تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 27, 2023
11:34 چهارشنبه، 6ام دیماه 1402
کد خبر: 155853

تاکسی‌های برقی چینی در راه ایران

منبع: دیجیاتو

«محمد مخبر»، معاون اول رئیس‌جمهور، طی سفری که حدود یک ماه و نیم پیش به چین داشت، با نخست‌وزیر این کشور برای واردات ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی‌های برقی چینی توافق کرد. او مسئولیت واردات آن‌ها را به وزارت صمت سپرد.

«عباس علی‌آبادی»، وزیر صمت، در نامه‌ای در این باره خطاب به محمد مخبر اعلام کرده است که ۵۳ هزار دستگاه از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرویی که بین مخبر و لی چیانگ توافق شده بود، اکنون ثبت سفارش شده‌اند. در مورد سایر ۴۷ هزار دستگاه نیز مذاکراتی با طرف چینی برقرار است. بنابراین گویا برنامه دولت برای واردات خودرو روی محصولات برقی متمرکز شده و این واردات فقط از چین صورت خواهد گرفت. این درحالی است که پیش از این مقامات وزارت صمت هرگونه چینی‌سازی واردات خودرو را تکذیب کرده و گفته بودند که هیچ‌گونه محدودیتی برای واردات خودرو از کشور‌های مختلف وجود ندارد.

بیشتر این تاکسی‌ها در قالب خودرو‌های مونتاژی در ایران تولید می‌شوند یا نام آن‌ها در لیست محصولات وارداتی بنزینی دیده می‌شود. تقریباً همه آن‌ها قیمتی بیشتر از یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دارند. بیش از ۶۰ درصد تاکسی‌هایی که در خیابان‌های کشور درحال تردد هستند از سن مرز فرسودگی عبور کرده‌اند. بااین‌وجود مالکان این تاکسی‌ها توانایی مالی تعویض خودروی فرسوده خود با مدل‌های برقی بیش از ۱ میلیارد تومانی را ندارند. علاوه‌براین، هنوز زیرساخت‌های لازم برای تردد خودرو‌های برقی در ایران ایجاد نشده است.

در کنار ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران که قرار است توسط شهرداری این شهر تجهیز شود، وزارت صمت خطوط تاکسیرانی برقی را ابتدا در تبریز و سپس در رشت، اصفهان، شیراز، کرج و مشهد تجهیز می‌کند. همچنین برنامه سیاست‌گذار خودرویی این است که خطوط تاکسیرانی توسط خودروساز‌ها ایجاد شوند. برای مثال پیش از شروع تحریم‌ها شرکت تویوتا در فرودگاه مهرآباد خط تاکسیرانی داشت. این الگو در سطح جهانی سابقه زیادی دارد، اما در ایران کم‌سابقه است. گویا قرار است تاکسی‌های برقی اولین طرح گسترده تاکسیرانی خودروساز‌ها در ایران باشند.

قرار بود واردات این خودرو‌ها به‌تدریج از آذرماه انجام ‌شود. اما با گذشت چند روز از پایان ماه آذر هنوز شاهد ورود این خودرو‌ها نیستیم. همچنین در بند پایانی این نامه آمده است که برنامه‌ریزی برای تولید خودرو‌های برقی از سال ۱۴۰۳ در دستور کار قرار دارد. گویا در مذاکرات هیئت وزارت صمت با طرف چینی با حضور مخبر توافق شده که همکاری راهبردی بین شرکت‌های ایرانی و چینی در قالب کارگروه‌های تخصصی در راستای تولید خودرو‌های برقی انجام گیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.