هوش مصنوعی

December 24, 2023
19:19 یکشنبه، 3ام دیماه 1402
کد خبر: 155534

آیا هوش مصنوعی به‌زودی ذهن‌ها را کنترل می‌کند؟

منبع: زومیت

اولین ذهن‌هایی که توسط هوش مصنوعی مولد کنترل می‌شوند، در بازی‌های ویدیویی زندگی خواهند کرد.

فقط زندگی انسان نیست که با پیشرفت سریع هوش مصنوعی مولد بازسازی می‌شود. NPC-ها (شخصیت‌های غیرقابل بازی) یا همان شخصیت‌هایی که جهان‌ بازی‌های ویدیویی را پر می‌کنند، تا به امروز عمدتاً از روی اسکریپت‌های محدود اجرا می‌شدند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، NPC-ها به‌عنوان المانی که هوش مصنوعی می‌تواند گیم‌پلی و درگیری با بازی با آن را پیشرفت دهد در حال آزمایش هستند. همکاری اخیر مایکروسافت و Inworld AI یک نمونه‌ی بارز از آن است.

کیلان گیبس، مدیر محصول و یکی از بنیانگذاران هوش مصنوعی Inworld، گفت: «ما در حال ایجاد فناوری‌ای هستیم که به NPC‌-ها اجازه می‌دهد فراتر از نقش‌های از‌پیش‌تعریف‌شده تکامل پیدا کنند، با رفتار بازیکنان سازگار شوند، از تعاملات بیاموزند و به دنیای زنده‌ی بازی کمک کنند. NPC-های AI فقط یک جهش تکنولوژیکی نیستند؛ آنها یک تغییر الگو برای تعامل بازیکنان هستند.»

این یک فرصت بزرگ برای شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان بازی است. تغییر از دیالوگ‌های از‌پیش‌نوشته‌شده به روایت‌های پویا، غوطه‌وری را به گونه‌ای تقویت می‌کند که ماندگاری و درآمد را افزایش و به گیمرها برای تجربه‌ی مجدد بازی انگیزه می‌دهد.

محدودیت‌ها و امکانات تکنولوژیکی، نقش پررنگی در تعیین المان‌های جهان بازی ایفا می‌کنند. فناوری پشت NPC-های هوش مصنوعی، کاتالیزوری برای عصر جدیدی از داستان‌گویی، بیان خلاقانه و گیم‌پلی نوآورانه خواهد بود.

هوش مصنوعی در حال حاضر برخی از وظایف از جمله پیش‌تولید و برنامه‌ریزی محتوای بازی را بر عهده می‌گیرد. همچنین به زودی نقش بزرگ‌تری در توسعه‌ی شخصیت‌ها، دیالوگ‌ها و محیط‌ها خواهد داشت.

مدیران صنعت بازی انتظار دارند که هوش مصنوعی بیش از نیمی از توسعه‌ی بازی را طی پنج سال تا یک دهه‌ی آینده مدیریت کند. این شاید به کاهش هزینه‌های تولید منجر نشود اما هوش مصنوعی به بازی‌ها اجازه می‌دهد تا سریع‌تر و با کیفیت بالاتر عرضه شوند.

هوش مصنوعی به توسعه‌دهندگان آزادی می‌دهد تا زمان بیشتری را برای کارهای خلاقانه بگذارند و یاد بگیرند که چگونه از فناوری جدید در حین آزمایش، بهترین استفاده را بکنند.

در نهایت، تکامل هوش مصنوعی باید به روند توسعه‌ی بازی‌ها اجازه دهد تا گیمرهای معمولی را در تولید محتوا درگیر کنند. این بدان معنا است که بازی‌های بیشتری امکان افزایش تولید محتوا را برای کاربر فراهم می‌کنند یعنی ایجاد روایت‌های بازیکن‌محور را ممکن می‌کنند.

در فرایند توسعه‌ی بازی، هوش مصنوعی مولد در حال حاضر توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. برنامه‌نویسان از Copilot و ChatGPT برای کمک به نوشتن کد استفاده می‌کنند و تولیدکنندگان طرح‌های مفهومی با Stable Diffusion و Midjourney و موارد مشابه آزمایش‌ انجام می‌دهند. همچنین توسعه‌ی هوش مصنوعی در بخش تست خودکار بازی و سایر بخش‌ها، از علایق توسعه‌دهندگان است.

همکاری مایکروسافت و Inworld دو مورد از مفاهیم کلیدی هوش مصنوعی را در صنعت بازی‌های ویدیویی آزمایش خواهد کرد: زمان طراحی و کمک به تولید روایت.

تولید روایت می‌تواند بسیار سخت باشد، تا حدی به‌دلیل مشکلات خطای مدل‌های زبانی بزرگ (LLM). آن‌ها ممکن است پاسخ‌هایی را ایجاد ‌کنند که از بافت یا معنای منطقی منحرف شوند. در بازی‌های امروزی، NPC-ها قابل پیش‌بینی طراحی شده‌اند و از متنی که برای آن‌ها نوشته شده است منحرف نمی‌شوند؛ اما NPC-های هوش مصنوعی احتمال دارد شروع به صحبت در مورد چیزهایی ‌کنند که در دنیای بازی وجود ندارند.

پیش‌بینی‌پذیری، در واقع از ارکان اصلی دنیای بازی‌های ویدیویی و فرایند طراحی آن محسوب می‌شود. غیرقابل‌ پیش‌بینی بودن در دنیای بازی، قلمرو جدیدی است و می‌تواند مانعی برای استفاده‌ی گسترده‌تر از هوش مصنوعی باشد. ایجاد تعادل بین این دو، کلیدی برای حرکتِ روبه‌جلو با هوش مصنوعی خواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.