گوشی

December 12, 2023
10:59 سه شنبه، 21ام آذرماه 1402
کد خبر: 154112

مروری بر شکست‌های سامسونگ در صنعت گوشی

منبع: peivast

شرکت سامسونگ، یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری در جهان، با تلاش مداوم برای نوآوری و عرضه‌ محصولات پیشرو، در گذشته با برخی شکست‌های قابل توجه روبرو شده است. ولی همچنان بسیار پر طرفدار است و پرقدرت رقابت می‌کند. این شکست‌ها، نشان دهنده‌ طبیعت رقابتی و پویای صنعت فناوری است. در این مطلب با چند نمونه از شکست‌های فناورانه این شرکت آشنا می‌شویم.

امروز در این مطلب برای شما از چندین شکست سامسونگ در زمینه موبایل خواهیم نوشت تا بیشتر با تاریخچه این غول فناوری آشنا شوید.

در سال ۲۰۱۶، سامسونگ با یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های خود در تاریخ روبرو شد، که مربوط به مشکلات جدی در باتری گوشی Galaxy Note 7 بود. این مشکلات باعث انفجار و سوختن غیرمنتظره باتری‌های گوشی می‌شد. اولین گزارش‌ها از انفجار باتری‌ها در حالی آمد که گوشی‌های Galaxy Note 7 به بازار عرضه شده بودند.

پس از این گزارش‌ها، سامسونگ بلافاصله تمامی ارسال‌ها را تعلیق کرد و برنامه مرجوع جهانی را برای جمع‌آوری گوشی‌های قبلی از کاربران آغاز کرد. این برنامه باعث شد تا سامسونگ بیش از ۳۰۰ میلیون دلار هزینه کند و میلیون‌ها گوشی Galaxy Note 7 از بازار خارج شوند.

بعد از تحقیقات گسترده، سامسونگ متوجه شد که مشکل از طراحی باتری بود. انحراف برخی از سیم‌های داخلی باتری‌ها منجر به تماس غیرمنتظره بین قطب‌ها و سبب سوختن و انفجار آنها می‌شد. سامسونگ اقدام به بازگشت تمامی گوشی‌های Galaxy Note 7 کرد و فرایند تحقیق و توسعه را برای بهبود باتری‌ها و فرآیند تولید آنها آغاز کرد.

این شکست بزرگ، علاوه بر خسارات مالی بزرگی که به سامسونگ وارد کرد، سبب آسیب به اعتبار و اعتماد مشتریان نیز شد. با این حال، سامسونگ در پی اصلاح خطاها و بهبود کیفیت محصولات خود استوار ماند و از آن زمان به بعد، استراتژی‌های جدیدی را برای کنترل کیفیت و ایمنی محصولات خود به کار برده است.

شرکت سامسونگ در گذشته با برخی مشکلات نرم‌افزاری در برخی از محصولات خود روبرو شده است. این مشکلات می‌توانند از ایرادات کوچک و جزئی تا مشکلات جدی و قابل توجهی متفاوت باشند. در برخی موارد، آپدیت‌های ارائه شده توسط سامسونگ ممکن است باعث بروز مشکلات جدید در سیستم عامل یا نرم‌افزارهای دیگر شده باشند.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹، برخی از کاربران گزارش دادند که پس از آپدیت به نسخه‌ی جدید سیستم عامل Android روی برخی از دستگاه‌های سامسونگ، مشکلاتی رو مانند کاهش عمر باتری، عملکرد نامناسب دوربین و یا عدم سازگاری با برخی از برنامه‌ها و قابلیت‌های دیگر را تجربه کردند. سامسونگ پس از دریافت این گزارش‌ها، با ارائه آپدیت‌های بعدی سعی کرد مشکلات رو به سرعت رفع کند.

علاوه بر آن، در برخی موارد، برنامه‌های خاصی که توسط سامسونگ عرضه شده‌اند، مشکلاتی را تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۴، برنامه‌ی موسیقی Milk Music که به عنوان رقیبی برای Spotify معرفی شد، در برخی مناطق قادر به ارائه خدمات نبود و در نهایت در سال ۲۰۱۸ توقف کار خود را اعلام کرد.

این مشکلات نرم‌افزاری و برنامه‌های سامسونگ، نشان می‌دهند که در حوزه‌ی توسعه و آزمون نرم‌افزار، همچنین در فرآیند مدیریت کیفیت، همواره چالش‌هایی وجود دارد که شرکت‌های فناوری باید با آنها روبرو شوند. سامسونگ تلاش می‌کند با توجه به بازخورد کاربران و ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های منظم، مشکلات نرم‌افزاری را حل کرده و تجربه کاربری بهتری را برای مشتریان خود فراهم کند و در همین راستا چند سالی است که این شرکت تصمیم گرفته تا برای بهبود تجربه کاربری و رقابت با شرکت های رقیب مانند اپل برای تمامی گوشی ها از میانرده گرفته تا پرچمدار حداقل ۴ سال آپدیت نرم افزاری در نظر بگیرد که حیرت انگیز است.

