فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

هوش مصنوعی

December 9, 2023
12:21 شنبه، 18ام آذرماه 1402
کد خبر: 153781

فناوری جدید گوگل برای به‌روزرسانی لحظه‌ای هوش مصنوعی مولد

منبع: همکاران سیستم

ویژگی‌ بارز اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی مولد محبوب از جمله ChatGPT این است که از نظر دسترسی به داده‌ها هیچ گونه محدودیت زمانی ندارند. به عنوان مثال شرکت OpenAI به تازگی برنامه GPT-4 خود را برای دسترسی به داده‌های مربوط به رویدادهای صورت گرفته تا آوریل 2023 به‌روزرسانی کرد. پیش از این به‌روزرسانی، این ابزار فقط روی داده‌ها و اتفاقات صورت گرفته تا سال 2021 میلادی متمرکز بود و تنها برای تحلیل آنها آموزش دیده بود.

با این حال محققان در حال کار روی راهکارها جدید هستند که تا اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی بتوانند به طور قابل اعتماد به داده‌های در حال تغییر دسترسی داشته باشند و در مورد سوالات مختلف، به موقع و فوری پاسخ‌های به‌روز را ارایه کنند.

در همین راستا دو شرکت گوگل و OpenAI طی پروژه مشترکی با نام FreshLLM اقداماتی را انجام می‌دهند که طی آن فناوری GPT-4 می‌تواند از اطلاعات بازیابی شده حاصل از جست‌وجوهای گوگل استفاده کند. هسته مرکزی پروژه FreshLLM را یک روش جدید برای ایجاد مدل زبان بزرگ FreshPrompt تشکیل می‌دهد که نتایج موتور جست‌وجوی گوگل به طور مستقیم در اختیار آن قرار می‌گیرد.

فناوری GPT-4 با در اختیار گرفتن اعلان‌های ورودی مرتبط با نتایج جست‌وجوهای گوگل و نشان دادن پاسخ‌های معتبر به یک پرس‌وجو مرتبط با آن در جست‌وجوگر گوگل، شواهدی از دیگر جست‌وجوهای اینترنتی برای ایجاد خروجی مناسب را نیز به کار می‌گیرد. این فرآیند به میزان چشمگیر کیفیت پاسخ به سوالات مربوط به اطلاعات به موقع را بهبود بخشیده است.

یکی از مهندسان گوگل در گزارش نهایی مرتبط با این طرح توضیح داد: «مدل زبان FreshPrompt از طریق داده‌های موتور جست‌وجو به طور قابل توجه عملکرد هوش مصنوعی مولد را نسبت به رویکردهای رقیب تقویت می‌کند».

منبع: zdnet.com

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.