براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارسال پیامکهای تبلیغاتی از شمارههای شخصی ممنوع است و رگولاتوری با استفاده از سامانههای هوشمندی که دارد این سیمکارتها را شناسایی و مسدود میکند؛ مشترکین میتوانندبا شمارهگیری کدهای مشخصی برای هر خط، از پیامکهای تبلیغاتی شکایت کنن دو مانع ارسال پیامکها شوند.
کاربران در صورت مواجهه با پیامکهای تبلیغاتی که با شماره شخصی ارسال میشوند، میتوانند شماره مورد نظر را به سامانه ۱۹۵ ارسال (پیامک) کنند و روند مسدود کردن سیمکارتهای مزاحم را اطلاعرسانی کنند. طبق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از زمان مسدود کردن پیامکهای مزاحم، بیش از ۳۵۵ هزار خط شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی قطع شده است.
کاربران در صورت مواجهه با پیامکهای تبلیغاتی که با شماره شخصی ارسال میشوند، میتوانند شماره پیامک مزاحم را به سامانه ۱۹۵ ارسال (پیامک) کنند و روند مسدود کردن سیمکارتهای مزاحم را اطلاعرسانی کنند.
در مورد پیامکهای تبلیغاتی مشترکان باید توجه کنند که دریافت پیامکهای تبلیغاتی برای مشترکان هیچ هزینهای ندارد و رایگان محاسبه میشوند. نکته دیگر اینکه با غیرفعالسازی پیامک تبلیغاتی، پیامک محتوایی (مانند پیامک بانکها) که مشترک عضو آن است مسدود نمیشود، زیرا این دو نوع پیامک، سامانههای جداگانهای دارند پس با غیر فعالسازی پیامکهای تبلیغاتی، پیامکهای محتوایی (یا اصطلاحا خدمات) که مشترک خودش در آنها عضو شده است، مسدود نمیشود.
اگر سرشمارههای تبلیغاتی، در ساعات غیرمتعارف شبانهروز پیامک ارسال کنند، رگولاتوری با آنها برخورد میکند. اما گاهی شمارههای شخصی تخلف کرده و پیامک تبلیغاتی ارسال میکنند، رگولاتوری براساس قوانین و مقررات موجود نمیتواند بر زمان ارسال پیامکهای شخصی نظارتی داشته باشد، اما با استفاده از سامانههای نظارتی که دارد و روالهایی که تعریف کرده است، سیمکارتهای شخصی متخلف را شناسایی و آنها را مسدود میکند.
مشترکان میتوانند با شمارهگیری کد دستوری #۸۰۰* از فعال یا غیرفعال بودن پیامکهای تبلیغاتی روی شماره خود مطلع شوند
طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، فعالسازی پیامکهای تبلیغاتی برای مشترکان اپراتورهای تلفن همراه به صورت پیش فرض ممنوع است و اپراتورهای همراه زمانی که سیمکارت خود را به فروش میرسانند باید دریافت پیامکهای تبلیغاتی را برای مشترکان غیر فعال کرده باشند. مشترکان میتوانند با شمارهگیری کد دستوری #۸۰۰* از فعال یا غیرفعال بودن پیامکهای تبلیغاتی روی شماره خود مطلع شوند و یا با استفاده از نرمافزارهای “اپراتور من” پیامکهای تبلیغاتی را برای شماره خود مدیریت کنند.
همچنین اگر مشترکی بعد از غیرفعالسازی پیامکهای تبلیغاتی، باز هم پیامک تبلیغاتی جدیدی دریافت کرد، میتواند با مراجعه به سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵، شکایت خود را ثبت کند تا رگولاتوری شکایت را پیگیری کند و دلایل بروز چنین تخلفی را بررسی کند. با توجه به گزارشهای به دست آمده از سامانه ۱۹۵، تعداد شکایتهای این بخش روند صعودی ندارد و تعداد آن بسیار ناچیز است.
روشهای دریافت نکردن پیامکهای تبلیغاتی اپراتورهای تلفن همراه
همراه اول
برای عدم دریافت پیامکهای تبلیغاتی در اپراتور همراه اول، مشترکان میتوانند با یکی از روشهای ارسال عدد یک به ۸۹۹۹، شماره گیری کد دستوری #۸۹۹۹*، تماس با مرکز اطلاعرسانی ۹۹۹۰، مراجعه به سامانه همراه من (پرتال و اپلیکیشن) نسبت به قطع سرویس پیام تبلیغاتی خود اقدام کنند.
البته همراه اول اعلام کرده که پیامکهای اطلاعرسانی اپراتور و اطلاعرسانی سرویسهای پایه و باند پهن همراه اول، پیامکهای تبلیغاتی محسوب نمیشوند، بنابراین درصورت قطع سرویس پیام تبلیغاتی، مشترکین این نوع پیامها را دریافت میکنند. همچنین برخی مشترکین به واسطه عضویت در باشگاهی خاص یا ارائه شماره خود به فروشگاهها از این مبادی پیامک تبلیغاتی دریافت میکنند که در این خصوص نیز اپراتور دخالتی ندارد.
