امنیت

فناوری اطلاعات

December 23, 2023
17:59 شنبه، 2ام دیماه 1402
کد خبر: 155322

پلیس فتا: باز نشر و انتشار مطالب کذب در فضای مجازی جرم است

رئیس پلیس فتا استان خوزستان گفت: برخی شهروندان به محض وصول یک کلیپ ، متن یا عکس نوشته سریعاً باور کرده و آن را به سرعت انتشار می‌دهند بدون آنکه صحت سقم موضوع را بررسی کنند این نکته قابل اهمیت است که انتشار مطالب کذب هم خودش جرم است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی فتا، سرهنگ کارآگاه علی حسینی در نشست خبری با خبرنگاران ضمن عرض خوش آمدگویی و خیرمقدم به کلیه خبرنگاران و همچنین عرض تسلیت به مناسبت شهادت ۱۱ نفر از کارکنان فرمانده انتظامی شهرستان راسک که در راستای برقراری امنیت این مرز و بوم به شهادت رسیدند اظهار داشت: امروزه فضای مجازی و فضای سایبری در تمامی عناصر زندگی بشر رخنه کرده است و برخی به دلیل مطامع شخصی از آن سوء استفاده کرده و اقدام به ارتکاب جرائمی در این حوزه می شوند.

وی افزود:با بررسی انجام شده مشخص شد که پایین بودن سطح سواد رسانه ای و سایبری برخی افراد باعث شده ارتکاب جرائم برای مجرمین راحت‌تر شود لذا تنها راه مقابله با این مجرمین افزایش سطح سواد رسانه‌ای شهروندان عزیز می‌باشد. با توجه به اینکه تلاش دشمن بیشتر جنگ رسانه‌ای در کشور است لذا خبرنگاران سربازان فرهنگی مقابله با این جنگ رسانه‌ای بوده و همکاران ما در فراجا هستند پس انتظار داریم که این قشر زحمتکش جامعه در جهت افزایش سواد رسانه‌ای مردم تلاش بیشتری داشته باشند.

سرهنگ حسینی اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی پلیس فتا بحث پیشگیری از وقوع جرائم هست که بیشترین تلاش در راستای آگاهی بخشی به آحاد مردم و افزایش سواد رسانه‌ای آنها بوده است ولی متاسفانه با تغییر یک ذره شیوه و شگرد مجرمین باز ما شاهد متضرر شدن تعداد زیادی از قربانیان بوده‌ایم که اطلاع رسانی به موقع می‌تواند از افزایش جرم جلوگیری کند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات دیگری که پلیس فتا به آن پرداخته راه‌اندازی مرکز فوریتهای پلیسی فتا می‌باشد که نقش بسزایی در پیشگیری از وقوع جرایم در فضای سایبری دارد این فوریتهای پلیسی به دو طریق هست یکی از طریق سایت پلیس فتا که شهروندان اگر ابهامات و سوالاتی دارند مطالب خود را در سایت پلیس بارگذاری کنند کارشناسان ما در اسرع وقت به آنها پاسخ خواهند داد، دیگر بحث تماس‌های تلفنی هست که عزیزانی که کارفوریتی دارند با شماره تلفن 096380تماس بگیرند تا کارشناسان ما اقدامات لازم را انجام می دهند

سرهنگ حسینی در بحث اعتماد بیجا در فضای مجازی تاکید کرد:برخی شهروندان به محض وصول یک کلیپ ، متن یا عکس نوشته سریعاً باور کرده و آن را به سرعت انتشار می‌دهند بدون آنکه صحت و سقم موضوع را بررسی کنند این نکته قابل اهمیت است که انتشار مطالب کذب هم خودش جرم هست.

این مقام انتظامی در مورد اقدامات انجام شده در۸ ماهه مرکز فوریت‌های سایبری گفت : تعداد تماس‌هایی که با مرکز فوریت‌های سایبری بوده تعداد۱۳۲۸۱ مورد تماس بوده و تعداد مراجعه کنندگان مستقیم ۱۱۷۱ مورد و تعداد گفتگو در سامانه به تعداد ۱۵۸۲ مورد بوده، همچنین تعداد حسابهای تعلیق شده مردم به میزان ۱۷۶۴ مورد بوده که کارشناسان پلیس فتا اقدام به تعلق این حسابها کرده اند و جمع حسابهای تعلیق شده ۱۴۴ میلیارد و ۹۸۵ میلیون و ۳۶۴ هزار ریال می باشد.

وی  در خصوص کشفیات پلیس فتا اظهار داشت: با پیگیری شبانه روزی پلیس فتا بیش از ۸۴ درصد از جرائم در فضای مجازی استان کشف شده است. در این ۸ ماهه تعداد ۳ باند بزرگ کلاهبرداری منهدم شده که این کلاهبرداریها عمدتاً در سایتهای مختلف به ویژه در سایت دیوار انجام شده و بیشترین قربانیان را به خود اختصاص داده است و بیش از ۱۳۰ مال باخته تاکنون شناسایی شده است .

رئیس پلیس فتا خوزستان با اشاره به اینکه تمامی کانال‌های همسریابی در تلگرام کلاهبرداری هستند بیان داشت: بحث اسکیمر یا “کپی شدن کارت‌های بانکی افراد”  نیز از کلاهبرداریهای شایع بوده و با بررسی های انجام شده بیش از ۱۱هزار و پانصد کارت کپی شده است .

سرهنگ حسینی با اشاره به لینک‌های جعلی گفت :برخی از این لینکها جعلی و ساختگی هستند همچون لینک سهام عدالت، یارانه‌ها، ماموران پست ،لینک عدالت دستگاه قضا و غیره و با کلیک کردن بر روی آنها گوشی فرد هک شده و اطلاعات شخصی او در اختیار هک کننده قرار می گیرد متاسفانه بعد از هک شدن گوشی از طریق مخاطبین همان شخص لینک به تمامی مخاطبین ارسال می‌شود نکته قابل توجه این است که تمامی سازمان‌های دولتی سامانه دارند و پیامهای خود را از طریق سامانه ارسال می کنند نه شماره های شخصی، لذا شهروندان می بایست در صورت دریافت لینک از شماره شخصی آنرا سریعا حذف نمایند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.