده از بینگ است.
 
دولت ایالات متحده می‌گوید گوگل که حدوداً ۹۰ درصد از سهم بازار را دراختیار دارد، سالانه به‌صورت غیرقانونی ۱۰ میلیارد دلار به اپراتورهای مخابراتی و تولیدکنندگان گوشی می‌دهد تا جایگاهش حفظ شود. گوگل قراردادهای خبرسازی با اپل و AT&T امضا کرده است.
 
جایگاه محکم گوگل در صنعت جست‌و‌جو باعث می‌شود این شرکت بیشترین سهم تبلیغات آنلاین را ازآنِ خود کند. نادلا می‌گوید: «امروز تغییر پیش‌فرض‌ها در ویندوز ساده‌ترین و در موبایل سخت‌ترین کار است.»
 
قاضی دادگاه از ساتیا نادلا پرسید که «با درنظرگرفتن کیفیت کمتر بینگ درمقایسه‌با گوگل، چرا اپل باید سراغ سرویس مایکروسافت برود؟» این سؤال روی استدلال اصلی گوگل متمرکز است. غول صنعت جست‌و‌جو می‌گوید که جایگاه فعلی‌اش به‌‌دلیل ارائه‌ی سرویس باکیفیت‌تر است، نه انحصارگرایی.
 
ساتیا نادلا در پاسخ به قاضی گفت که مایکروسافت در تلاش بود تا ازطریق دسترسی به کاربران اپل، نشان دهد که مهندسان بینگ می‌توانند فاصله‌ی بین کیفیت این موتور جست‌و‌جو و گوگل را کاهش دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.