در طول عرضه اولیه Galaxy Fold، برخی مشکلات عمده در دستگاه مشاهده شدند که برخی از کاربران آن را تحت تأثیر قرار دادند. مشکلات اصلی عبارتند از:

۱. صفحه نمایش خراب: برخی از کاربران گزارش دادند که صفحه نمایش اصلی دستگاه به صورت ناگهانی خراب می‌شود یا از کار می‌افتد. این مشکل می‌تواند منجر به خطوط رنگی، فلیکر کردن صفحه و یا صفحه نمایش سیاه شده در برخی موارد شود.

۲. خاصیت تماس ناپایدار: برخی از کاربران گزارش داده‌اند که در هنگام استفاده از حالت تاشو شده دستگاه، تماس‌هایشان با مشکلاتی مانند قطع و وصل ناگهانی همراه است.

۳. ورود ذرات خارجی: صفحه نمایش تاشوی Galaxy Fold در حالت تاشو شده باز است و در این حالت ممکن است خاک، گرد و غبار و سایر ذرات خارجی وارد شوند و به صفحه نمایش وارد شوند.

۴. حسگر اثر انگشت: در نسخه اولیه Galaxy Fold، حسگر اثر انگشت روی دکمه روشن/خاموش قرار گرفته بود که ممکن بود درست کار نکند و برخی مشکلات در تشخیص اثر انگشت را به همراه داشته باشد.

بعد از عرضه اولیه، سامسونگ به سرعت واکنش نشان داد و بازخورد‌های کاربران را دریافت کرده و بهبود‌های لازم را انجام داده است. با عرضه نسخه‌های بهبود یافته و تغییرات در طراحی و سخت‌افزار، سامسونگ سعی کرده است تا مشکلات اولیه را به حداقل برساند و تجربه کاربری را بهبود بخشد و به لطف بهبود‌های مداوم جدیرترین مدل فولد این شرکت ماه پیش با بهترین کیفیت ممکن و ارتقای فراوان نسبت به نسل‌های اولیه عرضه شد.

Samsung Galaxy Alpha

سامسونگ گلکسی الفا یک گوشی با طراحی مستحکم و زیبا بود که با مشخصات خیره‌کننده‌ای همچون بدنه فلزی، صفحه نمایش Super Amoled و فیلم‌برداری 4K و تعدادی قابلیت جذاب در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. این دستگاه مشخصات خیلی خوبی نسبت به سال عرضه ارایه می‌کرد و تصور می‌شد که دستگاه بسیار پرفروشی باشد اما برخلاف کیفیت ساخت مطلوب این دستگاه به دلیل قیمت بالا و عملکرد نه چندان قوی فروش مناسبی را تجربه نکرد و امروزه از ان به عنوان یکی از شکست‌های سامسونگ یاد می‌شود.

در سال ۲۰۱۷ سامسونگ تصمیم گرفت تا مانند دیگر رقبای خود یعنی گوگل , اپل و امازون یک دستیار صوتی مخصوص گوشی های گلکسی عرضه کند تا همانند Google assistant و Alexa بتواند به کمک چندین فرمان به صورت آنلاین و آفلاین تجربه کاربری و استفاده از دستگاه های گلکسی را تسهیل کند. این دستیار صوتی درسال ۲۰۱۷ همزمان با عرضه سری Galaxy S8 ها معرفی شد. BIXBY پس از گذشت چند سال از معرفی هنوز هم نتواسته توجه بخش عظیمی از کاربران را به خود جلب کند. دسته‌ای از کاربران معتقدند که این دستیار صوتی عملکرد مناسبی را از خود به نمایش می‌گذارد و بسیار مفید واقع می‌شود اما دسته‌ی دیگر همچنان معتقدند که Bixby پس از گذشت چندین سال و بروزرسانی های متعدد هنوز هم نتوانسته به خوبی رقبای خود یعنیGoogle Assistant و Alexa قدرتمند ظاهر شود. با این وجود سامسونگ به استفاده از Bixby ادامه می‌دهد و هر ساله بروزرسانی ها و قابلیت های جدید برای آن منتشر میکند اما به دلیل وجود رقبای خلاق تر و بهتر و همچنین نارضایتی بخش اعظمی از کاربران این دستیار صوتی هم جزو شکست های سامسونگ محسوب می‌شود.

سامسونگ سری S10 را درسال ۲۰۱۹ معرفی کرد که امروزه از آن‌ها به عنوان یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سری S یاد می‌شود. این سری از گوشی‌های سامسونگ بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفت. اما سری S10 همانند دیگر گوشی‌های گلکسی بدون ایراد نبود و با وجود صفحه نمایش کم حاشیه و بزرگ، دوربین خوب و طراحی زیبا، با گذشت زمان موج شکایات و بازخورد‌های منفی اغاز شد. متاستفانه این دستگاه نیز مانند بقیه دستگاه‌ها به لیست شکست‌های سامسونگ به دلیل مشکلات داغ شدن بیش از حد (overheating)، توقف اجباری برنامه‌ها و عدم عملکرد صحیح حسگر اثر انگشت (در بعضی دستگاه‌ها)، اضافه شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.