امنیت

فناوری اطلاعات

December 13, 2023
13:54 چهارشنبه، 22ام آذرماه 1402
کد خبر: 154314

هشدار پلیس فتا درباره آسیب کودکان و نوجوان در فضای مجازی

پلیس فتا استان خراسان جنوبی در‌خصوص احتمال آسیب‌دیدن کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های آنلاین به والدین هشدار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سرهنگ الوانی رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی در این‌خصوص اظهار داشت: دنیای اینترنت به دلیل جذابیت‌های بسیار می‌تواند برای کودکان و نوجوانان فوق‌العاده باشد،چرا‌که آنها می‌توانند از طریق اینترنت برای تحقیق در مورد گزارش‌های مدرسه، ارتباط با معلمان و سایر دانش‌آموزان و بازی‌های تعاملی استفاده کنند.

این مقام سایبری افزود: والدین می‌بایست به این نکات توجه داشته باشند که دسترسی‌های آنلاین کودکان و نوجوانان با خطرات متعددی از قبیل محتوای نامناسب و شکارچیان آنلاین نیز همراه است، لذا خانواده‌ها باید مطمئن باشند که فرزندان‌شان چه چیز‌هایی را به‌ صورت آنلاین می‌بینند و یا می‌شنوند، چه کسانی را ملاقات می‌کنند و چه چیز‌هایی را درباره خود به اشتراک می‌گذارند.

وی  بیان داشت: والدین می‌بایست به فرزندان‌شان در مورد خطرات تعامل آنلاین با افراد ناشناس یادآوری کنند که افراد آنلاین همیشه حقیقت را نمی‌گویند، همچنین شهروندان باید مطمئن شوند که فرزندان‌شان این نکته را که رمز‌عبور برای محافظت در برابر مواردی از قبیل سرقت هویت می‌باشد، به‌خوبی می‌دانند و از آن به‌خوبی محافظت کرده و آن را حتی در اختیار صمیمی‌ترین دوست‌شان نیز قرار نمی‌دهند.

سرهنگ الوانی تصریح کرد: شهروندان به این نکته مهم توجه نمایند که یکی از بهترین راه‌ها برای ایمن نگه داشتن کودکان در فضای آنلاین این است که همه دستگاه‌ها، نرم‌افزار‌ها و سیستم‌ عامل‌ها به‌روز باشند، به‌روز‌رسانی‌ها اگر‌چه ممکن است دردسر‌ساز به‌نظر برسد، اما باید بدانیم یکی از مهم‌ترین دلایلی که شرکت‌ها نسخه‌های جدید عرضه می‌کنند، استقرار وصله‌های امنیتی است که جدید‌ترین و خلاقانه‌ترین تهدیدات را بر‌طرف می‌کند.

این مقام انتظامی خاطر‌نشان کرد: افراد باید سواد رسانه‌ای خود را ارتقا داده و با فرزندان‌شان در خصوص تهدیدات فضای مجازی صحبت کنند و از ابزار‌های کنترلی مخصوص والدین استفاده کرده و مراقب فعالیت‌های فرزندان خود در فضای مجازی باشند.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی از شهروندان خواست: هشدار‌های پلیس فتا را جدی گرفته و در صورت اطلاع از هر‌گونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی سایت پلیس‌ فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.gov.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش نمایند .

شایان ذکر است ،شماره تماس 096380 مربوط به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در سراسر کشور می‌باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.