سیستم اعتباری در ایران بهای تمام شده بالایی دارد
فعالان حوزه فناوریهای مالی بر این باورند که سیستم اعتباری در ایران بهای تمام شده بالایی دارد و به همین خاطر فعالان حوزه لندتک و BNPL در ایران با چالشهای بیشتری مواجهند. اما از آنجا که کاربران استقبال خوبی از این خدمات کردهاند، بازار این صنعت رو به توسعه و پیشرفت است و نسل Z به عنوان یکی مخاطبان مهم این صنعت برای توسعه به شمار میرود.
به گزارش پیوست در روز سوم پنجمین نمایشگاه بینالمللی «مراکز خرید، فروشگاههای زنجیرهای، رویکردهای نوین صنعت خرده فروشی و صنایع وابسته» که همزمان با نمایشگاه تلکام بیست و چهارم برگزار شد، شرکت آپ، تالی و تخفیفان در پنل «آینده خرده فروشی و قدرت خرید» به بیان چالشها و چشماندازهای این صنعت و همکاریهای اخیر خود در این زمینه پرداختند.
آپ بستری برای همکاری با تخفیفان و تالی میشود
بهنام محمدی مدیر فروش راهکارهای سازمانی آپ (آسان پرداخت پرشین) درباره همکاریهای آپ، تالی و تخفیفان گفت: آپ یک PSP هم هست که ارائه خدمات پرداخت برای آن همیشه یک اولویت بوده است، ما در واقع بین خریدار و فروشنده قرار گرفتهایم تا با نوآوری و تسهیلگری، پرداخت را به کار سادهتری تبدیل کنیم. حالا با همکاری با تالی و تخفیفان فرصتی را فراهم کردهایم که این دو پلتفرم به هم متصل شوند، این همکاری هم برای کاربران و هم برای این همگی ما موثر است چون ما در آپ بنا را بر این گذاشتهایم که از طریق بسترسازی در آپ امکان افزایش قدرت خرید و معرفی خدمات و محصول را برای دو پلتفرم فراهم کنیم. طبق گفته محمدی ۱۳۰ خدمت متفاوت در آپ جای گرفته است و از این به بعد هم کاربران میتوانند همزمان از خدمات تالی و تخفیفان در آپ استفاده کنند.
محمدی همچنین در زمینه کاربران آپ توضیح میدهد: ۶۴ میلیون نصب فعال در آپ نشان از استقبال کاربران از سوپر اپلیکیشن آپ دارد اما برای جلب کاربران نسل Z باید تمهیدات بیشتری را در نظر بگیریم چون این نسل توجه ویژهای به خدمات فناورانه دارند.
تخفیفان روی نسل Z سرمایهگذاری کرده است
محمدرضا طاهری معاون کسب و کار حوزه بازگشت وجه تخفیفان (شرکت آرمان فناوری هوشمند آریا) هم در ادامه همکاریهای آپ، تخفیفاو و تالی گفت: تخفیفان از سال ۹۰ فعالیت خود را در تجارت الکترونیکی ایران با خدمت تخفیف به کاربران شروع کرده است و از سال ۹۸ وارد فضای کشبک (بازگشت وجه) شده است. اتصال به کیفپولها و تجمیع خدمات با تالی قدرت خرید کاربران را بیشتر خواهد کرد و از سویی تخفیف نیز به عنوان عامل مهمی در این راه ارزش افزوده دیگری را برای کاربران ایجاد میکند.
او در زمینه مزیتهای خدمات بازگشت وجه برای پذیرنده و خریدار توضیح میدهد: مفهوم کش بک در اروپا و آمریکا از مدتها پیش جا افتاده است، اما در ایران اینطور نیست و در واقع فینتکها در ایران در اول راه قرار دارند. بنیانگذاران تخفیفان پس از آنکه کرونا درآمد تخفیفان را به صفر رسانده بود به دنبال راهکارهای تازهای برای کشف بازارهای جدید بودند، از این رو با بنچمارکهای جهانی به سراغ کشبک رفتند. بالای ۹۰ درصد تراکنشهای بانکی کاربران ایرانی کارتی است و ما با تجمیع تخفیف، بازگشت وجه و همکاری با تالی میتوانیم یک ارزش دائمی ایجاد کنیم که قدرت خرید کاربران بیشتر شود.
سیستم اعتباری بهای تمام شده زیادی دارد
او همچنین توضیح داد: سیستم اعتباری در ایران به خاطر تورم بهای تمام شده بالایی دارد و چون فضای فینتک اول این راه است باید با وسواس خاصی در این راه قدم برداشت. نقشه کاربران تخفیفان نشان میدهد کاربران آپ در سراسر ایران حضور دارند و همین فرصت خوبی برای فعالان این حوزه است. طاهری همچنین در زمینه کاربران نسل Z گفت: کاربران نسل زد تا کنون در تخفیفان زیاد نبودهاند اما به شدت روی این بازار تمرکز کردهایم، ما در یک سال گذشته ده برابر رشد کردهایم و سرویسهای جدید تخفیفان نسل Z را هدف قرار دادهاند تا بتوانیم با خلاقیت این دسته از مشتریان را وارد دایره مشتریانمان کنیم.
تالی قرار است وارد امور روزمره شود
آذر آزاد مدیر فروش سامانه خرید اعتباری تالی (شرکت آسان پرداز توسن) هم در ادامه گفت: تالی از سال ۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده است. در واقع تالی لندتک و BNPl است و اساسا لندتکها باید شرایط وام را تسهیل کنند. حالا با اعتبارسنجی به کاربران از ۵ میلیون تا ۵۰ میلیون اعتبار میدهیم و این فرآیند در کمتر از ۲۴ ساعت پرداخت میشود. پذیرنده مبلغ خدمات خود را نقد دریافت میکند و به همین خاطر هیچ خلق پولی صورت نمیگیرد.
آزاد همچنین در پاسخ به پیوست مبنی بر چگونگی استفاده کاربران آپ از این اعتبار گفت: اعتبار کاربران تازهوارد با یک میلیون آغاز میوشد و به مرور بیشتر خواهد شد. اگر اعتبار یک ماه پرداخت شود هیچ سودی به آن تعلق نخواهد گرفت و پس از آن هم مثل تسهیلات بانکی است.
او همچنین افزود: اگر بخواهیم به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کنیم باید توجه ویژه به فینتکها شود و باید از نگاه سنتی دست برداریم. تالی قرار است وارد زندگی روزمره مردم شود و از انجا که نسل Z به دنبال فناوری هستند و سرویس های اعتباری خدمات هایتک هستند، ما میتوانیم در این زمینه با توسعه بازار و تمرکز روی این نسل بازار را گسترش دهیم.