لبه تکنولوژی

December 12, 2023
9:38 سه شنبه، 21ام آذرماه 1402
کد خبر: 154067

ساخت عینک ۳ بعدی برای موش‌ها!

 

پژوهشگران عینک‌های واقعیت مجازی را برای موش‌ها ساخته‌اند تا بررسی کنند که مغز آنها چگونه به شکارچیان در حال حرکت واکنش نشان می‌دهد. آنها این سیستم را iMRSIV می‌نامند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، دانشمندان سالهاست که از تنظیمات واقعیت مجازی برای مطالعه فعالیت مغز موش‌های آزمایشگاهی استفاده می‌کنند. در گذشته، این کار با احاطه کردن موش‌ها با نمایشگرهای تخت انجام می‌شد که محدودیت‌های آشکاری برای شبیه‌سازی یک محیط واقعی داشت.

اکنون در تلاشی برای ایجاد تجربه‌ای فراگیرتر، تیمی در دانشگاه نورث وسترن در واقع عینک‌های واقعیت مجازی کوچکی را توسعه داده‌اند که روی صورت و بدن موش‌ها قرار می‌گیرد. این عینک به آنها این امکان را می‌دهد تا تهدیدهای بالای سر خود را از جانب شکارچیان برای اولین بار شبیه‌سازی کنند و در تمام مدت فعالیت مغز موش‌ها را نقشه‌برداری کنند.

این سیستم که Miniature Rodent Stereo Illumination VR یا به اختصار iMRSIV نام دارد، مانند یک هدست واقعیت مجازی برای انسان روی سر موش قرار نمی‌گیرد. در عوض، این عینک‌ها جلوی یک تردمیل قرار می‌گیرند و تمام میدان دید موش را در حین دویدن احاطه می‌کنند.

جان عیسی نویسنده اول این مطالعه گفت: ما یک نگهدارنده سفارشی برای عینک طراحی کرده و ساخته‌ایم و کل نمایشگر و لنزها دور تا دور موش را دربر می‌گیرند.

محققان می‌گویند، در آزمایش‌ها به نظر می‌رسد موش‌ها سریع‌تر از تنظیمات قبلی به محیط واقعیت مجازی جدید خو می‌گیرند.

این تیم برای بازسازی تهدیدات شکارچیان بالای سر موش‌ها اقدام به شبیه‌سازی پرندگانی کردند که برای شکار طعمه سقوط آزاد می‌کنند.

دام پینک از اعضای این تیم پژوهشی گفت: نحوه واکنش موش‌ها به این تهدیدها مانند این یک رفتار آموخته شده نیست.

پژوهشگران با این روش توانستند هم واکنش‌های فیزیکی بیرونی موش‌ها مانند جا خوردن و خشک شدن یا افزایش سرعت و هم فعالیت عصبی آنها را ثبت کنند.

در آینده آنها ممکن است این سناریو را تغییر دهند و اجازه دهند موش‌ها به عنوان شکارچی عمل کنند تا ببینند هنگام شکار حشرات چه اتفاقی در مغز آنها می‌افتد.

مقاله‌ای در مورد این پژوهش در مجله «نورون»(Neuron) منتشر شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.