تلفن همراه

October 10, 2023
15:49 سه شنبه، 18ام مهرماه 1402
کد خبر: 150318

علت وصل نشدن آیفون به وای فای و رفع مشکل

اگر آیفون شما به وای فای متصل نمی‌شود، این مقاله به شما در تشخیص و رفع مشکل کمک می‌کند.
 
وقتی آیفون شما به وای فای وصل نمی‌شود، می‌تواند واقعاً اعصاب‌خُردکن باشد؛ به‌خصوص اگر در حال انجام کار مهمی باشید. البته شاید هنوز بتوانید با اینترنت سیم‌کارت به‌صورت آنلاین گشت‌وگذار و از اپلیکیشن‌های خود استفاده کنید؛ به‌شرطی که در مکانی با آنتن‌دهی مناسب باشید. بااین‌حال، بسته به کاری که انجام می‌دهید، ممکن است مصرف دیتای مجاز خود را خیلی سریع افزایش دهید.
 
احتمالات زیادی وجود دارد که چرا آیفون شما به وای فای وصل نمی‌شود. در این مقاله، دلایل مختلف وصل‌نشدن وای فای به آیفون را بررسی کرده‌ایم.
 
آیا Wi-Fi شما روشن است و می‌توانید شبکه خود را ببینید؟
 
 
 
با دلایل ساده و بدیهی شروع می‌کنیم. آیا واقعاً وای فای شما روشن است؟ با رفتن به Settings > Wi-Fi می‌توانید آن را بررسی کنید. آیا می‌توانید شبکه وای فای خود را ببینید؟ آیا به آن متصل هستید؟ اگر هستید؛ اما سیگنال ضعیف است، سعی کنید به مودم نزدیک‌تر شوید. شاید در نقطه‌ی کور وای فای باشید.
 
اگر این اتفاق به‌طور مکرر رخ می‌دهد، توجه کنید که مودم خود را به محل بهینه‌تری در خانه منتقل کنید یا شاید بهتر باشد تقویت‌کننده‌ی وای فای بخرید.
 
آیا Wi-Fi شما روشن است؛ اما اینترنت درواقع قطع است؟
 
 
 
اگر وای فای روشن دارید، آیا واقعاً اینترنت وصل است؟ حتی اگر Wi-Fi را در موقعیت روشن قرار دهید، اتصال همچنان ممکن است قطع باشد. در این مثال، مودم را مجدداً راه‌اندازی کنید.
 
هر مودم روش راه‌اندازی مجدد خاص خود را دارد؛ اما به‌طور‌کلی فقط شامل نگه‌داشتن دکمه‌ی راه‌اندازی مجدد در قسمت پشت به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه است تا زمانی‌که چراغ‌ها چشمک بزنند. این نشان‌دهنده راه‌اندازی مجدد آن است. سپس چند دقیقه دیگر منتظر بمانید و اتصال Wi-Fi را در تنظیمات آیفون خود غیرفعال و دوباره فعال کنید.
 
آیا حالت هواپیما (Airplane Mode) روشن است؟
وقتی حالت هواپیما را روشن می‌کنید، بسیاری از عملکردهای iOS خاموش می‌شود که یکی از آن‌ها وای فای است. اگر فراموش کنید که حالت هواپیما فعال بوده و هنوز روشن است، هیچ وای‌فای‌ای پیدا نخواهید کرد. برای دسترسی به Control Center از بالای صفحه‌ی گوشی به‌سمت پایین بکشید و برای خاموش‌کردن آن روی آیکون Airplane Mode ضربه بزنید.
 
آپدیت iOS را بررسی کنید
 
 
 
گاهی اوقات، اگر به‌روزرسانی‌های امنیتی و سیستمی iOS را نصب نکنید، این می‌تواند روی ویژگی‌های مختلف آیفون، به‌ویژه Wi-Fi، تأثیر بگذارد. بنابراین، مرحله بعدی این است که به Settings > General > Software Update بروید و ببینید آیا نسخه‌ای آماده دانلود و نصب است یا خیر. اگر Wi-Fi ندارید، برای انجام این کار باید داده‌ی تلفن‌همراهتان را روشن کنید.
 
روی «Forget» شبکه‌ی Wi-Fi ضربه بزنید و دوباره به آن متصل شوید
 
 
 
آیا وای فای شما هنوز متصل نشده است؟ حالا نوبت به فراموشی شبکه وای فای (Forget) می‌رسد. این‌جاست که باید رمز وای فای شبکه مدنظر خود را پاک کنید. با رفتن به Settings > Wi-Fi و ضربه‌زدن روی نام شبکه‌ی خود، به این صفحه خواهید رسید.
 
