تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 25, 2023
11:41 چهارشنبه، 3ام آبانماه 1402
کد خبر: 150906

روش‌های خرید آنلاین بلیت مترو و اتوبوس

در این مقاله همه راه های خرید بلیت مترو به‌صورت غیر حضوری و با استفاده از گوشی را معرفی کرده‌ایم.
امکان خرید غیرحضوری بلیت مترو و اتوبوس‌های تندرو فعلاً فقط در شهر تهران فعال است؛ پس اگر ساکن پایتخت هستید و از ایستادن در صف‌های شارژ کارت بلیت اتوبوس یا خرید بلیت‌های مترو خسته شده‌اید می‌توانید به‌صورت اینترنتی با برنامه تهران من، شهرزاد یا ایزی پی بلیت مترو یا اتوبوس‌های BRT خریداری کنید یا بلیت‌های خود را شارژ کنید.
 
خرید و شارژ بلیت با تهران من
یکی از روش‌های خرید اینترنتی بلیت تک سفره یا شارژ کارت بلیت مترو و اتوبوس مراجعه به سامانه تهران من متعلق به شهرداری تهران است. پس از ورود به این سامانه در صفحه‌ی اول روی گزینه شارژ/خرید بلیت کلیک کنید.
 
 
 
در صفحه‌ی بعد انتخاب کنید که می‌خواهید بلیت تک‌سفره بخرید یا کارت بلیتتان را شارژ کنید. در بخش بلیت تک‌سفره در قسمت نوع بلیت، از میان گزینه‌های مشترک مترو و بی آر تی، بلیت روز تعطیل ویژه، مترو کرج، مترو هشتگرد و فرودگاه امام انتخاب کنید تا قیمت و تاریخ اعتبار برایتان به نماش داده شود.
 
 
 
سپس باید گزینه کسر از کیف پول شهروندی را انتخاب کنید تا مبلغ قابل پرداخت را ببینید. اگر در کیف پول شهروندی‌تان اعتبار دارید در همین مرحله می‌توانید پرداخت کنید. اما در صورت نداشتن اعتبار با انتخاب گزینه افزایش موجودی را انتخاب کنید.
 
 
 
پس از افزایش موجودی باید دوباره برگردید و خدمت مورد نظرتان را انتخاب کرده و آن را خریداری کنید.
 
اما اگر می‌خواهید کارت بلیت خود را شارژ کنید مراحل کمی متفاوت است. در این قسمت کارت‌هایی را که ثبت کرده باشید می‌توانید ببینید و در غیر این صورت گزینه افزودن بلیت را انتخاب کنید. در این مرحله باید شماره سریال کارت خود را وارد کنید و برای آن اسمی بگذارید.
 
 
 
سپس به صفحه‌ی قبل برگردید تا کارت خود را مشاهده کنید و با کلیک روی آن کارت خود را از طریق کارت شهروندی شارژ کنید.
 
 
 
شارژ و خرید بلیت با شهرزاد
مسیر بعدی برای شارژ کارت بلیت استفاده از برنامه یا وب اپلیکیشن شهرزاد است. ابتدا باید با وارد کردن شماره موبایل خود وارد این برنامه شوید و کد اعتبارسنجی را که به شماره موبایلتان ارسال می‌شود وارد کنید.
 
در صفحه‌ی اول گزینه بلیت الکترونیک را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید بلیت الکترونیک تهیه کنید در گزینه پرداخت از کیف پول می‌توانید بلیت خود را دانلود کنید و هنگام ورود به مترو یا اتوبوس آن را مقابل دستگاه بگیرید و بتوانید وارد شوید. اگر از این بلیت برای مترو استفاده می‌کنید باید هنگام خروج هم بلیت را مقابل گیت قرار دهید تا مسافت محاسبه شود.
 
 
 
گزینه دیگر استفاده از کارت بلیت الکترونیک است. از بخش کارت‌های من گزینه افزودن بلیت الکترونیک جدید را کلیک کنید و سپس از بین گزینه‌های بلیت الکترونیک معمولی، بلیت الکترونیک دانشجویی و بلیت الکترونیک دانش‌آموزی گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. سپس شماره سریال کارتتان را وارد کنید. به این ترتیب بلیت شما به به سیستم شهرزاد اضافه می‌شود و می‌توانید آن را با کمک کیف پول شهروندی شارژ کنید.
 
 
 
 
 
در صورت تمایل همچنین می‌توانید کارت بلیت را به‌سادگی حذف کنید یا کارت خود را به بلیت الکترونیک دانشجویی یا دانش‌آموزی تبدیل کنید. برای این کار کافی است روی سه نقطه که در مقابل شماره سریال کارتتان می‌بینید کلیک کنید.
 
 
 
خرید بلیت مترو با ایزی‌پی
ایزی‌پی هم از سوی متروی تهران برای خرید غیرحضوری بلیت مترو در نظر گرفته شده است. مراحل خرید بلیت در ایزی‌پی هم تقریباً شبیه سامانه تهران من و شهرزاد است اما دو تفاوت دارد. اول اینکه این بلیت فقط در مترو قابل استفاده است و هنوز برای بی‌آرتی فعال نیست و دوم امکان شارژ کارت بلیت وجود ندارد و فقط می‌توانید بلیت تک سفره بخرید.
 
 
اگر برنامه ایزی‌پی را دارید وارد حساب خود شوید و در غیر این صورت از نسخه وب اپلیکیشن با وارد کردن شماره موبایل وارد شوید. در صفحه‌ی اول روی گزینه تک سفره کلیک کنید و در صفحه‌ی بعد گزینه خرید بلیت را از پایین صفحه انتخاب کنید.
 
 
 
در صفحه‌ی بعد نوع بلیت مورد نظرتان را از بین گزینه‌های مترو و BRT تهران، متروی هشتگرد، متروی کرج و فرودگاه امام خمینی انتخاب کنید. در صفحه‌ی بعد می‌توانید از بین گزینه‌های کیف پول، کارت بانکی، اعتباری و پرداخت مستقیم یکی را انتخاب کنید و بلیت خود را بخرید. البته برای پرداخت مستقیم ابتدا باید احراز هویت شوید.
 
 
 
 
 
یک راه دیگر این است که به‌جای اینکه هر کدام از این برنامه‌ها را نصب کنید ابتدا به برنامه‌های بانکی‌ای که در گوشی خود دارید مراجعه و گزینه حمل و نقل شهری را چک کنید تا ببینید امکان شارژ یا خرید بلیت مترو و اتوبوس وجود دارد یا نه. در گذشته برخی از این برنامه‌ها این گزینه را داشتند اما در حال حاضر فقط می‌توانید از طریق آن‌ها کرایه تاکسی پرداخت کنید. اما شاید در آینده باز هم این امکان فعال شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.