فناوری اطلاعات

November 17, 2023
14:37 جمعه، 26ام آبانماه 1402
کد خبر: 151827

مدیرعامل مایکروسافت با اشاره به نگرانی‌های امنیتی: روی بازار چین متمرکز نیستیم

ساتیا نادلا می‌گوید مایکروسافت در چین فعالیت دارد، اما روی بازار این کشور تمرکز نمی‌کند.
 
 
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، درمصاحبه‌با CNBC گفت شرکت تحت مدیریتش روی چین به‌عنوان بازاری بومی متمرکز نیست، اما مشتریان چینی بزرگی دارد که فعالیت‌های کاری‌شان را در خارج از مرزهای این کشور انجام می‌دهند.
 
مدیرعامل ۵۶ ساله‌ی مایکروسافت که از سرشناس‌ترین مدیرهای هندی دنیا محسوب می‌شود، گفت: «ما غالباً روی بازارهای جهانی غیر از چین متمرکز هستیم. تعداد زیادی از شرکت‌های چند ملیتی چینی که در خارج از این کشور فعالیت می‌کنند جزو مشتریان بزرگ سرویس‌های هوش مصنوعی ما هستند.»
 
مایکروسافت خدمات مبتنی‌بر هوش مصنوعی را به Li Auto، تولیدکننده‌ی خودرو برقی، ارائه می‌دهد. این شرکت همچنین به شیائومی خدمت‌دهی می‌کند.
 
برخی از شرکت‌های بزرگ چینی ازجمله شیائومی مشتری مایکروسافت هستند
 
اظهارات نادلا در حالی مطرح می‌شود که مدیران ارشد صنعت فناوری شب گذشته در مهمانی شام شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، شرکت کردند. این مراسم که در قلب سان فرانسیسکوی آمریکا برگزار شد، از افراد سرشناسی مثل تیم کوک، مدیرعامل اپل، میزبانی کرد.
 
ایالات متحده و چین رابطه‌ی تجاری پرتنشی دارند و معمولاً علیه شرکت‌های بومی یکدیگر موضع می‌گیرند. درحالی‌که آمریکا شرکت‌هایی مثل هواوی و SMIC را با سخت‌ترین تحریم‌ها روبه‌رو کرده، چین سراغ موضع‌گرفتن علیه شرکت آمریکایی مایکرون (تولیدکننده رم و حافظه ذخیره سازی) رفته است.
 
مایکروسافت درمقایسه‌با رقبایش حضور قابل‌رؤیت‌تری در بازار چین دارد. شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک که تحت مالکیت متا هستند، در چین فیلترند و این گفته برای موتور جست‌و‌جوی گوگل هم صدق می‌کند. آمازون، دیگر غول آمریکایی صنعت فناوری، سال ۲۰۱۹ بازارگاه (مارکت‌پلیس) آنلاینش را در چین تعطیل کرد.
 
مایکروسافت در وب‌سایت رسمی‌اش می‌گوید که از سال ۱۹۹۲ تاکنون در بازار چین فعالیت می‌کند. بزرگ‌ترین مرکز تحقیق و توسعه‌ی خارجی مایکروسافت در چین واقع شده است.
 
موتور جست‌و‌جوی بینگ برخلاف گوگل در چین قابل دسترس است. بینگ حدوداً چند ماه پس از اضافه‌شدن هوش مصنوعی، به برترین موتور جست‌و‌جوی دسکتاپ در چین تبدیل شد، اما سریعاً جایگاهش را به بایدو واگذار کرد. مایکروسافت در هفته‌ی اخیر گفت که قرارداد تجاری جدیدی با بایدو امضا کرده است.
 
با همه‌ی این‌ها، نادلا می‌گوید دولت ایالات متحده محدودیت‌هایی سخت برای تجارت با چین و شرکت‌های چینی دارد. او می‌گوید قوانین دولت ایالات متحده روی تجارت، رقابت و امنیت ملی متمرکزند و مایکروسافت در چارچوب این قوانین قرار می‌گیرد.
 
مایکروسافت برخلاف اپل، بخش قابل‌توجهی از درآمدش را ازطریق چین تأمین نمی‌کند؛ با این‌حال غول ردموندی بخشی از خط تولید لپ تاپ های سری سرفیس را در چین احداث کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.