امنیت

January 3, 2024
0:32 چهارشنبه، 13ام دیماه 1402
کد خبر: 156520

خطرناک‌ترین خریداران اطلاعات هک‌ شده چه کسانی هستند؟

ظاهرا ماجرای حمله سایبری به اسنپ‌فود و سرقت اطلاعات ۲۰ میلیون کاربر مرتفع شده و شاید دیگر لازم نباشد در این خصوص نگرانی داشته باشیم.

به گزارش همشهری آنلاین، اگرچه این دفتر پایان‌یافته تلقی می‌شود، اما حکایت همچنان باقی است و نگرانی درخصوص حملات سایبری نه تنها در ایران، بلکه در جای‌جای این کره خاکی همچنان وجود دارد.

«شیرین مرتاض هجری»، مدیر امنیت اطلاعات و از کارشناسان حوزه حملات سایبری درباره ماجرای اخیر و ارزش اطلاعات به سرقت رفته می‌گوید: «معمولا همه چیز به اطلاعاتی که لو رفته است، بستگی دارد. در خوشبینانه‌ترین حالت، این اطلاعات می‌تواند، دست رقیب این شرکت‌ها بیفتد؛ یعنی می‌توانیم انتظار داشته باشیم یک پلتفرم جدید مثل پلتفرم قربانی شکل بگیرد یا مثلا در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی غذایی قرار بگیرد؛ به‌عنوان مثال فهرست کسایی که سوشی سفارش داده‌ند و ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مرتبط با این غذا. در حالت بدبینانه هم می‌توان گفت که این اطلاعات دست در اختیار اسکمرها (کلاهبرداران سایبری) قرار بگیرد.»

این کارشناس درباره حالت بدبینانه‌ای که به آن اشاره کرد، گفت: «اسکمرها می‌توانند با این اطلاعات شروع به مهندسی اجتماعی و سرقت از مردم کنند که احتمال این حالت بدبینانه خیلی بیشتر است.»

هجری افزود: «اگر اطلاعات توسط هکرها به‌فروش برسد، خریداران می‌توانند ۴، ۵ برابر این ۳۰ هزار دلاری را که برای خرید دیتا پرداخت کرده‌اند با مهندسی اجتماعی به‌دست آورند.»

این مدیر امنیت اطلاعات درباره احتمال لو رفتن اطلاعات بانکی مشتریان نیز گفت: «در ماجرای اخیر، امکان دسترسی به اطلاعات بانکی برای هکرها وجود ندارد، زیرا همیشه موقع پرداخت به صفحه پرداخت یک PSP متصل می‌شویم و پیرو الزامات امنیتی شاپرک و PCI-DSS، تمام موارد واردشده رمزنگاری می‌شود.»

هجری درباره اینکه بهتر نیست، قربانی‌های هک با مهاجمان به توافق دست یابند هم گفت: «این بحث سمت هیئت مدیره و تصمیم‌های آنها می‌رود. برای حفظ اعتبار، برخی تصمیم به این کار می‌گیرند، اما زمانی که رقیب برای قربانی هک وجود نداشته باشد، شاید دلیلی برای این کار هم نباشد!»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.