زرینپال، جیبیت، وندار و زیبال، جزو شناختهشدهترین پرداختیارهایی هستند که نامشان در هفتههای اخیر از لیست پرداختیاریهای دارای مجوز در سامانه شاپرک حذف شده است. گرچه سرویسدهی آنها به کاربران ادامه دارد، اما این موضوع نگرانیهایی را در بین مشتریان این کسب و کارها ایجاد کرده است. شاپرک علت این مسئله را روند تمدید قراردادها عنوان کرده است.
تقریبا از یک ماه قبل نام برخی از پرداختیاریهای شناخته شده مثل زرینپال، وندار،جیبیت،وندار و تعدادی دیگر از شاپرک حذف شد. این در حالی بود که تمام این پرداختیاریها برای سالها مشغول به فعالیت بودند و مجوزهای لازم را کسب کرده بودند. اما شاپرک علت این مسئله را روند اداری تمدید قراردها عنوان کرد و به این ترتیب تا طی نشدن این روند، نام آنها به این لیست باز نمیگردد.
مصطفی امیری مدیرعامل زرینپال هم در توییتی به این مشکل اشاره کرده و در کنار حذف نامشان از سامانه شاپرک به موضوع به روزرسانی سایت اینماد و مشکلات کسب و کارها پرداخته است.
مدیرعامل زرینپال: امان از سامانههای بیسامان
مصطفی امیری در این باره به پیوست میگوید: از هفدهم تیرماه امسال یعنی دقیقا قبل از اینکه قراردادمان با شاپرک منقضی شود،به سراغ تمدید قرار داد رفتیم. خودمان هم میدانستیم که ممکن است روند تمدید قرارداد طول بکشد به همین خاطر پیش از انتهای قرارداد پرداختیاری زرینپال و شاپرک که شهریورماه بود، برای تمدید قرارداد اقدام کردیم، اما متاسفانه از آنجا که سامانههای ما بیسامان هستند به مشکل برخوردیم و هنوز هم موفق نشدهایم که قراردادمان را تمدید کنیم.
او در مورد روند اجرای کار میگوید: هر روز و هربار با یک خطا در سامانه مواجه شدیم. یکبار گفتند فایلها را زیپ شده بفرستید، یکبار سایت مشکل داشت و خلاصه هر بار به نوعی به یک در بسته خوردیم. در آخر هم به یکباره، بدون اطلاع قبلی و شبانه به بهانه اتمام مدت قرارداد اسم زرینپال از روی سایت حذف شد. واقعا اتفاق عجیبی بود. نه تنها نام ما که نام اکثر درگاههای پرداخت واسط شناخته شده مثل ، جیبیت، زیبال، وندار، آقای پرداخت و غیره هم از لیست شرکت های پرداخت یار دارای مجوز، پاک شد.
گرچه به ما گفتهاند این مشکل به زودی حل میشود اما در واقع این رسم حمایت از کسب و کارهای دیجیتال نیست. شاپرک اعلام کرده این موضوع موقتی است و به محض برطرف شدن مشکلات تمدید قرارداد، این مشکل حلوفصل شود.ما همچنان منتظریم.
مدیرعامل زرینپال: این رسم حمایت از کسب و کارهای دیجیتال نیست
امیری ادامه میدهد: گرچه نام ما از لیست حذف شده است، اما سرویسدهی و فعالیت ما سرجایش است و هیچ خدمتی از دایره فعالیتهایمان حذف نشده است. گرچه برخی کاربران از این موضوع نگران شدهاند اما به آنها نیز اعلام کردهایم در حال پیگیری هستیم، مسئله تمدید قراردادها به درازا کشیده است اما بالاخره حل میشود.
مدیرعامل زیبال: مشکل موقتی است
محمد مهدی فاطمیان، مدیرعامل زیبال و رئیس هیئتمدیره انجمن فینتک نیز در این باره میگوید: تمدید قرارداد پرداختیارها با شاپرک روندی طولانی است و شرکتهای شناختهشدهای حالا درگیر تمدید قرارداد با شاپرک هستند. قرار نیست طی این مراحل مجوزی باطل شود و ما کسب و کارهای این حوزه همچنان به روند فعالیت خود ادامه میدهیم.
مدیرعامل زیبال:کسی از اینکه چه تعداد کسب و کار پشت در بسته ماندهاند و در روند دریافت اینماد به مشکل خوردهاند، صحبت نمیکند.
او ادامه میدهد: حالا دریافت و تمدید مجوز پرداختیارهایی مسیر متفاوتی پیدا کرده و از مسیر تفاهمنامه کاغذی با شاپرک، به درگاه ملی مجوزها تغییر یافته است. یعنی حالا باید به صورت آنلاین و در بستر درگاه ملی مجوزها پیش برویم. کسبوکارهایی که نامشان در لیست قرار داشت که خب شروع به انجام کارهایشان در این زمینه کردند. اما مشکلاتی مثل استعلامگرفتن از درگاه و آپلود نشدن اطلاعات و اختلالها و قطعی سامانه ما را درگیر کرد. حالا هم منتظر تصمیم شاپرک و بانک مرکزی هستیم، به نظر میرسد مشکل در حال برطرف شدن است.
فاطمیان در ادامه به مشکلات هفتههای اخیر و مسدودسازی اخذ درگاه پرداخت جدید هم اشاره کرد و گفت: اینماد هم فعلا در به روزرسانیهای خود به مشکل خورده است و بسیاری از کسب و کارها پشت در بسته گرفتن مجوز برای درگاه پرداخت ماندهاند. در حقیقت به این شکل جلوی رشد اقتصاد دیجیتال گرفته میشود، امیدواریم مسئولان زودتر برای رفع این مشکل دست به کار بشوند.
او گفته خود را اینگونه ادامه میدهد: مدتهاست از اینکه به هزاران کسب و کار اینماد دادهاند صحبت میکنند، اما کسی از اینکه چه تعداد کسب و کار پشت در بسته ماندهاند و در روند دریافت اینماد به مشکل خوردهاند، صحبت نمیکند.
مدیرعامل جیبیت: گفتهاند انشاالله درست میشود
مهدی شریعتمدار مدیرعامل جیبیت هم در این باره میگوید: اگر هر سال برای تمدید قرارداد بخواهیم اینقدر با چالش مواجه شویم واقعا منطقی نیست. ما همچنان درگیر پروسه اخذ مجوز هستیم و با همان مشکلاتی که سایر پرداختیاریها برای مجوز مواجهند ما هم روبروییم.فعلا هیچ جوابی نگرفتیم و آخرین جواب ما انشالا درست میشود بود!
مدیرعامل جیبیت: امیدواریم هر سال به این شکل نباشد!
از سویی دیگر در سامانه جامع مجوزها که برای وزارت اقتصاد است گفتهاند اگر سهامدار شرکتی مشکل مالیاتی داشته باشد امکان تمدید یا اخذ مجوز وجود ندارد. مگر میشود تک به تک سهامداران را بررسی کرد شاید هر شخص در شرکتی دیگر مشکل مالیاتی داشته باشد این موضوع نباید سد راه پرداختیاریها برای تمدید مجوز قرار گیرد.