تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

October 10, 2023
15:17 سه شنبه، 18ام مهرماه 1402
کد خبر: 150314

اولین گوشی‌های دریافت کننده اندروید 21 رسماً مشخص شدند!

شاید با خواندن تیتر این مطلب بسیار تعجب کرده باشید که هنوز اندروید 14 به صورت عمومی عرضه نشده، چطور می‌توان در مورد اندروید 21 صحبت کرد؟ آیا چنین چیزی امکان دارد؟ رویداد Made by Google امشب در واقع برگزار شد تا به ما بگوید، سامسونگ و اپل، هیچ کدام نمی‌توانند به گرد پای گوگل در پشتیبانی نرم‌افزاری برسند.
 
 
پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی مدت آن چیزی است که بسیاری از شرکت‌ها همواره از آن فراری هستند. هزینه‌های بالای نگهداری سیستم‌ها از یک سو و هماهنگ کردن نرم‌افزارهای جدید با سخت‌افزارهای قدیمی از جمله بزرگترین مشکلاتی است که شرکت‌ها را وادار می‌کند، همواره خود را از تعهدات بلندمدت برای عرضه آپدیت‌های طولانی مدت برای گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتال خود دور کنند.
 
شاید نیاز نباشد به زمانی بسیار دور سفر کنیم تا ببینیم که روزگاری بود که بسیاری از شرکت‌ها به سختی یک یا دو نسخه بروزرسانی سیستم‌عامل را برای محصولات تولیدی خودشان عرضه می‌کردند. برای مثال در این زمینه می‌توانستیم نوکیا را نام ببریم که به سختی چند نسخه بزرگ سیستم عامل را برای گوشی‌های ساخت خود عرضه می‌کرد و به نوعی این سیاست موجب شد که بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز ادامه دهنده راه نوکیا باشند.
 
 
گوشی نوکیا لومیا 920 در حال دریافت بروزرسانی ویندوز فون 8.1
 
در ادامه این راه برخی از شرکت‌ها برای اولین بار عرضه چند نسخه سیستم‌عامل یا حداقل چند بروزرسانی بزرگ را در پیش گرفتند که در این میان مایکروسافت که روزگاری با ویندوزفون سودای کنار زدن اندروید را داشت سرآمد باشد و موجب شد بسیاری از رسانه‌ها دست به نوشتن مطالب لیست بروزرسانی سیستم‌عامل جدید برای نسخه Windows Phone 7 یا بعد از آن نسخه‌های 8 و بعدتر شوند.
 
در این زمینه با عرضه سیستم‌عامل اندروید همه قواعد بازی تغییر کرد و بسیاری از شرکت‌ها معمولاً حداقل یک نسخه بزرگ بروزرسانی سیستم‌عامل را در اختیار کاربران خود قرار می‌دادند. شرکت‌هایی مانند ال‌جی، سامسونگ و سونی در این زمینه پیشرو محسوب شده و استاندارد دریافت حداقل یک نسخه را تا سالیان سال ادامه دادند. اما همیشه در این میان یک شرکت به عنوان اسطوره عرضه بروزرسانی شناخته می‌شد و آن شرکتی نبود جز، اپل.
 
اپل همواره در زمینه عرضه بروزرسانی یکی از بهترین‌ها بوده و بسیاری از کاربران به دلیل بروزرسانی طولانی مدت که آنها را قادر می‌ساخت گوشی‌های خود را برای حداقل 3 تا 4 سال با نسخه بروز سیستم‌عامل iOS، همراه باشد، از انتخاب آیفون خود لذت می‌بردند.
 
اوج کار اپل در نسخه‌های جدید اتفاق افتاد که کمتر از یک ماه پیش این شرکت اعلام کرد 5 نسخه بزرگ بروزرسانی سیستم‌عامل iOS را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این بدان معنا بود که کاربرانی که آیفون 15 و دیگر اعضای خانواده آن را خریداری کنند می‌توانستند تا حداقل نسخه iOS 22 را روی گوشی ببینند.
 
در سال 2023، چندین برند گوشی هوشمند از جمله سامسونگ، شیائومی و اوپو به ارائه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری طولانی‌تر برای گوشی‌های خود متعهد شدند. سامسونگ اعلام کرد که گوشی‌های گلکسی خود را به مدت چهار سال به‌روزرسانی خواهد کرد، در حالی که شیائومی و اوپو متعهد شدند که گوشی‌های خود را به مدت سه سال به‌روزرسانی کنند.
 
در این میان اندک شرکت‌هایی مانند FairPhone را نیز می‌توانیم نام ببریم که استراتژی دیوانه‌وار عرضه آپدیت تا 10 سال را برای کاربران خود وعده داده‌اند ولی بدیهی است که این شرکت‌ها که بیشتر به صورت منطقه‌ای و تیراژ پایین فعالیت می‌کنند، دستگاه‌هایی خاص محسوب شده و در دسترس عموم قرار نمی‌گیرند.
 
 
 
اما همانطور که گفتیم امشب اتفاق ویژه‌ای رقم خورد و گوگل برای اولین بار به صورت رسمی اعلام کرد که قصد دارد تا 7 سال بروزرسانی‌های رسمی اندروید را برای کاربران گوشی‌های پیکسل 8 عرضه کند. این بدان معناست که از حالا می‌توانیم نام دو گوشی Pixel 8 و Pixel 8 Pro را در لیست گوشی‌های دریافت کننده اندروید 21 ثبت کنیم. این بروزرسانی شامل نسخه اصلی سیستم‌عامل و بروزرسانی‌های ویژه مانند وصله‌های امنیتی خواهد بود. در نظر داشته باشید که تا سال گذشته تعهد گوگل 5 سال بود که در زمان رونمایی از پیکسل 7 اعلام شد.
 
گوگل با این حرکت خود روی دست شرکتی مانند سامسونگ بلند شده که طولانی‌ترین مدت زمان عرضه بروزرسانی برای گوشی‌های پرچمدار خود را به صورت آپدیت تا 5 سال اعلام کرده بود که 4 نسخه از بروزرسانی عمده اندروید را شامل می‌شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.