دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما در مجلس: مرجعیت رسانهای صداوسیما کاهش یافته است
دبیر شورای نظارت بر صداوسیما و نایب رئیس فراکسیون رسانه در مجلس ضمن اشاره به چالشهای سازمان صداوسیما در تولیدات رسانهای در اختتامیه رویداد الزامات و سازوکارهای تقویت مرجعیت رسانهای بر کاهش مرجعیت رسانهای صداوسیما و اینکه مرجعیت رسانهای با تنظیم مقررات و تولید داده بومی به دست میآید، تاکید کردند.
احسان قاضیزاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای نظارت بر صداوسیما، در اختتامیه رویداد الزامات و سازوکارهای تقویت مرجعیت رسانهای در ایران که عصر روز سهشنبه (۱۸ مهرماه) در سالن شهید مدرس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن اشاره به وضعیت رسانهای امروز کشور، بهویژه صداوسیما، اظهار کرد: قبلاً یک رسانه یکسویه یا یک طرفه داشتیم که با یک مرجعیت اعطایی، اعتمادساز بوده یا از یک انحصار خبری و رسانهای برخوردار بوده است.
دبیر شورای نظارت بر صداوسیما با بیان اینکه این دوران نهتنها در کشور ما که در همه جای دنیا سپری شده، اضافه کرد: امروزه فضای تکنولوژیها و روشهای نوین ارتباطی شکل گرفته و در این فضا دنیا به سمتی میرود که هر فردی در اقصا نقاط این کره خاکی، هم تولیدکننده پیام و هم گیرنده آن است.
قاضیزاده هاشمی با توضیح اینکه انحصار رسانهای توسط بنگاههای بزرگ تا حدود زیادی از بین رفته، گفت: درست است که اعتمادآفرینی، صحت و اصالت محتوای رسانهای اهمیت دارد، اما به هر حال از فضای انحصارگونه آن عبور کردهایم و این امر در فضاهای نمایشی هم به وضوح قابل مشاهده است.
به گفته این نماینده مجلس در حال حاضر در همه جای دنیا بحث شبکههای خانگی و تولیدکنندگان نمایش خانگی مطرح شده که بنگاههای اقتصادی بزرگی را شکل دادهاند و طبعاً مجموعه رسانهای با این وضعیت، خود را ملزم به تبعیت از الزامات رسانه انحصاری نمیداند.
دبیر شورای نظارت بر صداوسیما با بیان اینکه از نگاه من صداوسیما به سازمان کارکنان صداوسیما تبدیل شده است، افزود: این سازمان در دهه ۶۰ در مجموع هفت یا هشت هزار پرسنل داشت، اما اکنون همراه با جمعیت بازنشستگان این سازمان، بالغ بر ۵۵ تا ۵۷ هزار نفر حقوقبگیر دارد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود ۸۵ درصد بودجه سازمان صداوسیما صرف پرداخت حقوق میشود، گفت: در چنین شرایطی اولویت ریاست سازمان صداوسیما این است که بتواند در ابتدای هر ماه حقوق کارکنان و بازنشستگان را پرداخت کند و از نظر کارکنان هم رئیسی خوب است که حقوق بیشتری بدهد. در این میان مردم و مخاطب نادیده گرفته میشوند.
قاضیزاده هاشمی به چالشهای دیگر این سازمان در حوزه کاهش تولیدات رسانهای استانها و پوشش اخبار جهان اشاره کرد و گفت: خروجی تمام این چالشها این است که مرجعیت رسانهای صداوسیما کاهش یافته و آنچه در شرایط فعلی درباره صدداوسیما باید انجام شود، چابک سازی این سازمان است.
طبق گفته دبیر شورای نظارت بر صداوسیما، فضای رسانه به مثابه یک فروشگاه است و مخاطب چندین فضای رسانهای در اختیار دارد که میتواند محصول مورد نظر خود را از این رسانهها تأمین کند.
مرجعیت رسانهای با تنظیم مقررات و تولید داده بومی به دست میآید
لطفالله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین و نایب رئیس فراکسیون رسانه، مطبوعات و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی با اشاره به اینکه دنیای رسانه از فرکانس به تراشهها و چیپستها تبدیل شده، اظهار کرد: در گذشته با توجه به شرایط، راهاندازی یک رسانه هزینههای زیادی داشت و در دنیا یا سرمایهداران ثروتمند یا حکومتها صاحب تلویزیون بودند.
نایب رئیس فراکسیون رسانه، مطبوعات و فضای مجازی مجلس، با اشاره به اینکه اولین کار فضای مجازی، شکستن انحصار فرکانس در تولید رسانه بود، اضافه کرد: بعد از آن بود که رسانه از دست افراد خاص به عموم جامعه منتقل شد. در حال حاضر گردانندگان رسانه افراد خاص نیستند و همه آحاد مردم از هر قشری میتوانند در محیط رسانهای به تولید محتوا بپردازند یا مصرفکننده آن باشند.
سیاهکلی با بیان اینکه از دنیای خطی به دنیای نمایی در رسانه رسیدهایم، گفت: در دنیای جدید چیزی به نام تلویزیون وجود ندارد. تلویزیون فقط یکی از رسانههای در اختیار مردم است.
وی ضمن بیان اینکه رادیو و تلویزیون قدرت انتقال خدمات به مردم را ندارد، افزود: دنیای جدید رسانهای، دنیای خدماتمحور است که میتواند رسانهای یا غیررسانهای باشد. با محیطی سروکار داریم که جنس رسانه دارد اما اسم آن دیگر رسانه نیست. در محیط جدید پدیدهای منحصربهفرد به نام داده وجود دارد که هرکسی صاحب آن باشد، قدرتمند و ثروتمند خواهد بود و مهمترین عامل تولید داده رایگان، ارائه خدمات است.
نایب رئیس فراکسیون رسانه، مطبوعات و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی در ادامه با طرح این سوال که آیا توانستهایم رسانهای بر محور خدمات راه بیندازیم و بگوییم مرجعیت رسانهای با کیست، عنوان کرد: پشت تلویزیون باید یک ابراز داده برای ارائه خدمات به مخاطبان باشد تا بتواند مخاطب را جذب کند، در غیر این صورت از بین رفتن تلویزیون حتمی است.
به گفته این نماینده مجلس، زمانی که عناصری مانند تنظیم مقررات، ارائه خدمات رسانهای و تولید داده بومی در کنار یکدیگر قرار گیرند، میتوانیم در دنیا به مرجعیت رسانهای دست پیدا کنیم.
نایب رئیس فراکسیون رسانه، مطبوعات و فضای مجازی مجلس، همچنین به ناوبری مخاطب رسانههای نوین اشاره کرد و گفت: ناوبری مخاطب یعنی اینکه مسیر زندگی مخاطب را هدایت کنیم و اگر ملتی نتواند ناوبری آحاد جامعه خود را انجام دهد، دیگران این کار را انجام می دهند. اگر تلویزیون ما نتواند مخاطب خود را نگه دارد، تلویزیون دیگر این مخاطب را در اختیار می گیرد.
لازم به ذکر است رویداد الزامات و سازوکارهای تقویت مرجعیت رسانهای در ایران، صبح روز سهشنبه (18 مهرماه) با حضور نخبگان و صاحبنظران حوزه رسانه و سخنرانی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیژن نوباوه وطن، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به میزبانی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.