این موضوع بدین‌معنی است که باید رمز‌عبور وای فای خود را مجدداً وارد کنید. اگر آن را فراموش کرده‌اید، باید مودم خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید تا رمز‌عبور admin شود. فراموش نکنید که دوباره به تنظیمات مودم خود بروید و رمز‌عبور پیچیده‌تری را تنظیم کنید.
 
آیا رمز‌عبور را درست وارد کرده‌اید؟
 
 
 
اگر می‌خواهید به شبکه‌ی Wi-Fi شخص دیگری دسترسی پیدا کنید و موفق نشدید، احتمالاً رمز‌عبور دارد. با فرض اینکه مجوز دسترسی به شبکه‌ی او را دارید، آیا رمز‌عبور صحیح را دارید؟ آیا آن را به‌درستی تایپ کرده‌اید؟
 
کابل‌های مودم را بررسی کنید
اغلب اوقات، اتصال Wi-Fi ضعیف شاید به‌دلیل شُل‌بودن کابل در قسمت پشت باشد. کابل‌ها را به‌آرامی به داخل فشار دهید تا مطمئن شوید که هیچ‌یک از آن‌ها تا حدی از سوکت خود خارج نشده‌اند.
 
آیفون خود را ریستارت کنید
 
 
 
قدم بعدی راه‌اندازی مجدد آیفون است. پیشنهاد همیشگی خاموش و روشن‌کردن دوباره‌ی آن است که بیشتر مشکلات را حل می‌کند. در نسخه‌های جدیدتر آیفون، برای راه‌اندازی مجدد فقط باید دکمه‌ی پایینی صدا و دکمه‌ی پاور در سمت راست را نگه دارید تا اسلاید مربوط به خاموش‌کردن پیام روی صفحه ظاهر شود.
 
تنظیمات شبکه را به حالت اولیه برگردانید (Reset Network Settings)
 
 
 
اگر هنوز مشکل دارید، وقت آن است که تنظیمات شبکه را ریست کنید. این گزینه را می‌توانید در Settings > General > Transfer or Reset iPhone > Reset پیدا کنید. ریست تنظیمات شبکه داده‌های شخصی شما مانند عکس‌ها، ایمیل‌ها، موسیقی و سایر رسانه‌ها را پاک نمی‌کند.
 
تنها کاری که انجام می‌دهد، این است که هرآنچه مربوط به شبکه‌ی Wi-Fi باشد، ریست می‌کند که می‌توان به نام شبکه‌های Wi-Fi ذخیره‌شده و واردشده و تنظیمات VPN اشاره کرد.
 
تماس با شرکت ارائه‌دهنده‌ی اینترنت
در این مرحله، وقت آن رسیده است که با ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت خود تماس بگیرید و مشکل را از آن‌ها پیگیری کنید؛ چرا‌که شاید سرویس قطع شده باشد.
 
مودم خود را به جدیدترین فریمور به‌روز کنید
اگر ارائه‌دهنده‌ی اینترنت شما اصرار می‌کند که سرویسش مشکلی ندارد، قدم بعدی بررسی این موضوع است که آیا مودم باید به جدیدترین فریمور به‌روز شود یا خیر.
 
فریمور (Firmware) نرم‌افزاری است که برای اجرای مودم استفاده می‌شود و اجرای هر نسخه فریمور قدیمی می‌تواند به بروز مشکل منجر شود؛ بنابراین، این بخش را بررسی کنید.
 
آیفون خود را به حالت کارخانه ریست کنید
 
 
 
اکنون به‌سراغ اصلی‌ترین راه‌حل پیش‌ می‌رویم. اگر با نکات گفته‌شده مشکل حل نشد، باید آیفون خود را فکتوری ریست کنید. این فرایند شاید طولانی باشد و باید ابتدا پشتیبان‌گیری برای ذخیره‌ی داده‌های خود و بازگرداندن آن به گوشی را انجام دهید.
 
مشکل سخت‌افزاری
اگر تا این‌جا پیش رفته‌اید و گوشی آیفونتان هنوز به وای فای متصل نیست، احتمال مشکل سخت‌افزاری وجود خواهد داشت. این مشکل را هم فقط متخصص حرفه‌ای می‌تواند رفع کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.