ایرانسل
ایرانسلیها نیز میتوانند تصمیم بگیرند که مایل به دریافت کدام گروه پیامکی هستند و سپس برای دریافت یا عدم دریافت هر دسته از پیامکها اقدام کنند. این کار با مراجعه به اپلیکیشن ایرانسل من و گزینه «مدیریت پیامکهای تبلیغاتی، شمارهگیری کد ۵۰۰۶#* و دریافت فهرست کاملی از گروههای پیامکی و پیامک به ۵۰۰۶ و انتخاب کلیدواژه مربوط به دریافت هر دسته از پیامکها، امکانپذیر است.
رایتل
در اپراتور رایتل نیز استفاده از نرمافزار رایتل من و مراجعه به منوی «مدیریت خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده»، شمارهگیری کد دستوری #۸۰۰* یا کد دستوری #۱۹۵* و انتخاب قطع تبلیغات، شمارهگیری کد #۳*۸۰۰* یا ارسال عدد ۳ به ۸۰۰، برای غیرفعالسازی و جلوگیری از دریافت پیامکهای تبلیغاتی که از مراکز پیام مانند (۱۰۰۰۱۲۳۴۵ و ۳۰۰۰۰۱۲۳۴۵) و شمارههای مشابه ارسال میشود، کاربرد دارد.
یکی دیگر از مسیرهای شناسایی سیمکارتهای متخلف سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵است؛ مشترکان در صورت دریافت پیامکی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شمارههای شخصی، میتوانند شماره ارسالکننده پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند، رگولاتوری نیز پس از بررسی و صحتسنجی موضوع، ارسال پیامک خط تلفن متخلف را به صورت یک طرفه محدود میکند.
وی با بیان اینکه تاکید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای پیشگیری از ارسال انبوه پیامکها مزاحم از ابتدای سال جاری اقداماتی را انجام داده است، افزود: شناسایی بیش از ۳۱ هزار خط شخصی و سرشماره متخلف از طریق سامانه کشف تقلب و گزارشهای مردمی به سامانه پیامکی ۱۹۵، الزام اپراتورها و فعالان ارسال پیامک انبوه به تشدید نظارت، اصلاح قراردادها و درج جرایم بازدارنده و نیز احراز هویت دقیق متقاضیان ارسال پیامک انبوه، شناسایی عوامل متخلف فروش سیمکارتهای شخصی برای ارسال پیامک انبوه و قطع دسترسی آنها و طرح دعوی در محاکم قضایی از جمله کارهایی است که در این راستا انجام شده است.
ارسال کنندگان پیامکهای اطلاعرسانی از سرشمارههای خدماتی ملزم شدهاند عبارت «لغو ۱۱» را در انتهای پیامک خود درج کنند تا مشترکان بتوانند با ارسال عدد ۱۱ به سرشمارهای که از آن پیامک دریافت کردهاند، ادامه دریافت پیامک را لغو کنند.
در شهریور ماه سال جاری هم پیمان قره داغی، دبیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری، از امکان مدیریت پیامکهای تبلیغاتی خبر داد و گفت ارسال کنندگان پیامکهای اطلاعرسانی از سرشمارههای خدماتی ملزم شدهاند عبارت «لغو ۱۱» را در انتهای پیامک خود درج کنند تا مشترکان بتوانند با ارسال عدد ۱۱ به سرشمارهای که از آن پیامک دریافت کردهاند، ادامه دریافت پیامک را لغو کنند.
مشترکان میتوانند برای عضویت مجدد و دریافت پیامکهای اطلاعرسانی خدماتی (پیامکهایی که پس از عضویت مشترک در باشگاه مشتریان یک شرکت یا فروشگاه برایش ارسال میشود) عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال کنند.
انواع پیامک از نظر هزینه
سه نوع پیامک داریم؛ دسته اول ارسال پیامکهای تبلیغاتی از طرف کسبوکارهاست که هزینهای برای مشتری ندارد. دسته دوم پیامکهای اطلاعرسانی هستند؛ این پیامکها نیز اگر از طرف مشاغل ارسال شوند، هزینهای برای مشتری ندارند ولی اگر از طرف بانک باشد، هزینهاش از حساب مشتری کم میشود.
دسته سوم پیامکهای ارزش افزوده (VAS) با کسر هزینه از مشتری است که معمولاً برای آموزش، ارسال پیامک انگیزشی یا اخبار استفاده میشود. با توجه به اینکه پیامکهای ارزش افزوده هزینه دارد، شاید برخی از کاربران تمایلی به دریافت این پیامکها نداشته باشند. برای حذف و غیرفعالسازی این پیامها کافیست کاربر #۸۰۰* را شمارهگیری کند و با ارسال عدد ۲، خدمات ارزش افزوده یا همان محتوا مسدود شود.
پس از مسدود شدن سرشمارههای پیامکی، برخی شرکتها به استفاده از شمارههای شخصی برای ارسال پیامک روی آوردند و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم سامانه #۸۰۰* را برای شناسایی و مسدودسازی این شمارهها راهاندازی کرد؛ در عین حال، همچنان بعضی از پیامکهای تبلیغاتی از سوی خود اپراتورهای همراه ارسال میشود.